Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja, varför inte stänga av, de är ungdomar som har skolplikt och skyldigheter precis som alla oss andra, på arbetsplatsen blir man ju oftast avstängd pga. diverse händelser så varför inte i skolan?
Visst man kan se det som att de förlorar värdefull skoltid och det kan kanske stämma om de bli avstängda länge så där har man ju ett problem att lösa, kanske skulle man tvinga de att gå i skolan senare på dagen när de andra har gått hem?
Sedan om man skickar hem mobbarna så kan han/hon se det som en belöning eftersom de flesta ogillar skolan när man är i den åldern som mobbare brukar vara och har de då ett slappt hemmaförhållande (mycket troligt) så kommer de bara sitta hemma och spela X-Box.
Någon form av straff måste man ge anser jag, kanske indraget studie-/barnbidrag och ett rejält samtal med föräldrarna och om de inte kan hantera problemet så kanske man ska dra in någon myndighet.
På gymnasiet gäller icke skolplikt (har för mig att det gällde avstängning av gymnasieelever), då gäller rätten att få en plats i gymnasiet. Givetvis borde de sparkas ur skolan, om de begått så allvarliga "brott". Det finns ingen carte blanche i skolan, allra minst där skolan skall vara (även om den inte är det) karaktärsdanande. Har man då bränt sin chans, jepp, då har man gjort det. Skulle inte vilja att jag själv eller mina barns utbildning stördes av vettvillingar. Ej heller att mina skattepengar gick åt att stödja de i kriminell verksamhet. Sätt de på ungdomsvårdsanstalt istället så får de lära sig att veta hut. Det har skolan varken tid, råd eller lust att syssla med. Bara mina små funderingar ...