2012-11-10, 05:36
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nja, inte riktigt. Man kan höra skillnad på melodier, men man hör inte om en ton är falsk.
Det var typ det jag menade, jag kanske uttryckte mig klumpigt bara

"En person som är tondöv kan inte höra små skillnader mellan olika ljudfrekvenser, toner, vilket resulterar i att personen inte hör om en ton är falsk".

Min gissning är att TS sjunger lite falskt som de flesta andra som tror att de är tondöva, och är så fallet så kan man säkerligen förbättra det iallafall.

Jag har en kompis som många år sjöng falskt och verkade inte vara medveten om det, men till slut fanns det någon som kunde vara ärlig mot honom.
Idag har han många års erfarenhet av körsång (han hade börjat redan när han sjöng falskt) samt börjat spela ett instrument för ett par år tillbaka, nu sjunger han mer eller mindre rent, är dock inte bekväm i vad han har för röstläge utan hoppar lite hit och dit, men annars så är det helt okej.

Mitt förslag till TS är fortfarande att börja sjunga lite smått i ett större sammanhang, men har man inte tid/mod till det så börja sjung hemma!
Dock så finns det ju ingen där att bedöma om det blir bättre.
Ett ännu dyrare (men det bästa) alternativ är ju att gå till en sångpedagog om man verkligen vill börja sjunga ordentligt.

Jag hade ingen klockren röst heller när jag för första gången öppnade munnen för att kraxa ut kristna psalmer vid konfirmationen, de första sångåren efter det så hade jag inte självförtroende nog att utnyttja min rösts fulla kapacitet, men ju mer man gjorde det desto bättre blev man och med det kom även självförtroendet!

Så jag hoppas att TS inte ger upp för fort.
Jag har erbjudit en knuff i rätt riktning förr här på forat men det är ingen som har vågat träffa mig än
Önskar TS all lycka till!
Citera
2012-11-10, 07:07
Medlem
Citat:
Känner dessvärre ingen som spelar något instrument alls. är det enda sättet att lära sig att sitta och försöka träffa tonerna med rösten? Sedan, vad är det egentligen folk menar med att det finns rätt och fel sätt att sjunga på, hört att sjunga med magen är bra, vad innefattar detta? Att man ska hålla tonerna stadigt med magen eller va? (t ex spänna magen)

Nej, det är inte det enda sättet. Men det är ett väldigt bra sätt eftersom du har en livs levande människa bredvid dig som kan höra och hjälpa dig.

Det där med att "sjunga med magen" är något som många säger för att de har hört talas om det, men det är färre som vet vad det innebär. Jag tycker det räcker att du försöker låta bli att spänna kroppen när du ska sjunga, och att du andas lugnt.
Citera
2012-11-10, 07:36
Medlem
FBMinchias avatar
Jag tror det är svårt för gemene fb-dase som bara råkar vara musikalisk att sätta sig in i hur tondöva har det och vad de kan göra åt saken. Troligen krävs det någon utbildad människa, typ sångpedagog, för att ge de adekvataste råden.

Jag vet i och för sig att det kan finnas grader i helvetet. Som exempel kan jag nämna att vi var tre i klassen när vi som 9-åringar sökte till musikklass. Den ene sjöng redan i ansedd kör. Första testet sållade bort honom, andra testet åkte nästa, men jag gick igenom.

När vi sedan satte igång med körövningar där, så visade det sig ändå att de flesta behövde skärpa till sig när det kom till gehör och sådana saker. Något år senare kunde vi få en ton att börja på och i slutet landade vi på samma ton, men det krävdes en del nötande.
Citera
2012-11-10, 07:49
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louis.Lewis
Nej, det är inte det enda sättet. Men det är ett väldigt bra sätt eftersom du har en livs levande människa bredvid dig som kan höra och hjälpa dig.

Det där med att "sjunga med magen" är något som många säger för att de har hört talas om det, men det är färre som vet vad det innebär. Jag tycker det räcker att du försöker låta bli att spänna kroppen när du ska sjunga, och att du andas lugnt.
Det absolut viktigaste är att inte spänna käken och ha en bra hållning när man sjunger.
Som du säger så ska man inte blanda in stödet förrän man faktiskt börjar bli varm i kläderna och börjar kunna sjunga någorlunda rent.

Vi är inne på samma spår iallafall att man bör ta hjälp av någon som lyssnar och kan assistera på plats, det borde TS överväga.
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Jag tror det är svårt för gemene fb-dase som bara råkar vara musikalisk att sätta sig in i hur tondöva har det och vad de kan göra åt saken. Troligen krävs det någon utbildad människa, typ sångpedagog, för att ge de adekvataste råden.

Jag vet i och för sig att det kan finnas grader i helvetet. Som exempel kan jag nämna att vi var tre i klassen när vi som 9-åringar sökte till musikklass. Den ene sjöng redan i ansedd kör. Första testet sållade bort honom, andra testet åkte nästa, men jag gick igenom.

När vi sedan satte igång med körövningar där, så visade det sig ändå att de flesta behövde skärpa till sig när det kom till gehör och sådana saker. Något år senare kunde vi få en ton att börja på och i slutet landade vi på samma ton, men det krävdes en del nötande.
Visst krävs det idogt nötande och arbete om man vill bli en bra sångare, men jag tror att TS mål (eller ett viktigt delmål) är att kunna sjunga rent och höra skillnad på vad som är falskt och inte, vilket inte direkt framkommer om han kan tycker jag.

Någon som är duktig på musik och sång är bättre än att försöka sitta hemma och traggla själv som TS verkar vilja helst, då tror jag inte att något kommer förändras.
Självfallet är en sångpedagog det ultimata, men jag tror att det är svårt för gemene fb-dase som råkar vara tondöv att sätta sig in i hur dyrt det är att ta sånglektioner i dagens samhälle

Om man nu inte råkar känna någon som går på musikhögskolan och "håller på att bli" sångpedagog/musiklärare, och kan förbarma sig några timmar i veckan.
Citera
2012-11-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowgonemad
Känner dessvärre ingen som spelar något instrument alls. är det enda sättet att lära sig att sitta och försöka träffa tonerna med rösten? Sedan, vad är det egentligen folk menar med att det finns rätt och fel sätt att sjunga på, hört att sjunga med magen är bra, vad innefattar detta? Att man ska hålla tonerna stadigt med magen eller va? (t ex spänna magen)

Sjung inte med magen, sjung med munnen istället

Nej, men allvarligt talat, uttrycket "sjunga med magen" är det mest idiotiska som finns och är även det uttrycket som förstört det för många elever som sjungit i olika barnkörer och har ofrivilliga spänningar som jag som sångpedagog måste fixa.

Det viktigaste är att ha ett gott stöd, en avslappnad käke och och ett öppet svalg, oavsett vilken genre du pysslar med.

PMa mig så skickar jag över ett sångkompendium till dig.
Citera
2012-11-10, 09:21
Medlem
När man pratar om tondövhet i samband med sång så är det sällan (aldrig?) så att personen i fråga är tondöv.
Hörseln brukar det inte vara något fel på, inte heller förmågan att uppfatta skillnad i tonhöjd.
Det som brukar vara problemet är en fruktansvärd ovana vid sång och en massa olika komponenter som gör det omöjligt att med rösten återge den ton man hör på en skiva.
Det kan handla om ofrivilliga spänningar i käke och hals, otillräcklig stämbandsslutning, ett obefintligt stöd etc...

Så här säger den (legendariska) röstpedagogen, forskaren och författaren Sergius Kagen i sin bok "On studying singing":

Citat:
The very first prerequisite wich a student with professional ambition must possess is a specific variety of a very keen muscial ear. The entire process ofs inging rests upon this.

The kind of musical ear necessary for a singer can be best defined as a natural ability to imagine accurately (to hear mentally) pitches or musical sounds and to reproduce the imagined pitches by whistling, humming or singing.

A person may have a good ability to imagine pitches without having the complementary coordination which would enable him to reproduce them accurately with his own soundproducing apparatus.

Thos, however, who lack this complementary coordination will, in my opinion, have a difficult time trying to learn how to sing to make it worth their while.

Kagen har kritiserats mycket pga sin lite cyniska inställning att det till viss del handlar om "har du det inte så har du det inte", något som sångpedagoger inte gärna vill tro på, då de tror att det gör dem överflödiga.

Jag tror, och min erfarenhet håller med, att sanningen ligger någonstans mitt emellan.
De elever jag har som kommer med ett bra gehör (och i vissa fall bra musikteoretiska förkunskaper) har otroligt mycket lättare för att lära sig sjunga vackert och korrekt.
Självklart finns det undantag från det här, elever som i utgångsläget inte kan någonting när det kommer till sång, men som på några år verkligen blommar ut och avslutar sin utbildning med en fantastisk sångröst.
Citera
2012-11-11, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nja, inte riktigt. Man kan höra skillnad på melodier, men man hör inte om en ton är falsk.

nej han har rätt. En ÄKTA tondöv person kan per definition ej skilja på någon frekvens och alla ljud låter exakt likadant i tonhöjden.
Citera
2012-11-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cork
nej han har rätt. En ÄKTA tondöv person kan per definition ej skilja på någon frekvens och alla ljud låter exakt likadant i tonhöjden.
Är det så? Intressant. I så fall har jag fått det om bakfoten.
Citera
2012-11-11, 19:09
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Sjung inte med magen, sjung med munnen istället

Nej, men allvarligt talat, uttrycket "sjunga med magen" är det mest idiotiska som finns och är även det uttrycket som förstört det för många elever som sjungit i olika barnkörer och har ofrivilliga spänningar som jag som sångpedagog måste fixa.

Det viktigaste är att ha ett gott stöd, en avslappnad käke och och ett öppet svalg, oavsett vilken genre du pysslar med.

PMa mig så skickar jag över ett sångkompendium till dig.
Jag tror att uttrycket ter sig "sjunga med magen" för att det är magen som rör sig om man använder stödet rätt

Hur länge har du arbetat som sångpedagog förresten?
Jag har inte haft intrycket att du jobbar inom detta när vi har korsat varandras vägar, blev lite förvånad!
Citera
2012-11-11, 21:06
Medlem
Att försöka lära någon sjunga över nätet genom att säga "sjung med magen" är ungefär som att försöka lära någon köra bil över nätet och säga "kör med ratten".

"Sjung med magen" resulterar enligt mig mer i att man spänner magmusklerna eller använder sig av "gå-på-toa-muskeln".
Inget av det är vad man vill uppnå.
Vad man vill är att vid sång dra magen inåt lite vid naveln för att hålla diafragman sänkt.
Det är en del av ett gott stöd.

I Januari har jag jobbat i fyra år som sångpedagog och körledare. Innan det en termins vikariat på en högstadieskola i musik.
Jag innehar lärarlegitimation utfärdad av skolverket och började på Musikhögskolan 2004.
Citera
2012-11-16, 16:27
Medlem
När man sjunger så övar man upp muskelminnet på samma sätt som när man lär sig cykla eller spela piano. I början kommer det vara väldigt svårt att sjunga den ton som du vill sjunga p.g.a att stämbanden inte är vana att arbeta på det sättet.
Du hör också dig själv på ett annat sätt så man måste också vänja sig vid hur det ska låta för en själv när man sjunger rätt ton eller fel. I början kan det vara väldigt svårt att höra hur man själv sjunger, det är alltid mycket lättare att höra andra som sjunger falskt en att höra sig själv sjunga falskt.

Ett tips är att spela in sig själv och lyssna hur man låtar och göra det tills man tycker att det låter rätt. Annars ett bra tips är att ta hjälp av en kompis och låta denna säga till när det låter bra respektive dåligt.
Det bästa tipset är att antingen gå med i en kör eller liknande eller skaffa en bra sångpedagog och ta några lektioner så man lär sig vissa grunder och övningar för att komma igång.

När jag började med musik så tog det lång tid innan jag ens kunde sjunga rätt ton som jag hörde, tror jag var lite tondöv i någon form men övade bort det.
Men med övning så går det, finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Hoppas det hjälper, men som sagt så är stämbanden och allt i halsen muskler så man måste använda det för att bli bättre. Tänk dig att det är samma sak som att lära sig spela piano eller gitarr.
Citera
2012-11-29, 15:32
Medlem
Ett tips kan väl vara att spela in dig själv när du sjunger en viss låt och kanske lyssna efter om vissa toner sitter sämre än andra. Isånnafall försök ha dessa toner i åtanke till nästa gång du spelar in dig själv och försök sätta de bättre, försök lyssna "inåt" - if that makes sence.

Annars brukar jag sätta i öronproppar faktiskt, funkar bra för att man verkligen hör sin egen röst.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in