2005-04-12, 21:46
Bannlyst
lägenheten skall (väl) betalas när man är inne i lumpen.
min fråga är hur de ser om man inte hyr den eller kanske bara lånar ut den till någon?
gör de kontroller, eller hur?
vm
Citera
2005-04-13, 08:30
Medlem
Bazzarens avatar
Det som gällde när jag var inne, var iaf att innan du rycker in ska du ha stått som lägenhetsinnehavare, samt att hyran inte får överstiga en viss summa. Har man inte haft lägenheten minimum 3 månader innan man åker in så får man nog lösa d på nått annat sätt =P
Citera
2005-04-13, 09:20
Medlem
Jag och en polare skaffade lägenhet ganska exakt tre månader innan han ryckte in. Det hela visade sig bli en god affär, då han helt sonika glömde att kräva mig på hälften av hyran under denna period. Själv var han alltså fattig som en jävla kyrkråtta under permissionerna, medan jag satt och avnjöt restaurangmat i all högönsklig välmåga. Dessutom fick han varje månad lov att skrapa ihop till hälften av monster-TV:n vi hyrde. Vissa perioder sket det sig givetvis, men i sann vänskapsanda erbjöd jag honom alltid då att bli skyldig mig resterande summa - en, enligt mitt eget förmenande, mycket storsint gest, och mycket riktigt visste han att uppskatta denna ynnest, inte sällan medelst utrop i stil med: "Fan vad hyggligt att du ställer upp!"

Ah, det här är minnen som kommer värma hela livet.
Citera
2005-04-15, 08:40
Bannlyst
okej, 3 månader...

säg att han rycker in... kan jag låna hans lägenhet då eller?
eller hur ser de att ingen bor där?

då kan jag bo där gratis i 10 månader! bara maten jag betalar för!
Citera
2005-04-15, 10:06
Medlem
Jag tog faktiskt upp matfrågan litet försiktigt med min kompis, men han tyckte att det var ganska överdrivet att behöva stå för hälften av mina matutgifter när han själv hade såpass dåligt ställt.
Citera
2005-04-15, 15:26
Bannlyst
men det är inte olagligt på ngt sätt att bo i lägenheten ,någon annan, på vardagarna, blir ju gratis då? (=
Citera
2005-04-15, 15:45
Medlem
Hurkels avatar
Altså, de kontrollerar om han varit skriven på den adressen i minst tre månader, har han de så ersätter de hyran.

Så går han med på det kan ju du bo där under tiden eller så kan han hyra ut den svart till dig. Du är ju inte på något vis bunden till lägenheten.
Citera
2005-04-15, 23:58
Medlem
Tribbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varning
lägenheten skall (väl) betalas när man är inne i lumpen.
min fråga är hur de ser om man inte hyr den eller kanske bara lånar ut den till någon?
gör de kontroller, eller hur?
vm

Jepp försvaret betalar hyran om du uppfyller kraven som nämnts ovan. Men passa dig jävligt noga för att hyra ut den i andra hand eller dyl för att på så sätt tjäna en hacka. Det genomförs kontroller, och de är hårda. Åker du tex. dit sista månaden kan du bli återbetalningsskyldig för alla månader de stått för din hyra. Så passa dig noga och var försiktig. Men livet är ju en utmaning, eller hur?
Citera
2005-04-16, 09:21
Medlem
De kan aldrig bevisa någonting ändå. Det är bara att köra samma stil som mot snuten - blåneka in i det sista, krångla, överklaga och aldrig ge sig. Vinner man definitivt på i de allra flesta lägen.
Citera
2005-04-16, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tribble
Jepp försvaret betalar hyran om du uppfyller kraven som nämnts ovan. Men passa dig jävligt noga för att hyra ut den i andra hand eller dyl för att på så sätt tjäna en hacka. Det genomförs kontroller, och de är hårda. Åker du tex. dit sista månaden kan du bli återbetalningsskyldig för alla månader de stått för din hyra. Så passa dig noga och var försiktig. Men livet är ju en utmaning, eller hur?

så de gör kontroller alltså... hembesök? då släpper man inte in dem...
samma med tv-licens typ. behöer inte släppa in dem!? (=
Citera
2005-04-17, 12:44
Medlem
Hurkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varning
så de gör kontroller alltså... hembesök? då släpper man inte in dem...
samma med tv-licens typ. behöer inte släppa in dem!? (=

Nej de gör inte kontroller...försvarets personal är nämligen ute i skogen och övar krig. Däremot skulle du ju kunna bli påkommen av hyresvärden i samband med någon reparation eller så. Och de lär ju inte gilla att lägenhten hyrs ut svart. Och försvaret kan ju börja undra varför lägenheten sagts upp mitt under utbildningen trots att han får bidrag för den.
Citera
2005-04-18, 02:48
Medlem
Jag kan inte inse vad hyresvärden skulle ha med det hela att göra, eller varför man skulle få för sig att säga upp lägenheten överhuvudtaget. Liksom, säg att man har skaffat en lägenhet som försvaret går med på att pröjsa, och sedan säger man till polaren: "Du kan bo där medan jag krälar i lera" (mot ersättning, eller ej - spelar knappast någon roll i praktiken); var skulle i sådana fall en hotfull hyresvärd komma in i ekvationen? Så länge andrahandssnubben inte gör något korkat väsen av sig, och så länge hyran kommer in i tid varje månad så skiter väl värden i resten. Det är ju inte direkt så att bostadsbolaget spökar omkring i korridorerna och genomför biometriska jämförelser mellan de boende och uppgifter (samlade i en hemlig databas insprängd i urberget) om de officiella kontraktsinnehavarna. Ja, fast nu har jag ju i och för sig inte tagit med de illistiga, inhyrda tjallarhantverkarna i beräkningen. Dessa samvetslösa legoknektar måste man helt klart se upp med, det vet ju alla. Javisst, de brukar vara jätteintresserade av att snoka runt i familjealbum och kontrollera så att det verkligen är korrekt kille som sitter där i soffan och lirar TV-spel. Dessutom så bortser jag ju ifrån den rikliga förekomsten av personliga "husvärdar" (i.e. vaktmästare) som alltid vinnlägger sig om att skapa intima relationer med hyresgästerna. Ja, har man en läckande kran så är man totalkörd - då stelnar städ-Bosse till i dörröppningen, sträcker ut ett darrande, anklagande finger och tjuter med gällt hysterisk stämma: "Du är inte den riktige!!! Du är inte den riktige!!! Du är inte den riktige!!!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in