2005-04-15, 20:10
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
Jaså - det var tydligen fler än jag som tänkt i dessa smarta banor:

http://www.hsvt.org/Defensenews.html

Lasern joniserar luften varefter man kan skicka stötarna från en stungun över distans, snart kanske 100 meter. Då blir det inte gott att vara fiende till etablissemanget. Jag menar - med den taktiken som Lee Malvo och John Muhammed använde, samt med den nya tekniken är man ju en sitting duck då man går på stan. Om det inte är man själv som har försett sig och ligger ihopkrupen i det ombyggda bagageutrymmet, förstås.
Citera
2005-04-16, 23:28
Medlem
Jomazis avatar
Idén är intressant. Laserns konstruktion blir det svåraste då UV-lasrar knappast är en enkel historia, den korta våglängden är svårt att få till. Om vi antar att kväve är det ämne som joniseras:

1400KJ/mol krävs för att spalta av en elektron. Detta ger en fotonenergi på 2,3248*10^-18J, vilket enl plancks ekvation (w=hf) ger en maximal våglängd för strålningen på 0,085 mikron. Uv-strålning m.a.o. då synligt ljus ligger på mellan 0,75 och 0,4 mikron. Få joner/ämnen sänder ut sådan strålning utan joniseras istället själv, och den optiska pumpningen blir också ett problem då få "ljuskällor" avger speciellt mycket UV-strålning, för att inte nämna det att UV absorberas av många material och denna i synnerhet i luft, alltså krävs vakuum.

Den nya elektronlasern (på experimentstadiet) löser dessa problem på ett smidigt sätt, men jag tvivlar på att strålning av denna typ någonsin kommer att användas i icke-dödliga vapen då den helt enkelt är för skadlig för de som träffas, speciellt ögonen är ju mycket känsliga för UV-ljus! Däremot om man vill kortsluta fordon eller vill ha ihjäl någon, så lär detta vapen ha framtiden för sig. Tänk dig skräcken hos en gerillakrigare när spikraka blixtar börjar förvandla hans kamrater till damm.... Äntligen ett strålvapen, m.a.o! Förutsatt att någon uppfinner en 7-helvetes kondensator...
Citera
2005-04-19, 20:10
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
En utmärkt reflexion i sammanhanget, med tanke på vad som står på den länkade sidan om att strålningen skulle vara ofarlig.

Kanske finns svaret på följande sida, även om jag måste erkänna att jag inte förstår den exakta mekanismen de beskriver. Texten handlar om jonisation av luft för att leda ned elkraft från ovädersmoln via framprovocerade blixtnedslag.

http://www.iop.org/EJ/article/1367-2630/4/1/361/nj2161.html

Läs avsnittet: 2.1. Photoionization of air
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in