2012-11-18, 19:25
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag har läst att lappen för ögat oftare berodde på skador från solen då sjömännen använde sextanter och dess föregångare (jakobsstaven bl.a.) för att navigera på haven. Vissa förlorade säkert sina ögon i strid också, men jag tror solen var en större bov i sammanhanget.
Kolla Mythbusters avnittet om pirater, där kollar dom om lappen var till för att vänja ena ögat vid mörker för att kunna hitta under däck
Citera
2012-11-18, 21:05
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag har läst att lappen för ögat oftare berodde på skador från solen då sjömännen använde sextanter och dess föregångare (jakobsstaven bl.a.) för att navigera på haven. Vissa förlorade säkert sina ögon i strid också, men jag tror solen var en större bov i sammanhanget.
Fast om man blivit förblindad av att stirra in i solen så finns det ju inte så mycket behov av en lapp för ögat.
Lappen är ju mest till för att dölja ett annars rätt otäckt hål, och se till så man inte fick in skit i den tomma ögonhålan.

Ett öga man bara förlorat synen på behöver man ju inte dölja.
Citera
2012-11-18, 21:27
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fast om man blivit förblindad av att stirra in i solen så finns det ju inte så mycket behov av en lapp för ögat.
Lappen är ju mest till för att dölja ett annars rätt otäckt hål, och se till så man inte fick in skit i den tomma ögonhålan.

Ett öga man bara förlorat synen på behöver man ju inte dölja.
Fast ögat kan ju ha kvar den delen som kan notera ljus. Alltså bara allmänt om det är mörkt eller ljust ute. Även fast man inte kan se. Därför vissa blinda bär solglasögon exempelvis, för blinkreflexen är inte optimal och därför får de huvudvärk m.m. Sedan så är det ju inget konstigt att vilja dölja (för att skydda) det skadade ögat, det är ju fortfarande så att även ett "bara" blint öga kan få skit i sig, dvs inte enbart en ögonhåla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in