2021-09-12, 23:35
Medlem
Någon i Florence Nightingales fotspår?
Citera
2021-09-13, 03:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Någon i Florence Nightingales fotspår?

Nix. Vår kvinna arbetade i krigsindustrin.
Citera
2021-09-13, 10:10
Medlem
Olive Edis
Citera
2021-09-13, 10:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Olive Edis.

Minst sagt intressanta gissningar! Edis verkar dock inte ha deltagit i VK2.

Det gjorde dock vår krutgumma, trots att hon var mer än tio år äldre:

https://ibb.co/gT1ybcs

På bilden ses hon nitandes flygplan. Krutgumma är förresten passande eftersom hon förknippas med en person ända från svartkrutets tid.
Citera
2021-09-13, 14:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Damen ifråga kan ses som ett exempel på de långa tidslinjerna.

Hennes berömde man föddes 45 år efter att deras land blivit självständigt och hon dog några år innan månlandningen. De var gifta i sju år. Hon levde ett aktivt liv och hann förutom att bygga bombplan med att vara bland annat bibliotekarie, kvinnorättskämpe och förvaltare och försvarare av sin mans bitvis kontroversiella gärning och minne.
Citera
2021-09-13, 22:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bildledtråd 2:

https://ibb.co/F3FN3Kb
Citera
2021-09-14, 05:36
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bildledtråd 2:

https://ibb.co/F3FN3Kb
Helen Longstreet. Fast det var en slamkrypare att säga att James Longstreet föddes 45 år efter att USA blev självständigt. Snarare föddes han 45 år efter att ett gäng kolonister deklararade sin självständighet och det tog ju några år innan saken var klar.

Helt klart långa tidslinjer.
Citera
2021-09-14, 09:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Helen Longstreet. Fast det var en slamkrypare att säga att James Longstreet föddes 45 år efter att USA blev självständigt. Snarare föddes han 45 år efter att ett gäng kolonister deklararade sin självständighet och det tog ju några år innan saken var klar.

Helt klart långa tidslinjer.

Utan tvekan, och du hittade slutet på en. Jag tvekade också om årtalet men bestämde mig för det officiella (200-årsjubiléet firades 1976).

En staty att riva ned och frågan till dig.
Citera
2021-09-14, 11:08
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Utan tvekan, och du hittade slutet på en. Jag tvekade också om årtalet men bestämde mig för det officiella (200-årsjubiléet firades 1976).

En staty att riva ned och frågan till dig.
Är det för tidigt att ge sig på Martin Luther King för alla hemska saker han sade om att det var individens egna meriter som räknades och inte social justice-rörelsens raskvotering?

I vilket fall som helst söker vi ett flygaress med ett maritimt låtande namn som var med - men själv gjorde bra ifrån sig - vid flera spekatakulära förluster.
Citera
2021-09-14, 11:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Är det för tidigt att ge sig på Martin Luther King för alla hemska saker han sade om att det var individens egna meriter som räknades och inte social justice-rörelsens raskvotering?

Några gjorde ett försök med Gandhi, men då ryckte en akademiker ut och förklarade att han var mer bra än dålig.

Citat:
I vilket fall som helst söker vi ett flygaress med ett maritimt låtande namn som var med - men själv gjorde bra ifrån sig - vid flera spekatakulära förluster.

"Sailor" Malan?
Citera
2021-09-14, 11:34
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Några gjorde ett försök med Gandhi, men då ryckte en akademiker ut och förklarade att han var mer bra än dålig.
Nå, det kommer nog.
Citat:
"Sailor" Malan?
Nix. Om jag fick fler barn skulle jag dock lobba hårt för Malans underbara andranamn "Gysbert". Viss långsökt association med och ledtråd till mitt ess kan man också få genom var Malan föddes. Mindre än hälften så många kills och efter kriget blev det ett betydligt beskedligare liv än att kämpa mot apartheid.
Citera
2021-09-14, 12:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Geoffrey Fisken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in