Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Fast någon bakomliggande orsak måste ju finnas, känns det som?
Jag tycker inte att det är något nödvändigtvis fel, men majoriteten känner ju helt klart inte så här, och därför känns det som det borde kunna förklaras i vissa fall.
Ja, det är för att de flesta är "sockerberoende".
När du får i dig stora mängder socker så "försvarar" sig kroppen mot en för hög blocksockerhalt genom att släppa ut
insulin (om kroppen inte gör detta så har du diabetes, vilket
kan orsakas av en för hög konsumtion av socker. Det är en mycket tråkig sjukdom att få.).
När kroppen har släppt ut insulinet så börjar din blodsockernivå att sjunka rejält, och plötsligt blir du sugen på socker igen.
Den här bilden ger en bra illustration (där den streckade kurvan är en hög sockerkonsumtion och ren raka linjen i mitten är när du får ditt "sötsug"):
http://www.lakartidningen.se/store/images/2/2233/large/Fig2.jpg
Dessutom så är det en vanesak. Dessa saker tillsammans definierar jag som ett beroende, och det är därför jag använder ordet "sockerberoende".
Det är inte konstigt att inte få "sötsug", för det är inte naturligt att få i sig så höga halter socker som vi får idag, och därför skulle man nästan kunna kalla "sötsug" för "konstigt" (trots att majoriteten har det) just eftersom det inte är naturligt.
Missförstå mig inte nu. Jag är inte någon "beskatta-socker-och-fett"-idiot, och jag har ingenting emot snabbmat och dylikt, men såhär ligger det faktiskt till. Jag har inget emot er som unnar er godis och sötsaker. Jag är bara själv inte sugen på det. Jag mår bokstavligen illa om jag äter för mycket sött.
Så, varför "bröt" jag mig ut ur sockerberoendet? Ja, det var så enkelt att jag och några kompisar bestämde oss för att äta nyttigt (Nu snackar vi inte att bara äta godis på lördagar, utan en riktigt strikt jävla diet i några månader). Vi var träningsfreak under något/några år under tonåren.
I början var det jobbigt. Speciellt de första dagarna. Sedan blev man van. Sedan slutade man få sug. Och till sist blev man äcklad av sötsaker.
Det var drygt 8-10 år sedan nu, men
ingen av oss äter godis, kakor eller dylikt. Vi har inget som helst sug efter det.
Men visst, när man blir bjuden på födelsedagar och sådant så "måste" man ta för att inte verka otrevlig. Men jag mår alltid illa efter att ha ätit vad som kan verka vara väldigt lite.
Varför känner majoriteten ett sockersug? Jo, det är av den så otroligt simpla anledningen att ni äter så mycket socker (kom ihåg blodsockerkurvan nu). Det blir en "ond cirkel". Dock så är den relativt enkel att bryta sig ur. Det är inte precis ett heroinberoende vi snackar om här, men det
är ett beroende många har enligt mig.
För övrigt: Min flickvän gnäller om godis flera gånger i veckan. Jag tycker att det är helt sinnesrubbat att äta så mycket sött

Man märker hur lättretad hon blir när hon inte får sin choklad

Men vi alla har väl våra brister. Min är nikotin