2012-11-19, 16:21
Medlem
SamsonZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Redan de gamla romarna hade som sagt ett ord för ursprungsbefolkning: aboriginer (här med försvenskad stavning/grammatik).

Därför är det så komiskt när folk tror att det är namnet på just den australiensiska urbefolkningen, när ordet i sig har en betydligt mer generell innebörd än att bara beteckna ett specifikt folkslag i Australien.
Citera
2012-11-19, 18:04
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khayyam
Du kan läsa om begreppet etnicitet här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group.
Jag vet vad en etnisk grupp är tack så mycket, det var inte min fråga. Jag ifrågasatte hur etniskt svensk defineras då det inte finns en allmänt överenskomment defination av det begreppet så långt jag vet. Hur du definerar en etnisk svensk är med största sannolikhet annorlunda än hur jag gör det.
Citera
2012-11-19, 18:47
Medlem
Khayyams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Jag vet vad en etnisk grupp är tack så mycket, det var inte min fråga. Jag ifrågasatte hur etniskt svensk defineras då det inte finns en allmänt överenskomment defination av det begreppet så långt jag vet. Hur du definerar en etnisk svensk är med största sannolikhet annorlunda än hur jag gör det.

Etniciteter innebär gruppidentiteter, och således finns det såklart inte en definition på samma sätt som med vanliga ord och termer. Hur definierar du dig själv? Varför problematiserar du just det etnisk svenska, det rimliga är väl isf att problematisera etnicitet som begrepp?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in