Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
ALLTING i filmerna är inte 100% autentiskt. Filmskaparna kan vända och vrida på handlingen allt för att skapa en bra story. Mao kan karaktären Frank Wagner mycket väl dyka upp igen. Det handlar snarare om huruvida Joel Kinnaman kan tänka sig att spela rollen igen eller inte. Det finns alltid mer att berätta men det beror ju på hur mycket hänsyn man vill ta till den verkliga förlagan.
Det vore kanske osmidigt och respektlöst att låta karaktären Wagner bli ihjälskjuten samtidigt som Peter Rätz är i livet. Det skulle säkert kännas obehagligt.
Du behöver f.ö. inte knäppa oss på näsan. De flesta som följt med i diskussionen kring GSI och Frank Wagner vet mycket väl att Peter Rätz är förebilden. Det finns ingen anledning att spela besserwisser angående en sån sak.
Jag skulle tippa på att Frank Wagner kommer dyka upp någonstans för att (som du eller någon annan skrev tidigare) knyta ihop säcken kring honom.
Vad jag tänker på där är det som Frank säger till Johan i första filmen han är med i (Gruppen för särskilda insatser). Johan frågar Frank vad han anledningar till att vara informatör/infiltratör är, varför han gör det här. Frank svarar något i stil med "Någon gång när vi känner varann lite bättre kanske jag berättar det för dig".
Trots att det gått 11 filmer sedan dess och Frank Wagner och Johan Falk lärt känna varandra riktigt bra så tycker jag ändå att man aldrig riktigt fått svaret på den frågan.
Så det är vad jag hoppas på att få se från Frank Wagner iallafall, jag ser gärna att han är med mer än så men i huvudsak så vill jag gärna se att man knyter ihop den historien.
Om det sen blir att Frank återigen utgör biroll i en hel film eller om det avhandlas över telefon mellan Göteborg och södra Frankrike återstår väl isåfall att se.