2005-04-18, 10:29
Bannlyst
Ibland när man kollar nån dokumentär från USA kan det handla om folk som typ försvinner från sin familj och dom letar efter dom men hittar dom ingenstanns, och sen efter flera år visar det sig att snubben skaffat ny familj och nytt liv och bor och arbetar på nån avlägsen ort

Detta skulle väl vara tämligen omöjligt i sverige - med tanke på att vi behöver personnummer till typ - allt. För att hyra en lägenhet, för att kunna ha ett jobb, för att gå till doktorn osv. dessutom måste man vara skatteskriven på en viss ort vilket gör att man med en knapptryckning kan hitta en på några sekunder

hur är det i usa?

det är ju svårt att tänka sig att de skulle klara sig utan någon form av personnummer, personbevis och liknande. hur skiljer sig reglerna för hurpass "registrerad" man är??
Citera
2005-04-18, 11:07
Medlem
Jag bodde där för ett antal år sedan, och ni som har mera aktuella/korrekta uppgifter får rätta mig, men ungefär såhär funkar det: Motsvarighet till personnummer finns inte per automatik, alltså det är inget man får bara för att man föds. Däremot kan man ansöka om ett s.k. social security number, som funkar ungefär som ett personnummer. Detta behöver man om man vill skaffa pass, körkort etc. Däremot minns jag inte riktigt vad man behöver för att få skaffa ett social security number, alltså hur man stärker sin identitet när man skaffar det (vilket isåfall skulle behövas för att kunna flytta till en avlägsen ort och byta identitet och därmed social security number...).
Citera
2005-04-18, 11:36
Medlem
Carradines avatar
Jag tror nog att uppdelningen i stater bidrar till att underlätta för folk som vill försvinna, konstigt nog så har USA väldigt få nationella register utan det mesta sköts på statlig nivå, har läst att amerikanarna är emot nationella register då de anser det inkräkta på den personliga integriteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in