2013-02-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Enligt den här http://gd.se/nyheter/gavle/1.5511670-stort-sakerhetshal-i-systemet så verkar det som att det är så att hon fifflat med leverantörsfakturor

Så förstår jag det också att hon bland annat har registrerat in leverantörsfakturor och ändrat kontonr. till sitt eget. Leverantörer har fått betalt och hon har
registrerat in några extra fakturor som har betalats till hennes konto?
Citera
2013-02-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst, men ingen har förklarat att det beror på förskingring. Det händer ofta att pengar rinner ut ur kommunala förvaltningar, mer än beräknat.
Vad tror du/ni om kopplingen till Gävle kommuns storsatsning på ”Din IT-arbetsplats”?
Det passar in tidsmässigt. Fakturor som Tuula Lavikkala förfalskade i t. ex. Alteas namn, till Gävle kommun, och sedan styrde pengarna till sina egna kontonummer. Vad vet en kommunaltjänsteman om konsultfakturor? Det enda de ser är att det handlar om stora summor, som de inte förstår sig på. Litar på att beslutsfattarna har godkänt dessa. UPA med andra ord.
Citat:
Beslutet fattades i Kommunfullmäktige 2009-09-28 om projektet ”Din IT-arbetsplats”……
http://www.gavle.se/PageFiles/6029/2011/Revisionsrapport%20Din%20IT-arbetsplats%20avtal.pdf

Citat:
Förskingringen år för år
2006 - 1 500 kronor
2007 - 40 000 kronor
2008 - 200 000 kronor
2009 - 1 700 000 kronor
2010 - 4 400 000 kronor
2011 - 4 900 000 kronor
2012 - 8 500 000 kronor
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5515054-kvinnan-kan-ha-anvant-flera-konton
Citera
2013-02-05, 23:57
Medlem
raacos avatar
Lite insider jag fått från folk nära gärningskvinnan så rör det sig om mer än 20 millar även polisen antydde detta för någon dag sedan i en nyhetsändning... och hon är antagligen i Asien hörde jag åxå från från annat håll (Thailand)
Citera
2013-02-06, 07:05
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtomanilla
Så förstår jag det också att hon bland annat har registrerat in leverantörsfakturor och ändrat kontonr. till sitt eget. Leverantörer har fått betalt och hon har
registrerat in några extra fakturor som har betalats till hennes konto?
Enligt vad som framkommit i artiklar, främst i gd.se, så har hon kunnat:
1. Skapa nya leverantörer i reskontrat
2. Ändra plus-/bankgiro på befintliga leverantörer till eget bankkontonummer (skall endast acceptera plus-/bankgiro)
3. Skapa nya fakturaposter från pappersfakturor (skall inte vara samma person som skapar leverantörer)
4. Attestera fakturor för betalning (skall vara två andra personer som attesterar)

Kommunen har mao inte haft någon kontroll överhuvud taget och Tuula har haft en egen uttagsautomat till kommunens konto.

Edit: hon verkar dessutom ha skött konteringen på skolan och haft rättighet att kontera på övriga enheter inom kommunen.

Citat:
Enligt uppgifter till Arbetarbladet från en person med insyn i förvaltningen kan en förklaring till att det inte märktes vara att uttagen doldes så att de inte syntes i skolans bokföring, utan hamnade på andra håll i kommunens bokföring.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5515054-kvinnan-kan-ha-anvant-flera-konton
Senast redigerad av Tokfaan 2013-02-06 kl. 07:51.
Citera
2013-02-06, 08:26
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Visst, men ingen har förklarat att det beror på förskingring. Det händer ofta att pengar rinner ut ur kommunala förvaltningar, mer än beräknat.

Men det händer inte ofta att pengar rinner ut ur kommunala förvaltningar till en anställds konton..

Ett tydligt exempel på förskingring är när någon olovligen flyttar någon annans pengar till sig själv.
Detta är en klockren förskingring!
Citera
2013-02-06, 09:00
Medlem
Lite insider jag fått från folk nära gärningskvinnan så rör det sig om mer än 20 millar även polisen antydde detta för någon dag sedan i en nyhetsändning... och hon är antagligen i Asien hörde jag åxå från från annat håll (Thailand)

Det är - som sagt - väldigt svårt för en utländsk person att öppna ett bankkonto i de allra flesta länder. Däremot kan en medborgare öppna ett konto i sitt namn och ge diig fullmakt att förfoga över medlena. Men en sådan person träffar man inte över en paraplydrink i baren, utan det krävs nog en närmare relation en så...
Intressant är att hon haft fackföreningen Vision som ett stort transaktionskonto. Är det lättare för företag/föreningar att öppna utlandskonton?

Jag tror dock fortfarande mest på kontantteorin. Hon har haft sju olika konton att laborera med. En för varje dag i veckan. Hon tar sin dagliga cykeltur till bankomaten och tar ut maxbeloppet för veckan på respektive konto, oftast 20.000 kronor. Det blir 140 000 på en vecka, så det tar inte så himla lång tid att få ihop en miljon att bära med sig i pippiväskan. En miljon i femhundrasedlar väger inte mer än drygt 2 kilo och om man inte har grym otur så är det lätt att dölja vid en ytlig kontroll av resväskan. Vilket ju dessutom väldigt sällan sker om har väskan incheckad.

Enklast och svårast att kontrollera. Hon gillade ju dessutom att resa utomlands några gånger per år (Thailand?)
Så varför göra det krångligare och spårbarare än att bara bära med sig stålarna?
Citera
2013-02-06, 09:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Men det händer inte ofta att pengar rinner ut ur kommunala förvaltningar till en anställds konton..

Ett tydligt exempel på förskingring är när någon olovligen flyttar någon annans pengar till sig själv.
Detta är en klockren förskingring!
Ja, för att svindleriet ska lyckas måste hon ha flyttat pengar från kommunens konton till sina egna. Och det har hon lyckats med. Därför ser det ut som en vanlig förskingring.

Men hittills har ingen påstått att saldot på något konto vid något tillfälle har varit för lågt pga förskingring. Även om kommunens kontrollapparat verkar vara undermålig bör detta ha upptäckts någon gång under tiden svindleriet har pågått. Som jag har sagt tidigare, att någon nallar pengar ur ett konto är det första en revisor tittar på. Men stämmer saldot med vad det bör vara finns det ingen anledning att ta en närmare titt.

Jag påstår inte att jag har rätt. Men du påstår, utan argument, att jag har fel. Istället använde du dig av kränkningar i dina försök att övertyga. Det är en diskussionsteknik på allra lägsta nivå.
Citera
2013-02-06, 10:40
Medlem
Hur ofta förskingras pengar och den misstänkte försvinner/efterlyses?
Citera
2013-02-06, 10:58
Medlem
Jag kan fortfarande inte förstå hur det här har kunnat gå obemärkt förbi i 6 år. Hade inte banken kommit på henne så hade hon kanske fortsatt i många år till?

Även om man inte gör några kontroller så måste man ju ändå se att det försvinner miljoner. Kommunen har väl inga miljarder dom sitter med direkt? Hon är väl inte den enda på hela kommunen som har koll på ekonomin eller som behöver ta ut pengar. Att ingen annan såg "Jaha nu försvann där 8 miljoner i år jag undrar vad som kan ha kostat så mycket". Eller liknande.. Låter helt vansinne.
Citera
2013-02-06, 11:49
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julikraftan

Det är - som sagt - väldigt svårt för en utländsk person att öppna ett bankkonto i de allra flesta länder. Däremot kan en medborgare öppna ett konto i sitt namn och ge diig fullmakt att förfoga över medlena. Men en sådan person träffar man inte över en paraplydrink i baren, utan det krävs nog en närmare relation en så...
Intressant är att hon haft fackföreningen Vision som ett stort transaktionskonto. Är det lättare för företag/föreningar att öppna utlandskonton?

Jag tror dock fortfarande mest på kontantteorin. Hon har haft sju olika konton att laborera med. En för varje dag i veckan. Hon tar sin dagliga cykeltur till bankomaten och tar ut maxbeloppet för veckan på respektive konto, oftast 20.000 kronor. Det blir 140 000 på en vecka, så det tar inte så himla lång tid att få ihop en miljon att bära med sig i pippiväskan. En miljon i femhundrasedlar väger inte mer än drygt 2 kilo och om man inte har grym otur så är det lätt att dölja vid en ytlig kontroll av resväskan. Vilket ju dessutom väldigt sällan sker om har väskan incheckad.

Enklast och svårast att kontrollera. Hon gillade ju dessutom att resa utomlands några gånger per år (Thailand?)
Så varför göra det krångligare och spårbarare än att bara bära med sig stålarna?

Eftersom Tuula verkar tämligen planerande och smart så tror jag att hon valt att sprida riskerna. Hon kan ju tex ha en stuga i Finland, kanske skriven på någon anhörig, och där gömt/grävt ner en del av stålarna.
Säkert har hon tagit en del till Thailand om det nu är där hon befinner sej. Hon kan väl ha skickat pengar via nätet till brorsorna i omgångar? Att ta med sej en massa pengar i pippiväskan låter riskabelt-tänk om väskan kommer bort
Citera
2013-02-06, 12:11
Medlem
Citat:
Men hittills har ingen påstått att saldot på något konto vid något tillfälle har varit för lågt pga förskingring. Även om kommunens kontrollapparat verkar vara undermålig bör detta ha upptäckts någon gång under tiden svindleriet har pågått. Som jag har sagt tidigare, att någon nallar pengar ur ett konto är det första en revisor tittar på. Men stämmer saldot med vad det bör vara finns det ingen anledning att ta en närmare titt.

Det var väl någon som reagerade på att någon verksamhet hade ovanligt stora minussiffror, men det tolkades som att verksamheten inte hade anpassats till nya organisationen/anslagen (eller nåt liknade)
Man tittade således inte ens på VAD det var som kostat för mycket.
Så uppenbarligen har revisorerna stundtals gjort ett riktigt undermåligt jobb.

Troligen så hade Tuula koll på vad som skulle kunna kosta för mycket och utnyttjade det.
Plockar man in konsulter på löpande räkning så är det ju inga problem att peta in en extra faktura för "oväntad support" á 10 000 lite då och då
Senast redigerad av rhdf 2013-02-06 kl. 12:15.
Citera
2013-02-06, 13:00
Medlem
02-02-2012s avatar
Tuula har väl bara öppnat ett konto i ngon bank på Cypern och sitter med ett kort var hon nu må vara. Någon som arbetar med detta i 6 år kommer knappast spara allt i en väska som hon tar med sig till Arlanda en morgon. Om det rör sig om 20 mille är det väldigt troligt att pengarna redan är tvättade så bra att de inte kan spåras till ursprungskällan och att få tillbaks dem tror jag blir svårt.

Ser f ö inte varför hon skulle åka till Thailand, Lavikkala säger mig att det är en finska så hon har väl åkt dit. Har hon släkt i någon liten by eller bara inte gör väsen av sig i en stad tror jag att hon går säker. Även om 20 miljoner är bra med pengar kan det bli väldigt ensamt i Thailand, sedan tror jag hon arbetat på detta lång tid och då har lagt upp en bra plan för hur hon skall försvinna. Har bara varit frågan om när planen skall sättas i verket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in