2012-11-15, 19:39
Medlem
tjorven86s avatar
Jag är en extremt lättpåverkad person som precis fyllt 23 år, har en stabil ekonomi och bor ensam i centrala Stockholm. Jag har träffat en hona till och från som när jag träffade henne precis kommit hem från en volontärresa i Afrika. Hon ändrade mina åsikter om välgörenhet och delade med sig av sina upplevelser från sin resa som volontär, och detta gav mig riktigt dåligt samvete och jag började skänka pengar under diverse välgörenhetsgalor men detta har på senare tid eskalerat.

Numera sänker jag ungefär 15% av min inkomst, huvudsakligen till UNICEF och detta har nu betytt att jag undviker att gå ut om helgerna, och försöker ständigt spara pengar för att jag ska kunna öronmärka pengar som jag kan sätta in på diverse välgörenhetsorganisationers plusgiro i slutet av varje månad.

Hur ska jag ta mig ur det här behovet att skänka, jag mår fan dåligt över min situation som helt patetisk och vidrig. Hjälp?
Citera
2012-11-15, 19:59
Medlem
Det är inget bra att du skadar dig själv genom att hjälpa andra!
Bryt alla autogiro skänkningar till att börja med. Om du nu måste skänka en slant till något varje månad så gör det sista dagen innan löning så får du se att det blir lättare att skänka mindre!
Mer än 200-300 kr per månad är bara löjligt tycker jag. Det mesta går ju ändå bara till administrativa löner och reklam för organisationerna ändå.
Citera
2012-11-15, 20:00
Medlem
Lekes avatar
Du kan kanske se till så att pengarna istället automatiskt flyttas någonstans där du inte kan röra dem, nåt konto med begränsade uttag eller någon långsiktig placering.
Citera
2012-11-15, 20:15
Medlem
Ostkroks avatar
Jag är i en ganska knivig ekonomisk sits just nu

Skämt o sido.
Självklart hjälper donationer till diverse hjälporganisationer till osv, men tänkt på hur glada cheferna inom dessa företag blir när du stoppar pengar i deras fickor.
Se till att dina pengar som du skänker bort verkligen hamnar rätt och att inte allt för mycket försvinner på vägen...
Vill du verkligen hjälpa till så varför inte åka iväg på någonting och jobba ett tag som volontärarbetare? Det måste ju ge dig mer personligen än att bara slänga iväg pengar.
Sure, skänk någon hundring per månad, men spara istället det andra i något år och finansiera din volontärresa.
Då kommer du inte bara hjälpa, utan få uppleva massor!
Citera
2012-11-15, 22:58
Medlem
SmallTowns avatar
Det här har jag ingen källa på men en släkting inom Röda Korset berättade för mig att i snitt kommer 7kr av 100 fram till de behövande.

Det ger en liten tankeställare av hur mycket cheferna stoppar i sina fickor.
Citera
2012-11-16, 09:15
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Hur ska jag ta mig ur det här behovet att skänka, jag mår fan dåligt över min situation som helt patetisk och vidrig. Hjälp?
Varför skänker du fortfarande pengar till dessa organisationer? Du skriver att du gör det för att det är synd om de som har det svårt och visst är det så, det är hemskt vilka förhållanden majoriteten av världens befolkning lever under men du kan inte gå omkring och ha "white guilt" för det.

Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas de som är mindre lyckligt lottade och det enda som kommer att hjälpa dig är insikten om att hur mycket pengar du än skänker kommer det alltid att finnas tiotusentals personer som svälter ihjäl varje dag runt om i världen. Det kanske vore nyttigt för dig att som tidigare föreslaget arbeta som volontär på plats, eller i alla fall resa till något fattigare land och skapa dig en egen bild av hur det ser ut.

Jag kan garantera dig att du kommer att uppskatta det du har i större utsträckning och förhoppningsvis kommer du att inse att det inte är någon idé att gå omkring och må dåligt över saker man inte kan påverka särskilt mycket. Dessutom kan man faktiskt leva ett helt OK liv och vara lycklig även om man har begränsade ekonomiska medel.

Jag är helt emot internationell välgörenhet och skulle aldrig skänka ett jävla öre till organisationer som RK, däremot har jag inga problem att köpa situation STHLM och på andra sätt hjälpa våra egna utsatta stackare. Oavsett hur man än betett sig eller vad man än har gjort för val här i livet tycker jag att tak över huvudet är en mänsklig rättighet om man bor i ett land där temperaturen kan krypa neråt 40 minusgrader...
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Det här har jag ingen källa på men en släkting inom Röda Korset berättade för mig att i snitt kommer 7kr av 100 fram till de behövande.

Det ger en liten tankeställare av hur mycket cheferna stoppar i sina fickor.
Det är klart att fiffel och mygel förekommer men samtidigt kostar det en hel del att driva en organisation som Röda Korset. Ingenting är gratis här i livet.
Senast redigerad av massuppfittad 2012-11-16 kl. 09:25.
Citera
2012-11-16, 09:51
Medlem
Aktieklipparns avatar
Skänk inte på detta sätt...

Gör som jag, passa på att åka på semester, å skänk på plats om du nu vill skänka
Ta med dig kläder eller investera i något, allt efter din ekonomiska situation.

15% av lönen... ex: 200.000 blir ju 30.000 men hur mycket kommer fram?
Unna dig en resa och skänk mindre utan massa mellanhänder så kommer mer fram.

Har du inte råd, så vänta tills du har råd.
Citera
2012-11-16, 09:57
Medlem
FBMinchias avatar
Nu fick jag belägg för att jag inte är så snett ute med min nystartade tråd.
www.flashback.org/p40372470#p40372470
Ämnet är ju inte helt lätt att överblicka, men just detta är en konsekvens av den eskalerande välgörenheten.
Citera
2012-11-16, 11:34
Medlem
Det är inget fel med att skänka pengar. Men se hela transaktionen av dina pengar från den dagen de lämnar ditt konto tills de hamnar i t.ex Afrika. Du kommer se att en massa av det du skicka "saknas", vilket således bör ändra din åsikt när det kommer till de svenska välgörenhetsorganisationerna.

Sluta dock inte med att hjälpa människor. Välj bara rätt. Och rätt mängd pengar, alla kan inte vara moder Teresa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in