2012-11-10, 23:31
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Man påtvingar andra icke-kristna människor ljud genom kyrkklockor. Jag vet eftersom jag är ateist/agnostiker och bor bredvid en kyrka.
Fast det är ju skillnad mellan ljud och budskap.
Kyrkklockar=Ljud
Böneutrop=Propaganda
Citera
2012-11-11, 01:34
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Du kan ju knappast vet om det är för ett dop eller en begravning det ringer för.

Skiter väl jag i eftersom det är oväsen.

Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Fast det är ju skillnad mellan ljud och budskap.
Kyrkklockar=Ljud
Böneutrop=Propaganda

So what? Du fattar inte arabiska så du tar ändå inte del av informationen.

Jag skiter i om det är budskap eller inte. Ringer kyrkklockor så ska också muslimerna få ha böneutrop. Antingen båda eller inget. Jag har hellre inget, men jag tänker inte stå för någon diskriminering.
Citera
2012-11-11, 02:38
Medlem
rojass avatar
Citat:

Jag skiter i om det är budskap eller inte. Ringer kyrkklockor så ska också muslimerna få ha böneutrop. Antingen båda eller inget. Jag har hellre inget, men jag tänker inte stå för någon diskriminering.
Tro mig,om kyrkor skulle börja spela budskap med högtalare ur kyrktornen om att kristendomen var den sanna religionen och att Jesus var guds son så skulle det inte dröja länge förrän musslorna skulle klaga och känna sig diskriminerade,vare sig utropen var på ett språk de förstod eller inte.
Citera
2012-11-11, 03:12
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Tro mig,om kyrkor skulle börja spela budskap med högtalare ur kyrktornen om att kristendomen var den sanna religionen och att Jesus var guds son så skulle det inte dröja länge förrän musslorna skulle klaga och känna sig diskriminerade,vare sig utropen var på ett språk de förstod eller inte.

Jag bryr mig inte. Jag förstår inte språket och således är det bara oljud precis som kyrkklockorna. Antingen har vi både böneutrop och klockor, eller inget av dem.
Citera
2012-11-11, 03:58
Medlem
Sverige2025s avatar
Halloween är implementerad bara för att tjäna pengar. Sedan är skillnad på kultur och kultur, om Sverige ta till sej en katolsk tradition så är väl de inte hela världen, vi är ändå ett kristet land,vi har samma grundsyn, men enböneutropare är knappast något som hör hemma i ett kristet land. Sverige har alltid haft lätt att ta till sej Amerikanska traditioner, men Islam hör inte hemma i Europa eller i Sverige.

Sedan infaller dessa helger en gång om året, medan en böneutropare är något som stör befolkningen varje dag. Sedan finns ingen anledning att ha en offentlig böneutropare i dagens samhälle, den som nu måste be, kan hålla ordning på sina tider själv.

Det oljud som skall få störa de offentliga rummet är hese fredrik..

Citat:
Ursprungligen postat av daedrra
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article15753889.ab

I Sverige har vi alltid hedrat våra döda på ett eller annat sätt så att en viss katolsk tradition passade oss är inget konstigt. Att jämföra denna frivilliga tradition med att påtvingas böneutrop upp till 5 gånger varje dag är ren idioti. Varför är dessa människor som skriver för AB så oerhört korkade? Om dom gillar islam och böneutrop så mycket varför flyttar dom inte till ett muslimskt land?
Citera
2012-11-11, 04:01
Bannlyst
Citat:
Jag bryr mig inte. Jag förstår inte språket och således är det bara oljud precis som kyrkklockorna. Antingen har vi både böneutrop och klockor, eller inget av dem.
Varför i hela friden då för? För att det ska vara så "rättvist" som möjligt?
Kristendomen är visserligen också en från grunden österländsk och främmande religion som vi påtvingades genom våld och hot om våld, men det var över 1000 år sedan nu. Och det finns absolut inga goda anledningar till varför vi bör acceptera att bli påtvingade ännu en österländsk främmande imperialistisk religion och de yttringar som den för med sig.
Citera
2012-11-11, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi vet redan att SD är en samling obildade bönder, vi behöver inte ännu en tråd som bekräftar det.

"All hallow's eve" är inte en främmande högtid för oss då det är den anglo-saxiska varianten av vår "alla helgons afton/dag". Dessa två kommer från exakt samma fornhistoriska tid.

Men "firas" helt annorlunda, är du kanske SD'are eftersom du är så obildad?
Och nej det är inte "samma" högtid.
Citera
2012-11-11, 04:39
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Kristendomen är visserligen också en från grunden österländsk och främmande religion som vi påtvingades genom våld och hot om våld, men det var över 1000 år sedan nu. Och det finns absolut inga goda anledningar till varför vi bör acceptera att bli påtvingade ännu en österländsk främmande imperialistisk religion och de yttringar som den för med sig.

Japp. En av anledningarna är att det ska vara rättvist. Men en annan är också att motverka rasistiska och främlingsfientliga åsikter och då kan man inte hålla på och vända kappan efter deras vind.
Citera
2012-11-11, 04:43
Medlem
Citat:
Man påtvingar andra icke-kristna människor ljud genom kyrkklockor. Jag vet eftersom jag är ateist/agnostiker och bor bredvid en kyrka.

Men du tycker böneutrop är något önskvärt? Du är antingen efterbliven eller så är du inte ateist.
Citera
2012-11-11, 05:01
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Men du tycker böneutrop är något önskvärt? Du är antingen efterbliven eller så är du inte ateist.

Är du en tjock analfabet?

Helst vill jag varken ha böneutrop eller kyrkklockor. Men om inte kyrkklockorna tas bort, ja då ska böneutrop också vara tillåtet.
Citera
2012-11-11, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet

Försök inte ens att argumentera med kalasetistan, det är ett dött lopp. Han är så förblindad i sin övertygelse att vita svenskar bara lever för att trycka ned blattar att all form av kritik - konstruktiv eller destruktiv - stängs ute.

OnT: Alla som följt debatten vet att när helvetesmosken byggdes så stod det fast att ingen minaret skulle ingå, och när det ruckades på det kravet så eskalerade det, och slutprodukten är den vi kan skåda idag: böneutropet. Om det sedan sker en gång i veckan eller en gång om året är oväsentligt, för om den processen tillåts existera och följa i samma fotspår så är det bara en tidsfråga innan vi står där med fem om dagen, sju dagar i veckan.

Ser ni någon återvända därifrån? Nej, inte jag heller.
Senast redigerad av Vintervers 2012-11-11 kl. 05:48.
Citera
2012-11-11, 06:25
Medlem
Griseknoen123s avatar
Citat:

Om muslimerna har så ont av kyrkklockor så kanske de inte skulle kommit hit över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in