2012-11-09, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratocaster68
Om hon rövades bort före hon anmäldes försvunnen kan hon mycket väl ha försvunnit över gränsen obemärkt.

Tragiskt i så fall.

Dom har haft 8 timmar på sig så hon kan vara precis vart som helst.

Ju mer man tänker på det, det är ju fullkomligt bedrövligt att en 9-åring kan vara borta i 8 timmar utan att någon märker det. Man blir ju chockad.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerfuffle
Skolan HAR säkert rutiner, men det är inte alls säkert att de efterföljs för det. Läraren som noterade frånvaron på morgonen kanske helt glömde bort att dubbelkolla detta sedan. Jag är själv blivande lärare och har både under mina praktikmånader och under vikariat sett att sådant här inte alltid sköts perfekt. Väldigt mycket beror på lärarens mentala status för dagen, verkar det som..
Mm, verkar så i det här fallet, och det är oursäktligt. A skulle vara i skolan, plikt, ansvaret för att polisen ligger långt i efterhand äe skolans, ingen annans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerfuffle
Skolan HAR säkert rutiner, men det är inte alls säkert att de efterföljs för det. Läraren som noterade frånvaron på morgonen kanske helt glömde bort att dubbelkolla detta sedan. Jag är själv blivande lärare och har både under mina praktikmånader och under vikariat sett att sådant här inte alltid sköts perfekt. Väldigt mycket beror på lärarens mentala status för dagen, verkar det som..

Jävligt synd. Inte kul att ha något sådant här på sitt samvete när det väl händer något..
Citera
2012-11-09, 02:30
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ett lyckosamt scenario skulle kunna vara att flickan har varit med en kompis som kanske bor utanför stan eller har häst mm - och sänt SMS till mamma eller pappa och meddelat var hon är, sagt: Jag är här, sover över.

Fast SMS:et sändes fel, eller gick inte iväg eller något sånt. Och sen dog mobilen.

Nä, kanske inte. Jag bara försöker tänka ut någon möjlighet att en (som det verkar) normal snart-tioåring inte kommer hem.

Känns knappast troligt, då isåfall föräldrarna till det barnet bör ha sett nyheterna på tv/nätet alt infon som sprids på facebook. Många föräldrar brukar dessutom prata med varandra vid övernattningar. Och jag har svårt att tro att en 9 åring skulle sova hos en kompis utan att ha fått ett ok från sina föräldrar först, speciellt på en vardag.

Jag vill tro att flickan gått vilse, precis som den lilla flickan som gick vilse för ett tag sen, också i göteborg om jag inte minns fel. Hon hittades välbehållen dagen efter.
Men den flickan bodde ej i gbg och var yngre än A. Därav kände hon inte till området alls.

Vilket gör att det alternativet inte är så troligt.. Magkänslan säger att någon är inblandad i hennes försvinnande, men jag tror att hon lever än.
Citera
2012-11-09, 02:31
Medlem
Venators avatar
Från Skårsskolans hemsida [http://goteborg.se/wps/portal/enheter/grundskola/skarsskolan/!ut/p/b1/04_SjzQyMDI2NjK2MDDUj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOKNTL 0DnYy8jA38Q7xNgIoDvP2NgrzMnd2NgQoigQoMcABHA0L6_Tzy c1P1c6NyLADp8HXc/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ ]:

"Du har mobiltelefonen avstängd under skoltid."
"Sjukanmälan före 08:00."
Citera
2012-11-09, 02:31
Medlem
GordonGreens avatar
Först av allt, vad ligger temperaturen på i götet en natt som denna?
SMHI säger 3-5, stämmer det?

Och offtopic, vafan, har gruppsms-annonsen gått loss eller?

Jag är inget geni, men jag undrar om de har anpassat texten till ämnet?

"Nu är det slut. Hon är död..." osv

Förskräcklig annons, men det är väl så de för uppmärksamhet..
Citera
2012-11-09, 02:32
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, skolan ansvarar inte för barnen på väg till/från skolan. Bara när de väl kommit till skolan. Närvarokontroll av den typen du beskriver förekommer inte idag såvida det inte är särskild kontroll av vissa barn (som Soc. brukar ha initierat pga problem i hemmet, skolk etc).
Jo det gör det. När barnen var lite yngre så ringde de men numera så sms:ar det ifall inte någon har dykt upp.
Citera
2012-11-09, 02:33
Medlem
Om någon har kontakter på reflexvästar, ficklampor och ett par megafoner, så kan jag tänka mig att det mottages med tacksamhet av Missing People. De sakerna var bristvara när jag var där.
Citera
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Dom har haft 8 timmar på sig så hon kan vara precis vart som helst.

Ju mer man tänker på det, det är ju fullkomligt bedrövligt att en 9-åring kan vara borta i 8 timmar utan att någon märker det. Man blir ju chockad.

Exakt min tanke. Hon kan lika gärna vara i Tyskland nu.
Citera
Medlem
Om hon skulle vara bortrövad och inte vilse så är det en kall jävel som tar en flicka vid 8 tiden på den sträckan. Känns inte som hon skulle ha försvunnit där på vägen till skolan. Jag hoppas att hon gått på fel buss.... hamnat fel och försökt göra rätt och att hon kommer hittas snart, vid liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen
Först av allt, vad ligger temperaturen på i götet en natt som denna?
SMHI säger 3-5, stämmer det?

Och offtopic, vafan, har gruppsms-annonsen gått loss eller?

Jag är inget geni, men jag undrar om de har anpassat texten till ämnet?

"Nu är det slut. Hon är död..." osv

Förskräcklig annons, men det är väl så de för uppmärksamhet..

3 grader kan nog stämma, verkar ha klarnat upp..Varit varmare, 9 grader eller så, i något dygn i sträck tills nu..
Citera
2012-11-09, 02:34
Medlem
JumpingJacks avatar
Vad är det för idioter som sitter och skriver i FB-tråden?

Citat:
Om inte stackars Anna återfinns så får faan kommunerna se till att ta sitt ansvar o frakta barnen tryggt o säkert tillskolorna. Vi har ju trots allt skolplikt i detta landet där hemundervisning endast tillåts i speciella fall. För vår del i familjen kommer detta själ vara nog för att bli ett "speciellt" fall. Stackars familj som ska behöva utstå detta som för oss andra bara är en fjärran hemsk tanke <3<3 Tänker på er alla inblandade o alla ni som har möjlighet o delta i skallgången <3<3

Naturligtvis, lägg ansvaret för att ta barnen till och från skolan på kommunerna istället för föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in