Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Hur ska jag ta mig ur det här behovet att skänka, jag mår fan dåligt över min situation som helt patetisk och vidrig. Hjälp?
Varför skänker du fortfarande pengar till dessa organisationer? Du skriver att du gör det för att det är synd om de som har det svårt och visst är det så, det är hemskt vilka förhållanden majoriteten av världens befolkning lever under men du kan inte gå omkring och ha "white guilt" för det.
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas de som är mindre lyckligt lottade och det enda som kommer att hjälpa dig är insikten om att hur mycket pengar du än skänker kommer det alltid att finnas tiotusentals personer som svälter ihjäl varje dag runt om i världen. Det kanske vore nyttigt för dig att som tidigare föreslaget arbeta som volontär på plats, eller i alla fall resa till något fattigare land och skapa dig en egen bild av hur det ser ut.
Jag kan garantera dig att du kommer att uppskatta det du har i större utsträckning och förhoppningsvis kommer du att inse att det inte är någon idé att gå omkring och må dåligt över saker man inte kan påverka särskilt mycket. Dessutom kan man faktiskt leva ett helt OK liv och vara lycklig även om man har begränsade ekonomiska medel.
Jag är helt emot internationell välgörenhet och skulle aldrig skänka ett jävla öre till organisationer som RK, däremot har jag inga problem att köpa situation STHLM och på andra sätt hjälpa våra egna utsatta stackare. Oavsett hur man än betett sig eller vad man än har gjort för val här i livet tycker jag att tak över huvudet är en mänsklig rättighet om man bor i ett land där temperaturen kan krypa neråt 40 minusgrader...
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Det här har jag ingen källa på men en släkting inom Röda Korset berättade för mig att i snitt kommer 7kr av 100 fram till de behövande.
Det ger en liten tankeställare av hur mycket cheferna stoppar i sina fickor.
Det är klart att fiffel och mygel förekommer men samtidigt kostar det en hel del att driva en organisation som Röda Korset. Ingenting är gratis här i livet.