2012-11-01, 23:40
Medlem
Krafses avatar
Håller vi sakta men säkert på och eldar upp allt organiskt material på Jorden (även om vi förvisso har en del kvar att elda upp, to say the least)?

Tänk allt skräp som eldas upp och blir aska. Vi eldar ved, papper, cigaretter, gamla möbler, kläder, folk som gått och dött, ja allt möjligt organiskt!

Denna organiska massa blir ju till aska, och kan väl knappast komma tillbaks igen och bli exempelvis en maskros (eller om man ska vara petig, en liten beståndsdel av en maskros, eller vad fan som helst som är organiskt)?

Vad jag menar är att jag ser aska som det ultimata slutet för organiskt material. Har jag rätt eller kan skiten "återuppstå" även om det har blivit aska?

Någonstans i bakhuvudet skriker någon "Vad i helvete tänker du med Krafse? En gång i tiden var Jorden förmodligen en brinnande stenjävel, klart organiskt material kan uppstå då din dumme helvetes fan.", men jag tycker det känns så sjukt konstigt att aska skulle kunna "återuppstå" som organiskt material igen. Det finns ju fan ingen logik i det.

Edit: Kortade ner texten lite.

Edit 2: Fan, jag kanske borde ha lagt tråden i molekylärbiologiforumet istället? Hmm..
Senast redigerad av Krafse 2012-11-01 kl. 23:59.
Citera
2012-11-02, 00:10
Medlem
Division.Bells avatar
Det eldas upp ofta för att det är ett överskott och det inte finns någonstans att göra av skiten, vi återplanterar ju osv så att mer fast massa uppstår, så länge vi ger tillbaks lika mycket som vi tar så kommer ju det inte ta slut
Citera
2012-11-02, 00:47
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell
Det eldas upp ofta för att det är ett överskott och det inte finns någonstans att göra av skiten, vi återplanterar ju osv så att mer fast massa uppstår, så länge vi ger tillbaks lika mycket som vi tar så kommer ju det inte ta slut

Men vad är det vi ger tillbaks då? Koldioxid? Räcker det för att ett träd ska kunna växa? Jag tänker mig att ett träd måste ha byggstenar av organiskt material för att kunna växa. Typ näring och annan skit som finns i växter (haha, det märkt kanske att botanik inte är min starka sida).

Jag har svårt att tro att exempelvis en gran växer av aska, vatten och sten. Den behöver ju näring och små byggstenar! Och det är ju detta vi till slut eldar upp! Alltså borde det sakta men säkert ta kål på allt organiskt liv!
Citera
2012-11-02, 01:07
Medlem
S-cups avatar
När något förbränns omvandlas det till andra material, tex koldioxid och aska (askan i sin tur innehåller bland annat olika fosfater och magnesium). Dessa förbränningsprodukter kommer så småningom även de att omvandlas till någonting annat (annars skulle det inte finnas så mycket mer än dessa produkter).

En levande växt kan tillgodota koldioxiden och andra ämnen direkt från askan. Annars får växten sina byggstenar främst med hjälp av solen, jorden och vatten.

Så jo, aska kan komma tillbaka och leva på nytt. Det går inte att samla ihop en hög med aska och trolla lite så att det blir en maskros igen, utan askan kommer troligtvis bli en del av många, många olika saker, organiska som oorganiska. Det är egentligen inte konstigare än att ett dött djur förmultnar.
Citera
2012-11-02, 02:09
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag har svårt att tro att exempelvis en gran växer av aska, vatten och sten. Den behöver ju näring och små byggstenar! Och det är ju detta vi till slut eldar upp! Alltså borde det sakta men säkert ta kål på allt organiskt liv!

Näringen och de små byggstenarna växter behöver är grundämnen som kol, väte, syre, kväve, fosfor, kalium, kalcium, svavel osv. Man kan kan inte elda upp grundämnen. Eldar man organiskt material så avgår gasformiga ämnen som koldioxid, vatten och kväveoxider samt väldigt fina partiklar av tyngre oxider av ovanstående grundämnen. Det som är rök. Det som blir kvar, askan, är en koncentrerad samling av ämnen i främst oxidform. För växter är detta inget annat än näring. Gödsel. Och faktiskt tillverkade man konstgödsel från aska förr. Potash, som det hette på engelska, ur vilket engelska ordet för kalium, potassium, kommer. Kalium är ett makronäringsämne för växter. Du kan elda det hur mycket du vill. Det kommer ändå förbli kalium och ett makronäringsämne.

Människor har länge använt svedjebruk då man bränner ner vegetation och odlar växter i den askberikade jorden. Vi lärde oss använda den tekniken då vi sett hur livet formligen exploderar ur askan efter skogsbränder.
Citera
2012-11-02, 15:46
Medlem
Krafses avatar
Ok, får tacka för ditt svar. Konstigt att dessa grundämnen och mineraler klarar livhanken när de brinner, men jag litar på dig.

Jag visste att aska användes som gödsel men trodde inte det berodde på att det innehöll en massa näring, utan jag trodde att det är bra att ha i jorden för att aska binder mycket vatten, eller nåt sånt kanske.

Nåja, jag har fått svar på mina frågor, fan att det inte var så mystiskt som jag hoppades på.
Citera
2012-11-02, 17:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Ok, får tacka för ditt svar. Konstigt att dessa grundämnen och mineraler klarar livhanken när de brinner, men jag litar på dig.
Det är det som är själva grejen med grundämnen. De går inte att förstöra med mindre än kärnklyvning och så varmt eldar du väl inte
Citera
2012-11-10, 09:44
Medlem
All energi är konstant. Papper o skräp blir värme, som blir nya träd, som blir osv osv.
man kunde ju säga tvärtom annars.. det växer upp ny aväxter hela tiden som multnar och blir jord och aska.. kommer vi att begravas i allt nytt?
Nej, för all energi är konstant. Jordens massa är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in