2012-11-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverkoktBlomkal
Det börjar med våldsmusik och går sedan över i barnarov?

Om en kille som är lite utstött, som spanar småtjejer på Youtube (manga), ertappas med en 9-åring i källaren, då bör för fan alla varningslarm gå av.

Min starka hypotes är att han är peddo...
Citera
2012-11-09, 22:44
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Det är inte skolans fel att flickan inte dök upp till första lektion men de försämrade kraftigt hennes odds att komma välbehållen ur den situation hon hamnade i.

Oavsett om det är ett riktigt människorov som ligger bakom eller om det nu mot förmodan är så att hon "frivilligt" låtit sig bjudas in till den misstänkte, under förevändning om att dricka saft o käka bullar, vårda skadade hundvalpar, eller kolla mangafilmer o käka chips, så är det skolans anvar att
ge besked om att hon saknas.

Oavsett om nån flummig lärare "trodde" att hon var hos skolsköterska eller tandläkare så duger inte det som ursäkt och flickan har svävat i potentiell fara under hela skoldagen.

Skolans underlåtenhet att agera när hon inte dök upp är inget annat än katastrof.
Avskeda de ansvariga!
De hade ett ansvar och i det har dom på alla sätt brustit, oavsett om det beror på stressade lärarvikarier eller ombyggnationer eller andra löjliga bortförklaringar.

Detta förekommer dagligen på många skolor, säkert tusentals fall sammantaget varje dag över hela landet om man skulle göra en poll: "hur ofta blir du som förälder omedelbart kontaktad när ditt barn varit borta från lektione(n/r)?"

Folk klagar bara när det har hänt något. Varför klagade inte folk i förrgår? Varför stod det inte på alla löpsedlar i onsdags vilken skandal det är att föräldrar inte får omedelbar vetskap om elevernas frånvaro? Jo, för att det är lätt att vara efterklok och slå på trumman med facit i hand. Men jag garanterar att inte en skit hade brytt sig tidigare. Finns säkert många föräldrar som tycker det är jobbigt att bli kontaktade av skolan varje gång eleven missar en timme.
Citera
2012-11-09, 22:44
Medlem
men det kan va så här ,dom kanske hade träffats och pratat flera gånger när hon var på väg till skolan,,,och hon kanske tyckte att hon kände killen ochså följde hon med honom hem för att titta på hans kattungar typ och sen stängde han in henne.
Citera
2012-11-09, 22:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
På Skåreskolan blir det så. Klart att aktuell skola kommer att se över sina rutiner vad gäller frånvaroanmälan. Generellt i landet, tveksamt. Man får inte glömma att detta är ett extremt ovanligt fall - det händer i princip aldrig. Av alla de hundratusentals barn som själva tar sig till skolan varje dag klarar sig nästan 100% helskinnade dit (någon blir förvisso upphämtad av sin galne fader, men det är något annat).

Visserligen är det väldigt ovanligt att barn blir bortrövade. Och särskilt ovanligt är det att det görs av för barnen okända personer. Däremot är det inte alls ovanligt att barn av egen kraft försvinner mellan hemmet och skolan. Skolan har ansvaret att se till att barnet är i skolan när det ska vara där, och det här är bara ytterligare ett exempel på att skolan är alldeles för slapphänt med det här.
Citera
2012-11-09, 22:47
Medlem
H.Stiglitzs avatar
Skönt att det slutat väl. Det vred sig verkligen i magen när man läste om att en liten flicka försvunnit. Det var bara några veckor sedan den lilla tjejen April Jones i England blev bortrövad, garanterat våldtagen och förklarad mördad, följde det fallet från samma timme det hände och jag trodde att nu blir det samma slut i götet.

Däremot blir man förbannad över att föräldrarna både till flickan och på skolan försöker skylla detta på skolan. Denna jävla svenska "Det är någon annans fel"- mentalitet. Det är ingen annan än föräldrarnas ansvar att se till att sina barn kommer till och från skolan säkert.
Skulle skolorna ringa till föräldrar varenda gång som en elev inte dyker upp i tid på en lektion eller vad.... Det måste ju vara tusentals elever varje dag i Sveriges skolor som inte dyker upp på både en, två eller tre dagar utan att föräldrar eller någon annan anhörig hör av sig till skolan och sjukanmäler eller annat.

Om en skola skulle ta för givet att en elev är kidnappad varenda gång dom inte dyker upp i tid skulle det inte bli mycket uträttat på dagarna i form av skolarbete. (Det blir det väl inte redan nu iofs).

Patetiska föräldrar som försöker skylla detta på skolan. Spelar ingen roll om hon skulle besöka sjuksyster eller äta frukost med Drottning Silvia. Det händer inte överdrivet ofta i Sverige att barn blir kidnappade påväg till skolan, däremot är det alltför ofta föräldrar sitter med mentaliteten att "Pappa staten tar hand om oss alla" "Vi lever i ett tryggt fint samhälle där alla är lika".

Det är lika oansvarigt som att skylla på brandkåren för att dom inte hann fram i tid och släcka branden och rädda huset. Se för fn till att ha en brandsläckare hemma själva och räkna med att det alltid kan börja brinna. Hade jag barn skulle jag ta för givet att dom alltid kan bli utsatta för ensamma psykopater eller precis vad som helst, precis när som helst - och agera därefter.

Sen så bör man ju uppfostra barnen i mentaliteten att vi inte lever i värld med regnbågar, rosor och kramar överallt där människor i grunden är exakt lika och lika snälla utan att vi lever i en sjuk värld där såna här saker kan hända precis närsom helst. Vi lever inte i något tryggt rosa tuggummisamhälle.
Senast redigerad av H.Stiglitz 2012-11-09 kl. 22:52.
Citera
2012-11-09, 22:48
Medlem
rat1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Ju-Holt
Vad har barnarov och moderatsvin med och överklass att göra? Är det ok att röva bort ett barn till någon som röstar på moderatorna. Du är ju sjukare än kidnapparen.
Jag skriver ju att jag är glad att lilla flickan är hittad och oskadd. Sen har jag ett tillägg att de på tv som har möte är överklassvin, en helt annan sak. Du är sjuk som har en risätare som avatar som förövaren
Citera
2012-11-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Detta förekommer dagligen på många skolor, säkert tusentals fall sammantaget varje dag över hela landet om man skulle göra en poll: "hur ofta blir du som förälder omedelbart kontaktad när ditt barn varit borta från lektione(n/r)?"

Folk klagar bara när det har hänt något. Varför klagade inte folk i förrgår? Varför stod det inte på alla löpsedlar i onsdags vilken skandal det är att föräldrar inte får omedelbar vetskap om elevernas frånvaro? Jo, för att det är lätt att vara efterklok och slå på trumman med facit i hand. Men jag garanterar att inte en skit hade brytt sig tidigare. Finns säkert många föräldrar som tycker det är jobbigt att bli kontaktade av skolan varje gång eleven missar en timme.

Du har rätt men var stark och stå upp för dom utsatta barnen !!!!!!! skit i dom föräldrar som tycker allt e jobbigt = Ett utsatt barn e värt A L L T.
Citera
2012-11-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Har så mycket förändrats sedan jag var 10 år och gick i skolan? Mina föräldrar var ganska slarviga med det där så jag kommer ihåg att de ganska ofta glömde bort att ringa och anmäla att jag var hemma sjuk. Då kom det ett samtal först någon gång sent på eftermiddagen från lärarna där de undrade varför man inte varit i skolan och detta verkar väl ganska naturligt? Knappast en skandal att så skedde även i det här fallet.

Där tycker vi olika! Ponera att det handlade om dagisbarn, blir det tydligare då?
För mig är det lika illa - 4-åring som 9-åring.
Under schemalagd tid har respektive skola ansvaret för barnen. Man överlämnar barnens "vård" i förtroende till och i händerna på andra människor.
Ingen av dem som har ansvaret för barnens välbefinnande reagerar över huvud taget.
Det pågår över 6 timmars schemalagd undervisning men ingen lärare bryr sig.

SKANDAL!
Citera
2012-11-09, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Det är inte skolans fel att flickan inte dök upp till första lektion men de försämrade kraftigt hennes odds att komma välbehållen ur den situation hon hamnade i.

Oavsett om det är ett riktigt människorov som ligger bakom eller om det nu mot förmodan är så att hon "frivilligt" låtit sig bjudas in till den misstänkte, under förevändning om att dricka saft o käka bullar, vårda skadade hundvalpar, eller kolla mangafilmer o käka chips, så är det skolans anvar att
ge besked om att hon saknas.

Oavsett om nån flummig lärare "trodde" att hon var hos skolsköterska eller tandläkare så duger inte det som ursäkt och flickan har svävat i potentiell fara under hela skoldagen.

Skolans underlåtenhet att agera när hon inte dök upp är inget annat än katastrof.
Avskeda de ansvariga!
De hade ett ansvar och i det har dom på alla sätt brustit, oavsett om det beror på stressade lärarvikarier eller ombyggnationer eller andra löjliga bortförklaringar.
+1

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2012-11-09, 22:57
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Visserligen är det väldigt ovanligt att barn blir bortrövade. Och särskilt ovanligt är det att det görs av för barnen okända personer. Däremot är det inte alls ovanligt att barn av egen kraft försvinner mellan hemmet och skolan. Skolan har ansvaret att se till att barnet är i skolan när det ska vara där, och det här är bara ytterligare ett exempel på att skolan är alldeles för slapphänt med det här.
Ja, Skårsskolan har brustit i sina rutiner. Det ser vi nu. Vad jag menar (undertoner är svåra via nätet) är att det sannolikt inte kommer att ske någon "uppsträckning" i skolorna i våra kommuner.
Aktuell skola har cirka 400 elever och 50-60 vuxna? Ska det vara så svårt att hålla koll på battingarna?
Om familjen är som "alla andra" och sjukanmäler när något av barnen är sjukt så borde man förstås dubbelkollat när de imte sjukanmält. Till försvar kan man kanske anföra det faktum att sköterskan skulle hålla samtal(!) med elever och ryktena om dentistbesöket.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2012-11-09 kl. 22:59.
Citera
2012-11-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa

Anna missade inte en timme utan hela skoldagen 6-7 timmar , förmodligen fördelat på mer än 1 enstaka ämneslärare. Visst lätt att vara efterklok-det är därför jag skriver det.
Citera
2012-11-09, 22:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Stiglitz
Skönt att det slutat väl. Det vred sig verkligen i magen när man läste om att en liten flicka försvunnit. Det var bara några veckor sedan den lilla tjejen April Jones i England blev bortrövad, garanterat våldtagen och förklarad mördad, följde det fallet från samma timme det hände och jag trodde att nu blir det samma slut i götet.

Däremot blir man förbannad över att föräldrarna både till flickan och på skolan försöker skylla detta på skolan. Denna jävla svenska "Det är någon annans fel"- mentalitet. Det är ingen annan än föräldrarnas ansvar att se till att sina barn kommer till och från skolan säkert.
Skulle skolorna ringa till föräldrar varenda gång som en elev inte dyker upp i tid på en lektion eller vad.... Det måste ju vara tusentals elever varje dag i Sveriges skolor som inte dyker upp på både en, två eller tre dagar utan att föräldrar eller någon annan anhörig hör av sig till skolan och sjukanmäler eller annat.

Om en skola skulle ta för givet att en elev är kidnappad varenda gång dom inte dyker upp i tid skulle det inte bli mycket uträttat på dagarna i form av skolarbete. (Det blir det väl inte redan nu iofs).

Patetiska föräldrar som försöker skylla detta på skolan. Spelar ingen roll om hon skulle besöka sjuksyster eller äta frukost med Drottning Silvia. Det händer inte överdrivet ofta i Sverige att barn blir kidnappade påväg till skolan, däremot är det alltför ofta föräldrar sitter med mentaliteten att "Pappa staten tar hand om oss alla" "Vi lever i ett tryggt fint samhälle där alla är lika".

Det är lika oansvarigt som att skylla på brandkåren för att dom inte hann fram i tid och släcka branden och rädda huset. Se för fn till att ha en brandsläckare hemma själva och räkna med att det alltid kan börja brinna. Hade jag barn skulle jag ta för givet att dom alltid kan bli utsatta för ensamma psykopater eller precis vad som helst, precis när som helst - och agera därefter.

Sen så bör man ju uppfostra barnen i mentaliteten att vi inte lever i värld med regnbågar, rosor och kramar överallt där människor i grunden är exakt lika och lika snälla utan att vi lever i en sjuk värld där såna här saker kan hända precis närsom helst. Vi lever inte i något tryggt rosa tuggummisamhälle.

Det ingår i skolans arbetsuppgifter att kontrollera närvaron och kontakta barnets föräldrar om barnet inte är anmält som frånvarande den dagen. Detta oavsett om du blir förbannad eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in