2021-05-17, 13:39
Medlem
rex144s avatar
Jag ställde en extra fråga som gällde det udda materialet som tyskarna använde till att bygga båtar med och ni kan bortse från den, då den har inte något samband med Hitlers resa med pansartåget Amerika.
Resan började den 3 september.
Citera
2021-05-17, 14:41
Medlem
rex144s avatar
Jag förtydligar min fråga,
Hitler hade ett pansartåg som hette Amerika och när han åkte med tåget österut den 3 september 1939 utspelade sig två händelser som gjorde Hitler väldigt orolig och även förbannad.

Vet nån vad jag syftar på?
Citera
2021-05-17, 15:55
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag förtydligar min fråga,
Hitler hade ett pansartåg som hette Amerika och när han åkte med tåget österut den 3 september 1939 utspelade sig två händelser som gjorde Hitler väldigt orolig och även förbannad.

Vet nån vad jag syftar på?

Polska bombflygplan var nära att döda Hitler vid ett tillfälle, vid ett annat var man snabbt tvungna att flytta tåget då man råkat informera utländska diplomater om dess läge
Citera
2021-05-17, 16:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Polska bombflygplan var nära att döda Hitler vid ett tillfälle...

Jisses, där pratar vi verkligen en potentiell fjärilseffekt.
Citera
2021-05-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jisses, där pratar vi verkligen en potentiell fjärilseffekt.

Ja, det kan man verkligen säga
Citera
2021-05-17, 18:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Polska bombflygplan var nära att döda Hitler vid ett tillfälle, vid ett annat var man snabbt tvungna att flytta tåget då man råkat informera utländska diplomater om dess läge

Jättebra svar,

Tredje Rikets ministeriet informerade alla utländska diplomater att Hitler befinner sig i polska Polczyn
det var brukligt att informera om var Hitler befann sig, byråkraterna glömde bort att Tyskland befann sig då i krig med Frankrike och England.
Hitlers adjutant föreslog den rosenrasande Hitler att flytta pansartåget 15 kilometer söderut, och där i skogen täcktes den med grenar, Hitler övernattade där mellan den 4 och 5 september.

Polsk flygeskader bombade Guderians styrkor som befann sig ganska nära pansartåget.
Senast redigerad av rex144 2021-05-17 kl. 18:13.
Citera
2021-05-17, 18:27
Medlem
Citat:

Jättebra svar,

Tredje Rikets ministeriet informerade alla utländska diplomater att Hitler befinner sig i polska Polczyn
det var brukligt att informera om var Hitler befann sig, byråkraterna glömde bort att Tyskland befann sig då i krig med Frankrike och England.
Hitlers adjutant föreslog den rosenrasande Hitler att flytta pansartåget 15 kilometer söderut, och där i skogen täcktes den med grenar, Hitler övernattade där mellan den 4 och 5 september.

Polsk flygeskader bombade Guderians styrkor som befann sig ganska nära pansartåget.

Tack! Hade han inte haft sån flax kunde kriget fått en annorlunda utgång.. Är lite nyfiken på materialet till båtarna, vad var det? Återkommer med en ny fråga strax!
Citera
2021-05-17, 18:34
Medlem
Vad blir detta?

1) https://youtu.be/LBIgXhiOpeQ

2) Plywood.

3) Lite krånglig att komma i.
Citera
2021-05-17, 20:47
Medlem
4) President som tidigare var general ska ha sagt att det som söks bidrog till att vinna kriget.
Citera
2021-05-17, 21:03
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Tack! Hade han inte haft sån flax kunde kriget fått en annorlunda utgång.. Är lite nyfiken på materialet till båtarna, vad var det? Återkommer med en ny fråga strax!

Har du hört om avdelningen för betongbåtar?

"Sonderausschuss Betonschiffbau"

https://visitszczecin.eu/pl/inne/74-betonowiec-ulrich-finsterwalder-na-jeziorze-dabie

Man kan beskåda det enda i sitt slag tankfartyg 90m lång, 15 brett och 6.5m djupgående,
byggd helt i betong...
Citera
2021-05-17, 21:08
Medlem
Citat:
Har du hört om avdelningen för betongbåtar?

"Sonderausschuss Betonschiffbau"

https://visitszczecin.eu/pl/inne/74-betonowiec-ulrich-finsterwalder-na-jeziorze-dabie

Man kan beskåda det enda i sitt slag tankfartyg 90m lång, 15 brett och 6.5m djupgående,
byggd helt i betong...

Man tager vad man haver som Albert Speer(eller vem det var) sa..
Citera
2021-05-17, 21:47
Medlem
Venators avatar
Citat:
4) President som tidigare var general ska ha sagt att det som söks bidrog till att vinna kriget.

Och Tom Sellek har spelat Eisenhower på film! Jag har svårt att tro att det skulle vara en slump!? Och den filmen utspelas nästan helt i staben, inte på slagfältet. Så jag gissar på "US Government Issue Field Desk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in