2021-04-28, 00:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
8) Alfa Laval..

...Gustaf-Mauritz Armfelt..?
Citera
2021-04-28, 01:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...Gustaf-Mauritz Armfelt..?

Där satt den!

Flygsafari över Finland, finsk dricka och frågan till dig!
Citera
2021-04-28, 11:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Där satt den!

Flygsafari över Finland, finsk dricka och frågan till dig!

Tackar! "Finsk dricka" låter bra -> beställer med septemberleverans!

Nya tag!

1) Vi söker nu någon som stred i första världskriget men gjorde sig bemärkt i andra, därav on-topic.

2) Formellt inte nummer ett inom sitt gebit under hela kriget - nja, måhända från 1942 då han chefade över en nyupprättad institution.

3) Dog under en flygbombning, ironiskt nog med en amerikansk jude vid spakarna. Enligt en annan version var det en brittisk bombattack (låter konstigt då väl RAF hade huvudansvaret för nattbombningarna? Nåväl, inte omöjligt, "dog under flygbombning" ställt bortom allt tvivel dock! ).
Citera
2021-04-28, 14:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Lesley McNair?
Citera
2021-04-28, 14:25
Medlem
Snapcounts avatar
Roland Freisler ?
Citera
2021-04-28, 14:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Lesley McNair?

När jag såg senast post i WW2 "Ankdammsman" blev jag förskräckt... "går fan inte vara kvar i den tråden, hur man än klurar till det plockar dem den på första... *pust* Gudskelov inte honom jag söker, om än bra gissning.

4) Vår man hade en alltigenom civil tjänst under WW2.

5) Inte främmande för teatraliska utspel, vilket iofs yrkeskåren än idag kan kännetecknas av, i varierande grad.
Citera
2021-04-28, 14:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Roland Freisler ?

Jaha... och där kom den... samtidigt som jag postade fyran och femman... (samma trådlösa telemani som var i spel när vi samtidigt postade "von Rosen"... ).

Oerhört snyggt plockad på magra leads! Aldrig högsta juridiska hönset, men fick sitta in för Schlegelberger under Wannsee-konfensen bl a. Råddade den 1942 inrättade "Folkdomstolen" på ett ganska vidlyftigt sätt. Nasse ut i fingerspetsarna.

En tidstypisk domstolsklubba samt frågan till Snapcount!
Citera
2021-04-28, 18:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jaha... och där kom den... samtidigt som jag postade fyran och femman... (samma trådlösa telemani som var i spel när vi samtidigt postade "von Rosen"... ).

Oerhört snyggt plockad på magra leads! Aldrig högsta juridiska hönset, men fick sitta in för Schlegelberger under Wannsee-konfensen bl a. Råddade den 1942 inrättade "Folkdomstolen" på ett ganska vidlyftigt sätt. Nasse ut i fingerspetsarna.

En tidstypisk domstolsklubba samt frågan till Snapcount!

Tack, tack.., det var "trean" som klickade hos mig, annars var jag ute. En otäck figur han där Freisler. På ett sett synd att han inte överlevde, skulle vart intressant och se om han var lika kaxig och gapig under nurnbergrättegången.

Okej.., frågan då :

Jag söker efter ett flygaräss.

-Studierna i skolan gick inte bra och han blev hemskickad.
-Överlevde kriget, blev en övertygad pacifist.
-Legendstatus.

Börjar så.
Citera
2021-04-28, 18:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tack, tack.., det var "trean" som klickade hos mig, annars var jag ute. En otäck figur han där Freisler. På ett sett synd att han inte överlevde, skulle vart intressant och se om han var lika kaxig och gapig under nurnbergrättegången.

Okej.., frågan då :

Jag söker efter ett flygaräss.

-Studierna i skolan gick inte bra och han blev hemskickad.
-Överlevde kriget, blev en övertygad pacifist.
-Legendstatus.

Börjar så.

Hittar inget om ettan och "legend" vet jag inte, så troligen fel ute, men känd pacifist ivf, ...Kaname Harade..?
Citera
2021-04-28, 19:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Hittar inget om ettan och "legend" vet jag inte, så troligen fel ute, men känd pacifist ivf, ...Kaname Harade..?

Rätt land.

-Kunde irritera sina överordnade..
-Gjorde imponerande flygakrobatik en gång över Port Moresby, såpass att de allierade skickade ett "tack brev" för visade skills, men nästa gång skulle det bli ett "varmt välkomnande".
-Tog mycket gott hand om sina wingmans..
Citera
2021-04-28, 19:31
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Rätt land.

-Kunde irritera sina överordnade..
-Gjorde imponerande flygakrobatik en gång över Port Moresby, såpass att de allierade skickade ett "tack brev" för visade skills, men nästa gång skulle det bli ett "varmt välkomnande".
-Tog mycket gott hand om sina wingmans..

Saburō Sakai?
Citera
2021-04-28, 20:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Saburō Sakai?

Jodå, det är Sakai jag söker.

Kunde ha skjutit ner L.B.J om han "valde" det andra flyget, blev svårt skadad, legendstatusen fick han väl när han hade 15 hellcats efter sig. Sade sig aldrig ha tappat en wingman, men det finns de som påstår han tappade två. Blev en buddist efter kriget och svor han aldrig skulle ens dräpa en mygga..(en liten luring där "gogge" ). Finns mer om honom, verkar ha varit en intressant snubbe !

En japansk teceremoni, och frågan väntar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in