2012-11-02, 00:02
Medlem
hockexxs avatar
Luften är i regel kallare vid golvet om man inte har riktigt bra "luftförflyttning" eller värmer med golvvärme således bör det vara en fördel att ha den vid golvet. Att den samlar mer damm innebär bara att du får rengöra den oftare vilket knappast är jobbigt. Men av att döma av majoriteten av mina bekanta så verkar det så, då dammkakorna i deras burkar inte är att leka med.

Något som man absolut bör undvika är dessa skåp skrivbord/datorbord ofta har. Dessa är rena tortyren för datorer då många placerar dom nära väggar vilket gör det mycket svårt att förflytta luften vilket i sin tur förkortar livslängden på hårdvaran.

För att tillägga, det finns en anledning att nätaggregat i regel alltid monteras i nedre delen av chassit på nyare chassin och det är då inte för att undvika damm.
Citera
2012-11-02, 00:09
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
Jag har min på golvet. Bättre temperaturer och jag slipper tänka på att råka spilla saker på datorn. Dammet är lätt fixat med dammfilter
Hur fan kan du spilla saker i datorn när den står bredvid dig??!
Citera
2012-11-02, 00:11
Medlem
jowals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur fan kan du spilla saker i datorn när den står bredvid dig??!

Ja på/i visste inte vilket som blev korrekt :P Dom få gångerna jag haft datorn på skrivbordet har det hänt att jag vält ett glas, och då har det stänkt/runnit vatten in i/på datorn
Citera
2012-11-02, 00:17
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ja på/i visste inte vilket som blev korrekt :P Dom få gångerna jag haft datorn på skrivbordet har det hänt att jag vält ett glas, och då har det stänkt/runnit vatten in i/på datorn

Sant, jag har min dator på ett bord som jag har brevid skrivbordet, det är ett lite högre bord i form av en bokhylla så jag lär ju inte spilla ut något på datorn iallafall

Det jag är lite fundersam över är att jag har ett stort fönster kanske två meter ifrån datorn, när jag har uppdraget kommer alltså solen på datorn. Jag har inga problem att rengöra datorn egentligen, jag blåser ur den cirka en gång i månaden. Det är ju på ett sätt skönare att ha den på golvet, då slipper man se burken hela tiden, men om det nu skulle vara sämre för datorn är det såklart inga problem att ha kvar den på bordet
Citera
2012-11-02, 00:20
Medlem
Duarelaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Hm.. antar att du missade att läsa första raden av mitt inlägg? Jag pratar alltså om en stationär dator.
ja.. asså jag välte skärmen när jag nästan trillade och på något sätt trampade jag på den..
Citera
2012-11-02, 00:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Gick vätskan rakt igenom chassit?
Citera
2012-11-02, 00:24
Medlem
jowals avatar
Citat:
Sant, jag har min dator på ett bord som jag har brevid skrivbordet, det är ett lite högre bord i form av en bokhylla
Mitt torn står på hjul Det är nästan som en möbel i sig självt.

Citat:
Det jag är lite fundersam över är att jag har ett stort fönster kanske två meter ifrån datorn, när jag har uppdraget kommer alltså solen på datorn.
Du menar att solljuset skulle vara ett problem? Inte mer än om det påverkar temperaturerna :P

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Gick vätskan rakt igenom chassit?
Hahaha jag är skittrött XD I vilket fall har det förekommit att vätska förflyttats från sin ursprungliga behållare in i min dator när denne befunnit sig ovanpå skrivbordet, och det är jag inte bekväm med
Senast redigerad av jowal 2012-11-02 kl. 00:27.
Citera
2012-11-02, 00:29
Medlem
TorrentLovers avatar
Varför inte ställa colan/ölen på andra sidan skrivbordet där datorn står? Problem solved.
Citera
2012-11-02, 01:16
Medlem
qrizzes avatar
Skulle tro att det inte är någon större skillnad. Nackdelen med att stå på golvet att det finns en risk att man råkar välta de
Citera
2012-11-02, 10:11
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Skulle tro att det inte är någon större skillnad. Nackdelen med att stå på golvet att det finns en risk att man råkar välta de
Vem välter en stationär dator?

Jag ser ingen anledning till att inte ha datorn på golvet. Om det är damm som oroar, använd fläktfilter.
Citera
2012-11-02, 11:43
Medlem
apakuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Vem välter en stationär dator?

Jag ser ingen anledning till att inte ha datorn på golvet. Om det är damm som oroar, använd fläktfilter.

Eller öppna och damma av någon gång om året.
Citera
2012-11-02, 12:38
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Eller öppna och damma av någon gång om året.
Det får man givetvis göra med fläktfilter också, processen blir dock bra mycket smidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in