Citat:
Det var typ det jag menade, jag kanske uttryckte mig klumpigt bara
Ursprungligen postat av patwotrik
Nja, inte riktigt. Man kan höra skillnad på melodier, men man hör inte om en ton är falsk.

"En person som är tondöv kan inte höra små skillnader mellan olika ljudfrekvenser, toner, vilket resulterar i att personen inte hör om en ton är falsk".
Min gissning är att TS sjunger lite falskt som de flesta andra som tror att de är tondöva, och är så fallet så kan man säkerligen förbättra det iallafall.
Jag har en kompis som många år sjöng falskt och verkade inte vara medveten om det, men till slut fanns det någon som kunde vara ärlig mot honom.
Idag har han många års erfarenhet av körsång (han hade börjat redan när han sjöng falskt) samt börjat spela ett instrument för ett par år tillbaka, nu sjunger han mer eller mindre rent, är dock inte bekväm i vad han har för röstläge utan hoppar lite hit och dit, men annars så är det helt okej.
Mitt förslag till TS är fortfarande att börja sjunga lite smått i ett större sammanhang, men har man inte tid/mod till det så börja sjung hemma!
Dock så finns det ju ingen där att bedöma om det blir bättre.
Ett ännu dyrare (men det bästa) alternativ är ju att gå till en sångpedagog om man verkligen vill börja sjunga ordentligt.
Jag hade ingen klockren röst heller när jag för första gången öppnade munnen för att kraxa ut kristna psalmer vid konfirmationen, de första sångåren efter det så hade jag inte självförtroende nog att utnyttja min rösts fulla kapacitet, men ju mer man gjorde det desto bättre blev man och med det kom även självförtroendet!
Så jag hoppas att TS inte ger upp för fort.
Jag har erbjudit en knuff i rätt riktning förr här på forat men det är ingen som har vågat träffa mig än

Önskar TS all lycka till!
är det enda sättet att lära sig att sitta och försöka träffa tonerna med rösten? Sedan, vad är det egentligen folk menar med att det finns rätt och fel sätt att sjunga på, hört att sjunga med magen är bra, vad innefattar detta? Att man ska hålla tonerna stadigt med magen eller va? (t ex spänna magen)