Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-13, 12:04
Medlem
Har en extern USBB hårddisk, och idag när jag skulle öppna en mapp så var den bara försvunnen. Har väldigt noga kolla på mina backuper och på min andra hårddisk som är identisk finns mappen kvar. Man skulle kunna misstänka att jag raderat mappen av misstag, men när jag kollar hur mycket som är använt på hårddisken så visar den att mappen finns kvar rent storleksmässigt. Är jättemärkligt.
Skall förklara tydligare: Extern hårddisk 500GB. Har flera olika mappar. Mapp 1 visar 200GB. Mapp 2 visar 50GB, mapp 3 visar 50GB. Mappen som saknas var ungefär 50GB och skulle legat i mapp 1 som skulle vara 250GB. Det märkliga är att när jag tittar på hårddiskens totala använding så visar den att 350GB är använt. Blir lika dant i både XP och win7. Vad har hänt???
Citera
2012-11-13, 14:59
Medlem
Om du tillräckligt många gånger glömmer att använda "säker borttagning av hårdvara" vid klockan innan du rycker ur USB kabeln så blir det så där.
Citera
2012-11-13, 15:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Den kanske ligger i papperskorgen eller så har du gragit in den i en annan mapp eller så har du som tidigare sa dragit ur disken och filsystemet blivit koko
Citera
2012-11-14, 00:21
Medlem
Ja det är väl troligen det som hänt, dragit ur USBn för tidigt. Finns det något att göra åt saken eller är det bästa att formatera hårddisken och lägga in allt igen?
Citera
2012-11-17, 18:12
Medlem
TorrentLovers avatar
Prova att boota upp från en live-CD av Linux och se om Linux kan hitta filerna.
Citera
2012-12-20, 09:54
Medlem
Eftersom jag hade en tredje backup, så formaterade jag hårddisken och lade in allt igen. MEN nu har det hänt igen. Är 99% säker det är inte mitt fel, har varit skitnoga när jag kopplat ifrån hårddisken.

Är det bara och slänga hårddisken eller är det ens lönt att formatera igen och prova? kan tillägga att jag var lite lat och gjorde en snabbformatering sist.
Senast redigerad av penisen 2012-12-20 kl. 10:28.
Citera
2012-12-20, 15:11
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Eftersom jag hade en tredje backup, så formaterade jag hårddisken och lade in allt igen. MEN nu har det hänt igen. Är 99% säker det är inte mitt fel, har varit skitnoga när jag kopplat ifrån hårddisken.

Är det bara och slänga hårddisken eller är det ens lönt att formatera igen och prova? kan tillägga att jag var lite lat och gjorde en snabbformatering sist.
Prova med att ta bort alla partitioner på den, och skapa en ny fräsch NTFS-partition.
Citera
2012-12-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Prova med att ta bort alla partitioner på den, och skapa en ny fräsch NTFS-partition.

Så är det något fysiskt fel på disken tror ni eller bara något system/formateringsfel? Provar just nu och kör en diskkontroll och reparerar fel, men tar en jävla tid.
Senast redigerad av penisen 2012-12-20 kl. 15:23.
Citera
2012-12-22, 00:48
Medlem
Med vissa fel måste man göra som Skadat gods skrev eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera disken.
Citera
2012-12-23, 16:25
Medlem
OK, har skapat en ny partition nu och lagt in allt igen. kan tillägga att jag använder denna externa usb hårddisk rätt ofta eftersom hårddisken i datorn är rätt liten. så jag använder den att spela upp mediafiler. ibland kanske jag tittar på bilder, spelar musik och film på samma gång från hårddisken och den hänger sig ibland. Är det normalt och kan det varit detta som gjort att mappar försvunnit? skall man inte kunna använda en ext USB disk så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in