2026-08-10, 23:02
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Som vanligt – snyggt svar från Biling! På en kluring, som sig bör, fr Venator.

Dock; trots en månad i botgöring, som min tyska mormor hade sagt was Recht ist, muss Recht bleiben. Den världberömde (ironi) Hanns Kroog eftersöktes tidigare, ”otäckingen” således Streicher, och inte Koch (mindre otäck imho). Dock! Inte fan kunde ni vänta 27 x 12 – 1 månader kortare än Mandelas vapenbröder; SVEK!!!!!

Allvarligt talat, självfallet rätt att gå vidare.

Var är frågan Biling? Otäcking eller inte.

Den är uppe nu Välkomen back som Kurtan kanske skulle sagt!
Citera
2026-08-10, 23:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Den är uppe nu Välkomen back som Kurtan kanske skulle sagt!

Thanx! Klurig... som sig bör!
Citera
2026-08-10, 23:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Taifun?
Citera
2026-08-11, 11:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Taifun?

Snyggt! Luftvärns-raketen Taifun som amerikanerna sedan vidareutvecklade till ”Loki”

En extra semestervecka (om du vill ha det) och frågan till dig!
Citera
2026-08-11, 14:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack, var på väg ned i ett kaninhål med Hiddlestons gammelmorfar men lyckades ta mig ur det. Gärna en extra vecka ledigt i värmen.

Nu söker vi något som användes i två världskrig. Inte unikt, men den var det enda av denna sort.
Citera
2026-08-11, 20:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Tack, var på väg ned i ett kaninhål med Hiddlestons gammelmorfar men lyckades ta mig ur det. Gärna en extra vecka ledigt i värmen.

Nu söker vi något som användes i två världskrig. Inte unikt, men den var det enda av denna sort.

Man kan väl börja lite försiktigt med en gissning på Rolls-Royce klassiska pansarbil som kom redan 1914, i förhoppning om ny ledtråd.
Citera
2026-08-11, 21:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Som vanligt Ankis erbjuder ditt intro ett... ...*trumvirvel*... ..."stort utfallsrum"...

Flyg-stuff uteslutet, massor av skorvar i flottarna överlevde till ww2, men såsom frågan är formulerad måste (?) vi röra oss vid armé-materiel. Liksom Venator hoppas jag på en ny lead om jag kastar in den klassiska (och med risk för att låta smulan bögig; flashiga) brittiska Brodie-hjälmen..?
Citera
2026-08-11, 22:37
Medlem
Felpost!
Citera
2026-08-12, 10:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Man kan väl börja lite försiktigt med en gissning på Rolls-Royce klassiska pansarbil som kom redan 1914, i förhoppning om ny ledtråd.

En stilig maskin! Det vi söker är faktiskt ännu äldre.

Citat:
Som vanligt Ankis erbjuder ditt intro ett... ...*trumvirvel*... ..."stort utfallsrum"... :D

Flyg-stuff uteslutet, massor av skorvar i flottorna överlevde till ww2, men såsom frågan är formulerad måste (?) vi röra oss vid armé-materiel. Liksom Venator hoppas jag på en ny lead om jag kastar in den klassiska (och med risk för att låta smulan bögig; flashiga) brittiska Brodie-hjälmen..?

Brodien är ju en klassikernas klassiker, även om jag är lite svag för Adrian. Det som söks började sin bana i armén men avslutade den i en annan gren.

Användningen under VK2 var marginell och inte stridande, åtminstone inte i ursprungslandet. Dock exporterad och kopierad i stor skala med sämre dokumenterad användning i andra länder, så det är fullt möjligt att den användes i strid i sitt andra världskrig också.
Citera
2026-08-13, 16:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Användarna var som sagt många och inkluderar Sverige, Danmark, Finland, Grekland, Mongoliet, Ryssland, USA och Sovjetunionen.

Det ironiska är att det sökta blev obsolet och redan under VK1 och förvisades till sekundära uppgifter, där den emellertid visade sig extremt lyckad och seglivad.
Citera
2026-08-14, 13:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Senaste leaden tycker jag pekar mot något fordon..? Ingen aning men måhända hjälper det annan.
Citera
2026-08-14, 15:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Senaste leaden tycker jag pekar mot något fordon..? Ingen aning men måhända hjälper det annan.

Absolut ett fordon, eller farkost, eller vad man vill kalla den. Plats för två personer. Två hjul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in