2012-11-20, 15:39
Medlem
origamis avatar
Hejsan!

Jag studerar i ett privatuniversitet utomlands.
Grejen är att man undervisar på engelska och professorn sa att det är skillnad på minor och subdeterminant, då man räknar en matris.

Kan någon förklara till mig vad är subdeterminant och minor. Vad är skillnaden med dessa? Det blev lite oklart för dumme mig

Om någon kan också förklara vad en determinant gör i matematiken, varför den spelar roll så vore det också trevligt

Er vän!
Origami
Citera
2012-11-20, 16:32
Medlem
I mitt tycke betyder minor och subdeterminant samma sak. Men det tjusiga med matematiken är att man får definiera ord efter eget tycke, så länge man är tydlig med sina definitioner. Så det är möjligt att din föreläsare eller lärobok använder dessa olika.

Däremot så är det en skillnad mellan en cofactor och en minor/subdeterminant, i att kofaktorerna kan har annorlunda tecken.
Citera
2012-11-20, 19:11
Medlem
BengtZzs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Determinant
Står bra grejjer där, speciellt de första raderna.
Citera
2012-11-25, 04:40
Medlem
Jag tror han menade att co-factor inte är samma som minor. Har inte hört uttrycket subdeterminant förr, men gissar att det är samma som någon av de förstnämnda.

Determinanter var populära förr, men har minskat i betydelse. De är bra för att lösa små linjära problem för hand, men
ska amn lösa stora system av ekvationer med datorer osv är determinanter inte en effektiv metod.
Datoralgoritmer bygger på Gausselimination och faktorisering av matriser.

Det enda exempel där jag vet att determinanter förekommer är inom Density Functional Theory där elektrondensiteten i molekyler kan beräknas genom att den sk Slaterdeterminanten beräknas. Samma sak gäller inom Hückelteori för elektronorbitaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in