2012-11-01, 09:45
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ju väldigt enkelt, sluta använda knark så slipper du att ha polisens efter dig hela tiden.

Verkar ju knappast vara fallet iom att polis godtyckligt plockar in folk som aldrig ens använt illegala droger i sitt liv.
Citera
2012-11-01, 09:45
Medlem
Fotsulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ju väldigt enkelt, sluta använda knark så slipper du att ha polisens efter dig hela tiden.

Om du åker fast för fortkörning så är det okej att ha polisen efter dig sen så dom kollar att du inte kör för fort?

Befängt argument. Vad jag gör med min kropp är upp till mig, precis som du har rätt att äta dig till övervikt, röka tobak till lungcancer eller dricker alkohol tills levern är en död klump.

---

Till någon som kan juridik. Vad kan jag göra här? Kan jag göra någonting? Jag vill såklart att dom slutar följa efter mig etc. Jag kan ju bevisa för dom att jag inte röker längre, kommer dom bry sig om det?

Sen vill jag igen trycka på det att jag tycker det är väldigt konstigt att dom har rätt (för det har dom tydligen) att behandla en person på detta sätt för något så oskyldigt brott, om vi nu ska kalla det för ett brott.

Jag vill poängtera att jag inte sitter här och gråter och tycker synd om mig själv. Jag är mest förbannad på hur det fungerar, att man blir stämplad som en brottsling och behandlad därefter som om man begått ett väldigt grovt brott. Det köper jag bara inte.

Jag har full förståelse och skriver under direkt på att man ska ha span och jaga brottslingar som begått brott som våldtäkt, mord och annat hemskt. Men att vi som åker fast för att röka en växt blir behandlade på samma sätt. Det tycker jag är helt löjligt och visar på att någonting är helt galet i vårt rättsamhälle och polisväsendet.
Citera
2012-11-01, 10:29
Medlem
Välkommen till Sverige.

Förbered dig på ett par månaders trakasserier, bor du i en småstad så är det standard..
Har du tur så kommer de tröttna, har du otur så fortsätter de tills de helt sabbat livet för dig (du plockas in slumpmässigt och får till slut kicken från jobbet för att du kommer sent, kan inte betala hyra och förlorar lägenheten, bilen osv).

Rekommenderar flytt till annan stad där du inte är känd sedan tidigare, har de väl börjat jävlas så ger de sig sällan i de där små skithålorna.
Citera
2012-11-01, 10:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotsula
Till någon som kan juridik. Vad kan jag göra här? Kan jag göra någonting? Jag vill såklart att dom slutar följa efter mig etc. Jag kan ju bevisa för dom att jag inte röker längre, kommer dom bry sig om det?

Nej, du kan inte göra någonting. Du är dömd för narkotikabrott, och verkar vilja fortsätta med det (av din argumentation att döma), det är så det ser ut. Först när det är uppenbart för dem att du slutat med cannabis kommer de att ägna sig åt annat och andra.
Citera
2012-11-01, 10:53
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Rättsligt kan du inte göra ett skit. Ser inte ens grund för en ynka JO-anmälan.

Dom kommer attt lägga av när dom tröttnat och inte får fast dig för något mera.

Du kan ju alltid försöka prata med någon på span/narkotika och hoppas på att det hjälper.
Senast redigerad av Mihailovic 2012-11-01 kl. 11:13.
Citera
2012-11-01, 11:08
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Om du åker fast för fortkörning så är det okej att ha polisen efter dig sen så dom kollar att du inte kör för fort?

Nej, men en som åkt fast för att ha kört utan körkort lär bli stoppad ganska ofta, även om handlingen oftast bara leder till böter. Det är ju större chans för polisen att lagföra brottslingar om man riktar in sig på de som begått brott tidigare än att bara gå helt slumpvis med argumentet att det är mer rättvist så.

Citat:
Befängt argument. Vad jag gör med min kropp är upp till mig, precis som du har rätt att äta dig till övervikt, röka tobak till lungcancer eller dricker alkohol tills levern är en död klump.

Tyvärr tycker inte riksdagen det. Vissa saker är förbjudna, andra inte. Dina växter är olagliga, något du torde veta om.
Det är en politisk fråga och inget som enskild polisman har någon rätt att lägga sig i. Polisen ska lagföra de handlingar som riksdag och regering bestämt är brottsliga.

Citat:

Sluta röka knark och ge det lite tid. Tas du in på prov en eller ett par gånger utan att det ger resultat blir du nog ganska snabbt ointressant och saker och ting återgår till det normala.

Citat:
Sen vill jag igen trycka på det att jag tycker det är väldigt konstigt att dom har rätt (för det har dom tydligen) att behandla en person på detta sätt för något så oskyldigt brott, om vi nu ska kalla det för ett brott.
[...]
Jag har full förståelse och skriver under direkt på att man ska ha span och jaga brottslingar som begått brott som våldtäkt, mord och annat hemskt. Men att vi som åker fast för att röka en växt blir behandlade på samma sätt. Det tycker jag är helt löjligt och visar på att någonting är helt galet i vårt rättsamhälle och polisväsendet.

Ok. Då får du genast se till att skriva till din lokala riksdagsman och försöka få till en ändring. Juridiskt har du dock kört fast.
Citera
2012-11-07, 21:17
Medlem
JO anmäl dom för trakasserier. Oavsett om du brukat CB eller inte ska du inte bli behandlad som en yrkes kriminell. Detta är dock inget nytt, Sveriges efterblivna narkotikapolitik kan vi tacka för dessa situationer. Men som sagt, JO anmäl, och nämn gärna namn på poliserna osv. Och btw, släpp ALDRIG in grisarna i ditt hem utan att FÖRST fråga om husrannsakan. Oavsett om du har ngt eller inte. Glöm inte att polisen är den myndighet i Sverige som kan kränka dig på en rad olika sätt utan att behöva stå för det.
Och hade de misstänkt "kilon" på riktigt hade dom inte knackat mannen. Dom ville bara trycka ner dej lite, riktigt oprofessionella är de flesta narkotikasnutar.
Hang in there man,
keep blazin!
Citera
2012-11-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De-chronic
JO anmäl dom för trakasserier.

Det är inte ens i närheten av att kallas trakasseri.

Citat:
Oavsett om du brukat CB eller inte ska du inte bli behandlad som en yrkes kriminell.

Men nu är han ju kriminell, må så vara att han inte försörjer sig på det.

Citat:
Och btw, släpp ALDRIG in grisarna i ditt hem utan att FÖRST fråga om husrannsakan.

Det här är inte USA.

Citat:
Glöm inte att polisen är den myndighet i Sverige som kan kränka dig på en rad olika sätt utan att behöva stå för det.

Skitsnack
Citera
2012-11-08, 08:42
Medlem
Bergakungens avatar
Det blir ju oerhört mycket lättare att förstå den här mekanismen om man inser att polisen arbetar brottsförbyggande och proaktivt när det finns minsta förutsättning för detta. En känd missbrukare (låt oss vara tydliga med detta) kommer givetvis att övervakas i större grad än "vem-som-helst".

"Nu kollar vi så att Fotsula inte återfaller i brott, det är viktigt" är ju en principiellt sund och meningsfull verksamhet, om man accepterar att polisen över huvud taget verkar mot brott.
Citera
2012-11-14, 22:03
Medlem
interessant att jag som aldrig åkt fast inte ens när jag var tvingad att lämna slump piss i 2år blir tagen nästan varje gång jag blivit stoppad. sist så stoppa dom mig för en rullad cigg. jag sa det e bara tobak och så visade jag dom. då sa dom eftersom du visste vad vi trodde det var så tror vi att du brukar. och eftersom det inte räcker för att få ta mig på prov så säger dom att jag ser ut som jag rökt dom senaste veckorna och min vän som aldrig rökt hade ögon som tomater och detta är vad dom sa ordagrant. pupiller som T-fat. han såg hur nykter ut somhelst och d gjorde jag med. det handlar om att dom slumpamässigt tar folk dom tror passar in på profilen. alltså huv tröjor osv.så om dom plockar in 10 ungdomar dom egentligen inte har rätt att plocka så kmr säkerligen 3 av dom torska åtminstone. och det gör att dom får en bra statistik att visa upp. det är maktmissbruk och trakasserier!
Citera
2012-11-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Det är inte ens i närheten av att kallas trakasseri.

Men nu är han ju kriminell, må så vara att han inte försörjer sig på det.

Det här är inte USA.

Skitsnack

interessant att jag som aldrig åkt fast inte ens när jag var tvingad att lämna slump piss i 2år blir tagen nästan varje gång jag blivit stoppad. sist så stoppa dom mig för en rullad cigg. jag sa det e bara tobak och så visade jag dom. då sa dom eftersom du visste vad vi trodde det var så tror vi att du brukar. och eftersom det inte räcker för att få ta mig på prov så säger dom att jag ser ut som jag rökt dom senaste veckorna och min vän som aldrig rökt hade ögon som tomater och detta är vad dom sa ordagrant. pupiller som T-fat. han såg hur nykter ut somhelst och d gjorde jag med. det handlar om att dom slumpamässigt tar folk dom tror passar in på profilen. alltså huv tröjor osv.så om dom plockar in 10 ungdomar dom egentligen inte har rätt att plocka så kmr säkerligen 3 av dom torska åtminstone. och det gör att dom får en bra statistik att visa upp. det är maktmissbruk och trakasserier!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in