2012-11-05, 17:58
Medlem
bitterhets avatar
God afton Flashback!

Satt nyss och funderade över det gamla Egypten (och många andra kulturer) där betydelsefulla människor ofta begravdes tillsammans med sina rikedomar. Tänkte att ni skarpa hjärnor här på juridikforumet kunde hjälpa mig att besvara en fråga angående detta.

Ponera att en person är extremt välställd och kolar vippen. I hans testamente står klart och tydligt att hans sista önskan är att få begravas tillsammans med sina ex antal miljarder i kontanter. Ponera även att denna summa är mer än tillräcklig för att göra märkbar skillnad på landets ekonomi ifall den bara "försvinner från omloppet".

Är detta tillåtet enligt svenska lagar? Får man begravas med kontanter? Ifall inte, får man begravas med värdesaker? Säg att han äger en ovärderlig relik som är värd samma summa pengar som kontanterna i fråga, får den i så fall hänga med i graven?

Kom ihåg att det i båda fallen gäller summor som skulle göra skillnad för landets inflation och kronans värde.

Ha en trevlig kväll!
Bitterhet
Citera
2012-11-05, 18:04
Medlem
ElizabethDeanss avatar
Det är ju inte förbjudet att förstöra pengar i Sverige, så ser inte hur det skulle kunna finnas nån lag mot att begrava dem heller. Man får väl göra vad fan man vill med sina pengar. Intressant ide f.ö. skulle själv välja att brännas med pengarna för att slippa få folk som kom och grävde bland min aska
Citera
2012-11-05, 18:09
Medlem
-Behemot-s avatar
MAn får väll inte förstöra pengar? I sånna fall bör man inte få begravas med dem heller.
Citera
2012-11-05, 18:12
Medlem
ElizabethDeanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Behemot-
MAn får väll inte förstöra pengar? I sånna fall bör man inte få begravas med dem heller.
Som jag minns det var det tidigare förbjudet men är inte det längre. Det stod en massa om det i tidningarna när Gudrun Schyman tuttade eld på pengar. En googling verkar också ge att det är lagligt
Här är t.ex. en tidigare tråd som reder ut frågan:
https://www.flashback.org/t89309p8
Citera
2012-11-05, 18:17
Medlem
-Behemot-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElizabethDeans
Som jag minns det var det tidigare förbjudet men är inte det längre. Det stod en massa om det i tidningarna när Gudrun Schyman tuttade eld på pengar. En googling verkar också ge att det är lagligt
Här är t.ex. en tidigare tråd som reder ut frågan:
https://www.flashback.org/t89309p8

Okey! I sådana fall ser jag inte varför man inte skulle få begrava sig med sina kontanter.
Citera
2012-11-05, 21:15
Medlem
Djangos avatar
Citat:
Sedlar som är utgivna av Riksbanken betraktas som den rättmätige innehavarens egendom, inte Riksbankens. Man får alltså göra vad man vill med sina egna pengar.
Riksbanken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in