2021-06-20, 19:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Snyggt tagen av distans! Nu hoppas vi bara att kvällsformen tillåter formulering av ny fråga...
Citera
2021-06-21, 02:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snyggt tagen av distans! Nu hoppas vi bara att kvällsformen tillåter formulering av ny fråga...

Distans hade ju något klurigt som låg och väntade…..
Citera
2021-06-21, 10:07
Medlem
HGs avatar
Distans verkar inte vara på G än…
Citera
2021-06-21, 17:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Distans verkar inte vara på G än…

HG, lägg in en i väntan på att distans nyktrar till?

Missminner jag mig inte har du redan "en i minne" när en utböling (sorry uttrycket! Nytillskott till tråden välkomna!) plötsligt la in en fråga. Sedan, LOB:en släpps på distans, han släpps ut, han hittar en burk, och postar en fråga? Nog ska vi klara av att hålla två bollar i luften?

(Under tiden kan hugade fundera över min minst sagt plockbara i Städer - läs igenom leadsen noga och en normal-allmänbildad plockar den! ).

Den i Historia är svårare! Men verkar minst lika poppis! (ironi)
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-06-21 kl. 17:23.
Citera
2021-06-23, 19:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu tycker jag väl ändå både HG och distans varit overksamma väl länge???? (EM en förklaring men ingen ursäkt! 1-0 i halvtid! )

Vi söker en fotbollskamp! (on-topic!)

1) Bortalaget slog den dåvarande världsmakten både i fotboll och i uniform.

2) En av bortanationens ledare hade i tryckt format uttalat sig ofördelaktigt om motståndarnas regim, och fick inget inresetillstånd. Men man valde att spela ändå och vann som sagt.

3) Vissa politiska protester skedde mot denna match, dock ej några större, dels beroende på att gästande lags grannland var allierad med motståndaren, dels av opportunistiska skäl, krigslyckan skulle precis vända.
Citera
2021-06-24, 16:46
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Nu tycker jag väl ändå både HG och distans varit overksamma väl länge???? (EM en förklaring men ingen ursäkt! 1-0 i halvtid! )

Vi söker en fotbollskamp! (on-topic!)

1) Bortalaget slog den dåvarande världsmakten både i fotboll och i uniform.

2) En av bortanationens ledare hade i tryckt format uttalat sig ofördelaktigt om motståndarnas regim, och fick inget inresetillstånd. Men man valde att spela ändå och vann som sagt.

3) Vissa politiska protester skedde mot denna match, dock ej några större, dels beroende på att gästande lags grannland var allierad med motståndaren, dels av opportunistiska skäl, krigslyckan skulle precis vända.
Drar väl till med en gissning, Dödsmatchen i Kiev 1942?
Citat:
Seventy years ago, on Aug. 9, 1942, the stadium became the site of one of soccer’s most infamous and disputed games, the so-called Death Match. With Kiev under Nazi occupation during World War II, a group of Ukrainian players defeated a military team of Germans thought to be from artillery and perhaps Luftwaffe units.

According to legend, the Germans warned the local team beforehand or at halftime that it had better lose the match, and when the Ukrainians ignored the threat and prevailed, key members of the team were killed in retribution.

The final score was 5-3. That much seems widely agreed upon. And four or five Ukrainian players did die within six months of the game, according to various accounts. Were they killed because they won a soccer match? All the participants are believed to be dead. The truth remains elusive. One player who popularized the legend seemed to tell as many versions of the story as there were goals in the match, both burnishing the myth and betraying it.
https://www.nytimes.com/2012/06/24/sports/soccer/a-soccer-match-in-ukraine-during-world-war-ii-echoes-through-time.html
Citera
2021-06-24, 16:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Drar väl till med en gissning, Dödsmatchen i Kiev 1942?

https://www.nytimes.com/2012/06/24/sports/soccer/a-soccer-match-in-ukraine-during-world-war-ii-echoes-through-time.html

Bra gissning som självfallet belönas med ny ledtråd;

4) Ena parten nordiskt landslag.

1b) Ser nu att ettan kan tolkas med ett syftningsfel... Världsmakt i uniform alltså, ja... Tyskland begriper väl alla vid det här laget. Samtliga 22 dock civilister! (även avbytarna) - alltså formella landslag. Sorry om det bidragit till missförstånd!
Citera
2021-06-24, 17:30
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Bra gissning som självfallet belönas med ny ledtråd;

4) Ena parten nordiskt landslag.

1b) Ser nu att ettan kan tolkas med ett syftningsfel... Världsmakt i uniform alltså, ja... Tyskland begriper väl alla vid det här laget. Samtliga 22 dock civilister! (även avbytarna) - alltså formella landslag. Sorry om det bidragit till missförstånd!
Hittar nu att Sverige mötte Tyskland i Berlin, även det 1942, det allierade grannlandet borde då vara Finland. Sverige vann med 3-2. Men hittar inget om protester eller inreseförbud.
Citera
2021-06-24, 17:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Hittar nu att Sverige mötte Tyskland i Berlin, även det 1942, det allierade grannlandet borde då vara Finland. Sverige vann med 3-2. Men hittar inget om protester eller inreseförbud.

Snyggt! Carl Linde i ledarstaben fick inte följa med. Några lama inrikes protester, facket bl a.

Det viktiga? Sverige VANN på Olympiastadion mkt riktigt med 3-2 som du skriver.

En fotboll anno 1942 (var de tre gånger tyngre än idag? Fyra?) samt frågan till Moramannen!
Citera
2021-06-24, 18:12
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Snyggt! Carl Linde i ledarstaben fick inte följa med. Några lama inrikes protester, facket bl a.

Det viktiga? Sverige VANN på Olympiastadion mkt riktigt med 3-2 som du skriver.

En fotboll anno 1942 (var de tre gånger tyngre än idag? Fyra?) samt frågan till Moramannen!
Tack! Återkommer med fråga förhoppningsvis snart, har haft lite av en WWII-paus så har ingen på lager just nu.
Citera
2021-06-24, 22:05
Medlem
distanss avatar
Citat:
HG, lägg in en i väntan på att distans nyktrar till?

Nykter? Under perioden juli->juni? Knappast va?

Men ni alla vet att jag inte blir sur om någon tar min fråga då min närvaro är lite ryckig!
Citera
2021-06-24, 23:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Nykter? Under perioden juli->juni? Knappast va?

Men ni alla vet att jag inte blir sur om någon tar min fråga då min närvaro är lite ryckig!
'

Som jag skrev - kan vi inte hålla två bollar i luften vore det ju skandal, gör ju inget om du postar en parallellt med Mora? Och sedan kommer HG - tre bollar... nja... hang on...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in