2012-11-13, 21:10
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
He he, hon var uppvuxen på en bonngård så det här var så man gjorde då.
Det du ser i recept är inte ens nära detta.
Är mera anpassade för dagens människa.
Problemet är att få tag i löpe till att starta igång det hela, brukade gå att köpa på apoteket.
Antagligen var det så viktigt att det var löpe att den hade den bakteriekultur som krävdes då.

Här är nästan på pricken hur hon berättade att de brukade göra, fast hon hade i mer "täta" än en matsked troligen för att det skulle gå fortare så att man kunde skicka in den i kylskåpet över natten och tar man då för lite täta då blir det typ småtjock filmjölk av allt om man kör med filmjölk och grädde i stället för gårdsmjölk.

Jo, receptet jag har använt innehåller bara reducerad mjölk, karamelliserat socker och lite yoghurt, men jag misstänker att bakteriekulturen i yoghurten är lite för klen för att jag ska uppnå önskat resultat :/ Och jag vågar inte låta den stå ute längre än ett dygn heller, känns lite dumt.
Citera
2012-11-13, 21:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Och jag vågar inte låta den stå ute längre än ett dygn heller, känns lite dumt.
Det skall inte vara några problem. Mjölk i rumstemperatur surnar, och surningen (dvs mjölksyrningen) i sig är ett skydd mot att sjukdomsframkallade bakterier kan växa till sig.
Min farmor brukade sätta filbunke på opastöriserad mjölk när jag var liten, och den kunde stå dag ut och dag in i skafferiet, och blev bara godare och godare.
Citera
2012-11-13, 21:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Jo, receptet jag har använt innehåller bara reducerad mjölk, karamelliserat socker och lite yoghurt, men jag misstänker att bakteriekulturen i yoghurten är lite för klen för att jag ska uppnå önskat resultat :/ Och jag vågar inte låta den stå ute längre än ett dygn heller, känns lite dumt.

Du måste ha i grädde om det är krämigheten du vill uppnå.
Sockret kan du skippa det behövs inte, finns nog med laktos i produkterna som det är.
Mormor min använde det aldrig i alla fall.
Och det är helt rätt du ska inte ha den framme längre än så, annars börjar den vattna och blir klumpig.
Citera
2012-11-13, 22:02
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det skall inte vara några problem. Mjölk i rumstemperatur surnar, och surningen (dvs mjölksyrningen) i sig är ett skydd mot att sjukdomsframkallade bakterier kan växa till sig.
Min farmor brukade sätta filbunke på opastöriserad mjölk när jag var liten, och den kunde stå dag ut och dag in i skafferiet, och blev bara godare och godare.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du måste ha i grädde om det är krämigheten du vill uppnå.
Sockret kan du skippa det behövs inte, finns nog med laktos i produkterna som det är.
Mormor min använde det aldrig i alla fall.
Och det är helt rätt du ska inte ha den framme längre än så, annars börjar den vattna och blir klumpig.

Lite motsägelsefulla uppgifter om förvaring här

Som sagt, det är inte filbunke, utan ett liknande recept jag följer, där just sockret är det som ger rätt smak och karaktär. Den version jag har ätit har haft ungefär samma konsistens som filbunke, dvs krämig men samtidigt nästan lite geléartad, ungefär som på denna bild:

http://bengalicuisine.net/wp-content/uploads/2009/08/Mishti-Doi-2-300x201.jpg
Citera
2012-11-13, 22:07
Medlem
Löpe kan man fortfarande köpa på apotek.. Iaf apotek <3 har det i sitt sortiment, dock är det väl inte säkert att alla i kedjan har det hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in