Maken till dum TS...

Det är klart att polisen får göra de efterforskningar som kan behövas.
Så här är det: Om man anmäler man någon försvunnen och lägger till att det förekommit tal om självmord så skall man vara j-igt glad, tacksam och respektfull att polisen kommer med armar, ben och tjänstehund för att spåra upp den försvunne(a) innan det hänt tråkiga grejor. Ibland gör det det.
Om jag (som polis, vilket jag inte är) hade kommit hem till TS för att, på TS anmälan (!) spana efter TS försvunna sammanboende och då blivit reserverat bemött, inte känt att TS riktigt vill samarbeta och rent allmänt inte fått 100 % samarbete, så hade jag troligen blivit både grinig och misstänksam.
Det är heller inte alldeles otänkbart att det kan handla om att någon skjutits och den som skjutit litet listigt ringer in en "försvunnen person, med självmordstankar".
Allt i bostaden som kan brukas för att skada sig själv är dessutom intressant att undersöka (mediciner, t e x), och finns risken att man tagit makens hagelbrakare för att kanske skjuta sig när man tänkt färdigt på saken vill polisen definitivt veta om det är så, innan man skickar ut ortens frivilliga på skallgång.