2021-08-13, 10:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Äntligen fick jag till en svår fråga!

Förbandet som skulle utföra operationen tillhör krigets mer kända. De två officerarna som rekade smugglades genom linjerna i en ambulans förklädda till krigsfångar. En av dem ledde senare under kriget ett annat, lika känt förband.

Det kan man verkligen säga... Helt renons, men har ivf gått från tyskar/velande italienare till att det är en brittisk/amerikansk variant, alltid ett steg, även om det är i fel riktning!
Citera
2021-08-13, 10:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det kan man verkligen säga... :yes: Helt renons, men har ivf gått från tyskar/velande italienare till att det är en brittisk/amerikansk variant, alltid ett steg, även om det är i fel riktning! :D

Alla parter du nämner var inblandade på olika sätt, även om två var huvudaktörer.

Förbandet ifråga finns fortfarande och är fortfarande känt. Officeren hade en fin karriär både under och efter kriget, dock med ett par fadäser. Det farliga rekognosceringsuppdraget var dock inte ett av dem utan gav svallande beröm från högste chefen.
Senast redigerad av Ankdammsman 2021-08-13 kl. 11:41.
Citera
2021-08-13, 13:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Äntligen fick jag till en svår fråga!

Förbandet som skulle utföra operationen tillhör krigets mer kända. De två officerarna som rekade smugglades genom linjerna i en ambulans förklädda till krigsfångar. En av dem ledde senare under kriget ett annat, lika känt förband.

Ankmannen har väl bara svåra frågor ……🤪🤪🤪
Citera
2021-08-13, 13:55
Medlem
HGs avatar
Kan det vara operation Loyton?
Citera
2021-08-13, 14:11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ankmannen har väl bara svåra frågor ……🤪🤪🤪

Icke, mina förra två blev tagna nästan direkt!

Tror aldrig jag kört en Youtubeledtråd innan, så vi testar:

https://www.youtube.com/watch?v=fjwIhyMfvRY&ab_channel=TheRollingStones
Citera
2021-08-13, 14:24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Kan det vara operation Loyton?

Vår operation blev som sagt inställd. Den var tänkt att utföras av ett konventionellt förband, men var precis som Loyton beroende av lokalt samarbete. Oavsett vad som hade gått snett tror jag dock inte den hade kunnat matcha detta:

A member of the resistance assisting to move the parachute containers killed himself by eating plastic explosive, believing it was some sort of cheese.
Citera
2021-08-13, 16:16
Medlem
Ankdammsmans avatar
En Youtubeledtråd till:

https://youtu.be/Yr4STvPFl8U
Citera
2021-08-13, 18:24
Medlem
Snapcounts avatar
Hmm...

Kan det vara något påtænkt i ex-jugolslavien ?
Citera
2021-08-13, 18:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
A member of the resistance assisting to move the parachute containers killed himself by eating plastic explosive, believing it was some sort of cheese.

Luktar fransman lång väg...

Det har var banne mig bland de klurigaste vi sett... kan ju inte vara en skitpryl, blivit rena "Hollywoodfilmen" som du skriver.

Ingen egen gissning, men tänker högt så kanske någon annan kan få ett uppslag, kan det ha varit någon (inställd) "förövning" till Overlord? (Ja inte Dieppe, som ju tyvärr blev av). Något sätt för de allierade att slå in en kil i ett tyskockuperat Europa kanske kring 42-43???? No idea meself, tänker högt som sagt.
Citera
2021-08-13, 19:18
Medlem
HGs avatar
Vi söker inte tyskarnas flertalet inställda operationer av ”operation Long Jump”?
Citera
2021-08-13, 19:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Något sätt för de allierade att slå in en kil i ett tyskockuperat Europa kanske kring 42-43???? No idea meself, tänker högt som sagt.

Rätt tidsmässigt. Kilen var redan inslagen, så vår operation var tänkt som en del av fas två.

Citat:
Vi söker inte tyskarnas flertalet inställda operationer av ”operation Long Jump”?

Nix, målet var att ta och hålla en viktig plats.
Citera
2021-08-13, 19:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag rekommenderar skärskådande av Youtubeledtrådarna, den borde gå att lösa med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in