Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 01:09
  #7093
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ha ha! Fler är jag som använder papper och penna - nu blandade jag ihop det... Helt plötsligt dyker Harry Martinsson upp och jag är i Barytons fråga... "My mama said, to get things done
you'd better not mess with Major Tom..."

Edit: sorry Biling, this is being disrespectful, men alldeles för stukad, får göra ett omtag på den här i morgon om inte Venator hunnit före, vars håller Axis och Mora hus btw?
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-09-24 kl. 01:15.
Citera
2017-09-24, 01:15
  #7094
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha! Fler är jag som använder papper och penna - nu blandade jag ihop det... Helt plötsligt dyker Harry Martinsson upp och jag är i Barytons fråga... "My mama said, to get things done
you'd better not mess with Major Tom..."

Martinson var väl frivillig i finska vinterkriget om jag inte minns fel, men tror det blir svårt att få in honom i denna frågan Ska grubbla på det!
Citera
2017-09-24, 01:31
  #7095
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Martinson var väl frivillig i finska vinterkriget om jag inte minns fel, men tror det blir svårt att få in honom i denna frågan Ska grubbla på det!

*ASG* Stämmer, om jag inte missminner mig!

Helt plötsligt blir jag förbannad!

Sorry för OT-förbannad!

På alla "Sverige hukade och var fega under kriget". Eller vad då "alla"... men du minns debatten som peakade 10-12 (??????) år sedan, eller för all del har ju diskuterats alltsedan krigsslutet, men peakade då, Bo Schön och Maria Pia (vad tog den skatan vägen) behövde kränga böcker. Aldrig någonstans hör jag eller har jag hört eller kommer att höra dessa ställas frågan: vi skulle alltså förklara krig mot Finland 41!??? Och innan det mot hela axeln... Man sätter sig in i läget 1 sept 39 och skulle Per-Albin då sluta upp bakom UK-Fra;s polska ultimatum... hela den diskussionen är ju bisarr!

Sorry! dels

- för OT

- för att jag inte ägnar mig åt frågehantering - varken här eller i andra tråden

- för dravel.

Även sorry för att jag försöker mig på multi-tasking emedan bröderna Hitchens gnäbbet står på, på youtube. Fan vad trist att Christopher Hitchens gick bort i förtid...

Är Venator hämtad av John Blund..??? Tänkte man kunde få lite hjälp här!!!!
Citera
2017-09-24, 12:22
  #7096
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha! Fler är jag som använder papper och penna - nu blandade jag ihop det... Helt plötsligt dyker Harry Martinsson upp och jag är i Barytons fråga... "My mama said, to get things done
you'd better not mess with Major Tom..."

Edit: sorry Biling, this is being disrespectful, men alldeles för stukad, får göra ett omtag på den här i morgon om inte Venator hunnit före, vars håller Axis och Mora hus btw?
Jag har funderat på antingen en tjeckisk militär/motståndsman eller nån av killarna som satte hakkorsfanan på Elbrus topp, men får inte till det med Jordan och de nya grabbarna. Sen har jag tillfälligtvis varit för lat för att googla på mina aningar.
Citera
2017-09-24, 12:42
  #7097
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Jag har funderat på antingen en tjeckisk militär/motståndsman eller nån av killarna som satte hakkorsfanan på Elbrus topp, men får inte till det med Jordan och de nya grabbarna. Sen har jag tillfälligtvis varit för lat för att googla på mina aningar.

Jo, ska checka (sic!) Elbrus-gänget efter Samp-Milan, notera att Biling svarade "Bra gissning, men inte den jag tänker på.." på min Harrer-gissning... ...tyder på "klättrare" MEN! Kan vara FÖR obvious.

EDIT: Ha ha! Vilken snygg polemisk kontring på god dag-yxskaft; "Ja, det var ju typ det jag skrev, eller trodde du att Mengele jobbade i en blomsteraffär?" i "Läxtråden"! Blir man varnad för "korspostning" nu? Aldrig riktigt fattat vad det är...
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-09-24 kl. 12:59.
Citera
2017-09-24, 13:02
  #7098
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Harrer tänkte jag först ha som ledtråd.. det är ju en ledtråd Det är ingen tjeckisk militär/motståndsman, detta kanske hjälper(om än lite vaga):

9) http://www.miriammakeba.org/images/slides/slide-1.jpg

10) http://3.bp.blogspot.com/-LROIkCWCB4...cker-whale.jpg

Edit: Mengele, ja undrar vilka blomsterarrangemang det skulle bli..
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-24 kl. 13:25.
Citera
2017-09-24, 17:23
  #7099
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
11) https://youtu.be/PyepoiQWD-w
Citera
2017-09-25, 00:24
  #7100
Medlem
Venators avatar
Har ägnat en god del av kvällen åt att rensa trattkantareller men var tvungen att göra ett nytt försök här.

Nu blev det väldigt mycket ledtrådar att ha i huvudet... Janne Carlzon ledde ju för övrigt tankarna till Egypten - "Riv Pyramiderna" och SAS.

Men fältmarskalk, special forces, litteraturstudier, Sydafrika, bergsbestigare, statsman (om än inte president)... Inte för att jag egentligen vill ha fler ledtrådar men något måste jag ju gissa på... Jag säger Jan Smuts.
Citera
2017-09-25, 01:00
  #7101
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Gogge konstaterade ju att Horthy lär det inte vara, därav min kommentar om att jag inte daltar med er.

Missade tyvärr upplösningen av denna kluriga fråga och en gratischans att pika Gogge Nä, nu ska vi vara snälla!

Men även om jag inte varit online måste jag erkänna att jag tagit lite skada av denna tråd! Kollade en film i helgen och helt oprovocerat fick jag uppslag till både fråga och tillhörande kluriga ledtrådar

Märkligt nog var filmen Se7en, som är så långt ifrån WW2 man kan komma!
Citera
2017-09-25, 01:35
  #7102
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har ägnat en god del av kvällen åt att rensa trattkantareller men var tvungen att göra ett nytt försök här.

Nu blev det väldigt mycket ledtrådar att ha i huvudet... Janne Carlzon ledde ju för övrigt tankarna till Egypten - "Riv Pyramiderna" och SAS.

Men fältmarskalk, special forces, litteraturstudier, Sydafrika, bergsbestigare, statsman (om än inte president)... Inte för att jag egentligen vill ha fler ledtrådar men något måste jag ju gissa på... Jag säger Jan Smuts.

Inte Jan Smuts, bra gissat dock. Nu blev jag sugen på en kantarell-toast hehe..

12) http://www.atomicheritage.org/sites/...d%20square.jpg
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-25 kl. 01:38.
Citera
2017-09-25, 14:19
  #7103
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Venator har varit väldigt nära.. hundarna är på rätt spår.. Klättring som Gogge och Mora är inne på är helt rätt, försöket att bestiga Everest rann dock ut i sanden. Ser att det blir extra krångligt då ledtrådarna även delar unika egenskaper med andra ledtrådar Man får tänka i 3D..
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-25 kl. 14:23.
Citera
2017-09-25, 20:20
  #7104
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Missade tyvärr upplösningen av denna kluriga fråga och en gratischans att pika Gogge Nä, nu ska vi vara snälla!

Men även om jag inte varit online måste jag erkänna att jag tagit lite skada av denna tråd! Kollade en film i helgen och helt oprovocerat fick jag uppslag till både fråga och tillhörande kluriga ledtrådar

Märkligt nog var filmen Se7en, som är så långt ifrån WW2 man kan komma!

Allt kretsar kring WW2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback