2005-04-17, 18:24
Medlem
En mkt bra film
Fast den bästa King boken som blivit film är "Nyckeln till frihet" så gillar du "Gröna Milen" så fixa "Nyckeln till frihet" med.
Citera
2005-04-18, 03:37
insomnias avatar
En väldigt bra film, helt klart sevärd.
Citera
2005-04-18, 09:28
Medlem
Gemene Mans avatar
Fruktansvärt överskattad, men gillar man klassiskt smetig ubersentimentalitet a la Hollywood så ska man absolut se den. En smakfråga helt enkelt, själv vred jag mig i plågor och hade nog inte sett färdigt den om inte tjejen uppskattat den så..
Citera
2005-04-18, 09:46
Medlem
linuxs avatar
Tycker den är mycket bra.
Citera
2005-04-18, 09:55
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Klart sevärd.
Lång som sagt, men en av de bästa filmatiseringar av Kings böcker förutom Shining.

Lustigt att du nämner just The Shining, vars filmatisering Stephen King själv är mycket missnöjd med...
Citera
2005-04-18, 10:08
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jävligt bra film! Boken var ännu bättre.
Citera
2005-04-18, 11:34
Medlem
Klart sevärd trots övernaturlig mumbojumbo
Citera
2005-04-18, 19:15
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Lustigt att du nämner just The Shining, vars filmatisering Stephen King själv är mycket missnöjd med...

Jag är inte såpass insatt å andra sidan så jag vet vad han tyckte om "The green mile", eller snarare filmatiseringen av den.
Jag vet han inte var nöjd med gamla Shining; det verkar för mej besynnerligt, men antagligen av orsaker ganska naturliga(han skrev ju boken), så hade säkert sin egen bild av hur det skulle se ut; har du sett serieversionen(6-timmarsversionen), som kom för några år sedan?
Den hade han ju mer kontroll över vad jag förstått.
Jag tyckte den bitvis var ganska ruggig av nån anledning, men den gamla är ruskigt bra och en riktig rysare.
On topic:
Jag tycker inte Green Mile har något öht. med intellektualism att göra, snarare så är den ganska sentimental, vilket överensstämmer med många andra av hans filmatiseringar; samt vilket jag märkt att många inte pallar med, däribland jag själv ibland.
Citera
2005-04-18, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Jag är inte såpass insatt å andra sidan så jag vet vad han tyckte om "The green mile", eller snarare filmatiseringen av den.
Jag vet han inte var nöjd med gamla Shining; det verkar för mej besynnerligt, men antagligen av orsaker ganska naturliga(han skrev ju boken), så hade säkert sin egen bild av hur det skulle se ut; har du sett serieversionen(6-timmarsversionen), som kom för några år sedan?
Den hade han ju mer kontroll över vad jag förstått.
Jag tyckte den bitvis var ganska ruggig av nån anledning, men den gamla är ruskigt bra och en riktig rysare.
On topic:
Jag tycker inte Green Mile har något öht. med intellektualism att göra, snarare så är den ganska sentimental, vilket överensstämmer med många andra av hans filmatiseringar; samt vilket jag märkt att många inte pallar med, däribland jag själv ibland.

Off Topic:
Stephen King hatade filmversionen av The Shining.
Delvis pgr av att Kubrik utelämnade så mycket. Brandslangar som får liv, kusliga trädgårdsbuskedjur osv. Den främsta anledningen var dock att han ogillade Jack Nicholson i rollen som familjefadern. Stephen ansåg att poängen med hans bok var hur en i grund och botten hygglig familjefar gradvis påverkades av hotellets hiskeliga andemakter och blev till en psykopat.
enligt King så såg Jack Nicholsson ju redan ut som en psychopat från början!!
Han har ju helt klart en poäng där men vem bryr sig. Filmen är stor konst, tv serien är bara lättviktig slit och släng underhållning.
Lite kuriosa:
Under inspelningsarbetet så ringde Kubrik upp King och frågade "Do you believe in god?". King svarade "Well..yes..I guess i do" varpå Kubrik replikerade "There is no god!" och lade på luren.

On Topic:
Filmatiseringen av The Green Mile var helt ok enligt mig men jag mins att jag blev mer gripen av boken, speciellt slutet med den åldrande lilla musen tyckte jag var gripande.
Citera
2005-04-19, 07:53
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodAfton
Filmatiseringen av The Green Mile var helt ok enligt mig men jag mins att jag blev mer gripen av boken, speciellt slutet med den åldrande lilla musen tyckte jag var gripande.

Även huvudpersonens problem med njursten var mer påtagligt i boken
Citera
2005-04-20, 21:56
Bannlyst
en utav dom mest överskattade filmerna i världshistorien!
Citera
2005-04-22, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shortyy
en utav dom mest överskattade filmerna i världshistorien!

Jag är ju ingen cineast så jag kan inte relatera till det omdömmet. Det enda jag vet är att jag blir hejdlöst mer road av the shining än av tredje mannen eller casablanca.

"and....correct them...sir"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in