2012-11-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaumjau
Jag gillar inte heller godis. Prövar ibland att äta något som köps hem, men det går inte hem. Älskade choklad förut, men det är inte så upphetsande längre. Kan nog få i mig en eller två fruktnappar, sen räcker det. Förstår inte folk som trycker i sig en hel godispåse, otäckt. Glass tycker jag inte alls om nu mera, blä. Mjukglass någon gång när jag är bakfull kanske.

Någon liten dessert kan vara gott dock! Men den ska vara liten och gärna i mousse-form. Frukt är nice oxå, en smoothie typ.

Smält ost är godast. Mmmmm. Mat före godis alla dagar!

Cola kan jag dock stjälpa ner ett par liter om dagen, hehe.

Tycker mig se ett mönster i detta, jag föredrar flytande föda!
Jag är helt på din våglängd! bortsett från colan och osten ska vara keso!. Jag tycker cola e gott men dricker ett glas apelsinjuice hellre.

Smoothie är något utav det godaste man kan dricka! Dock gör jag mina på kvarg, kefir, ett ägg och sedan frukten man vill ha i tex banan och hallon. Proteinrik och jävligt god!
Citera
2012-11-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Fast någon bakomliggande orsak måste ju finnas, känns det som?
Jag tycker inte att det är något nödvändigtvis fel, men majoriteten känner ju helt klart inte så här, och därför känns det som det borde kunna förklaras i vissa fall.
Ja, det är för att de flesta är "sockerberoende".

När du får i dig stora mängder socker så "försvarar" sig kroppen mot en för hög blocksockerhalt genom att släppa ut insulin (om kroppen inte gör detta så har du diabetes, vilket kan orsakas av en för hög konsumtion av socker. Det är en mycket tråkig sjukdom att få.).
När kroppen har släppt ut insulinet så börjar din blodsockernivå att sjunka rejält, och plötsligt blir du sugen på socker igen.
Den här bilden ger en bra illustration (där den streckade kurvan är en hög sockerkonsumtion och ren raka linjen i mitten är när du får ditt "sötsug"):
http://www.lakartidningen.se/store/images/2/2233/large/Fig2.jpg

Dessutom så är det en vanesak. Dessa saker tillsammans definierar jag som ett beroende, och det är därför jag använder ordet "sockerberoende".

Det är inte konstigt att inte få "sötsug", för det är inte naturligt att få i sig så höga halter socker som vi får idag, och därför skulle man nästan kunna kalla "sötsug" för "konstigt" (trots att majoriteten har det) just eftersom det inte är naturligt.

Missförstå mig inte nu. Jag är inte någon "beskatta-socker-och-fett"-idiot, och jag har ingenting emot snabbmat och dylikt, men såhär ligger det faktiskt till. Jag har inget emot er som unnar er godis och sötsaker. Jag är bara själv inte sugen på det. Jag mår bokstavligen illa om jag äter för mycket sött.

Så, varför "bröt" jag mig ut ur sockerberoendet? Ja, det var så enkelt att jag och några kompisar bestämde oss för att äta nyttigt (Nu snackar vi inte att bara äta godis på lördagar, utan en riktigt strikt jävla diet i några månader). Vi var träningsfreak under något/några år under tonåren.
I början var det jobbigt. Speciellt de första dagarna. Sedan blev man van. Sedan slutade man få sug. Och till sist blev man äcklad av sötsaker.

Det var drygt 8-10 år sedan nu, men ingen av oss äter godis, kakor eller dylikt. Vi har inget som helst sug efter det.
Men visst, när man blir bjuden på födelsedagar och sådant så "måste" man ta för att inte verka otrevlig. Men jag mår alltid illa efter att ha ätit vad som kan verka vara väldigt lite.

Varför känner majoriteten ett sockersug? Jo, det är av den så otroligt simpla anledningen att ni äter så mycket socker (kom ihåg blodsockerkurvan nu). Det blir en "ond cirkel". Dock så är den relativt enkel att bryta sig ur. Det är inte precis ett heroinberoende vi snackar om här, men det är ett beroende många har enligt mig.

För övrigt: Min flickvän gnäller om godis flera gånger i veckan. Jag tycker att det är helt sinnesrubbat att äta så mycket sött Man märker hur lättretad hon blir när hon inte får sin choklad
Men vi alla har väl våra brister. Min är nikotin
Senast redigerad av nummer10011 2012-11-04 kl. 01:15.
Citera
2012-11-04, 01:24
Bannlyst
Jag äter inte heller godis. Däremot dricker jag läsk varje dag. Det svåra är att vara helt utan socker. Tycker att det är smidigare med flytande föda. Dock är det nog "farligare" eller vad man ska säga. Extremt mycket socker i läsk. Är man sockerberoende som jag, är nog godis ändå att föredra.
Citera
2012-11-04, 01:30
Medlem
KUSEs avatar
Förstår om man inte är sugen på lösgodis i vuxen ålder, men att inte käka kakor eller bakelser heller? Vilket tråkigt liv somliga har.
Citera
2012-11-04, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Förstår om man inte är sugen på lösgodis i vuxen ålder, men att inte käka kakor eller bakelser heller? Vilket tråkigt liv somliga har.
Jag tror inte att du förstår. Jag är inte sugen.

Eller är du tråkig för att du inte är sugen på en fix heroin just nu?

Tror du att jag kastar de pengar jag inte spenderar på bakelser i sjön?
Nej, du vet - de pengar jag sparar lägger jag på andra nöjen istället.
Öl, lotter, flickvännen, vänner, bio eller vad som helst du nu kan komma på. Bakelsen du köpte är en mindre öl för dig.

Men vad som gör dig lycklig kan inte jag avgöra. Men att jag väljer att köpa en till öl på krogen eller dra och på bio, och att du vill sitta du med din bakelse för att sedan kalla mig för tråkig är ju bara rubbat!

För låt oss vara realistiska - hur jävla kul är det att äta en bakelse egentligen? Tror du att du skulle uppskatta detta stora, minnesvärda äventyr lika mycket om du inte var sugen?
Senast redigerad av nummer10011 2012-11-04 kl. 01:47.
Citera
2012-11-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarthatt
Jag äter inte godis, har aldrig ens köpt godis ( undantag då jag har köpt filidutter i grundskolan).

Är jag konstig som helt enkelt inte finner någon njutning av godis? Jag gillar kaffe med 3 sockerbitar i men jag klara inte av att äta en geleråtta, jag KAN äta godis men jag tycker inte om det.

Jag gillar inte ens söta desserter längre ( älskade kladdkaka förut ).

De flesta av mina vänner/bekanta tycker att jag är konstig för att jag inte tycker om godis.... är det så ovanligt som jag tror eller finns det flera likasinnade?

Jag skiter ju naturligtvis att de ens bryr sig om att jag inte gillar godis, jag är bara intresserad av att veta ifall det finns flera som jag?

Nej, jag tycker inte att det är konstigt. Det kan ju dock ha att göra med det att jag själv inte äter sötsaker.

Visst, man bryter ju mot normen, så man blir ju så klart mött med skepsis när man säger att man inte gillar det.
Citera
2012-11-04, 22:47
Medlem
Är heller inget fan av sött godis (an dock uppskatta vissa sorters lakrits och riktigt mörk choklad). Kan dock tänka mig någon bakelse eller liknande till kaffet någon gång ibland.
Citera
2012-11-05, 11:40
Medlem
Om chips och ostbågar gills som godis äter jag godis men om inte så nej. Jag äter inte smågodis.
Gillar inte det. Utom choklad...
Citera
2012-11-24, 05:29
Medlem
tycker du kan fortsätta med det så slipper du med alla godisens fatala konsekvenser
Citera
2012-11-24, 06:03
Medlem
opticalillusions avatar
Det är mest kvinnor som äter godis och sötsaker. 20% av alla kvinnor äter godis minst 2 gånger i veckan, det har att göra med deras hormoner.
Män äter hellre salt och kryddigt så som tex chips, jordnötter och liknande.
Citera
2012-11-26, 23:07
Medlem
Markmags avatar
Det är väl inte så konstigt. Man önskar att man själv kunde motstå oftare.
Citera
2013-02-02, 17:55
Medlem
gulaLejonets avatar
godis är livets byggstenar, t.om Forrest Gump fattade det - och han är inte direkt smart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in