Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-31, 14:50
Medlem
Hej!
En kompis till mig har problem med sin mac. Det är fler funktioner och program som inte fungerar, tex så visas inte klockan på statusfältet högst upp, och går man in i egenskaper/klockan så tar det ca 5 minuter att öppna de, sen så händer det ingenting när man hakar i att klockan ska visas. Även excel har slutat att fungera, står att man ska försöka installera om programmet men det hjälper inte.
Kan ingenting om mac, men är det någon mer som haft liknande problem? Finns det drivrutiner eller någonting att ladda ner?

Tack på förhand!

ZL
Citera
2012-10-31, 14:57
Medlem
tzjs avatar
Låter lite konstigt. Jag rekommenderar alltid en start i säkert läge om det är grejer som bråkar på datorn. Det kan lösa an del problem.

Säkert start: http://support.apple.com/kb/HT1455?viewlocale=sv_SE

Starta om som vanligt sen igen.
Citera
2012-10-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Låter lite konstigt. Jag rekommenderar alltid en start i säkert läge om det är grejer som bråkar på datorn. Det kan lösa an del problem.

Säkert start: http://support.apple.com/kb/HT1455?viewlocale=sv_SE

Starta om som vanligt sen igen.

Tack för tipset, dock fungerade det inte. När man hakar i "show date and time in menu bar" så hakar den i, sen tänker datan i ca 1 min, sen försvinner i hakningen igen. + att det tar ca 1 min att haka i denna. Detta började för 2 veckor sen, finns det något sätt att systemåterställa till en vis tid i mac?
Citera
2012-10-31, 19:43
Medlem
tzjs avatar
Ja om din kompis har Time machine-backuper.

Det ni kan testa är att skapa en till användare på datorn i systeminställningar. Sedan loggar ni in på den användaren och testar att ställa in tiden där istället.
Citera
2012-10-31, 19:45
Medlem
ser ut att det är "menu bar" som knasar mest, kan inte lägga till någonting där.
Citera
2012-10-31, 19:46
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyraLyan
ser ut att det är "menu bar" som knasar mest, kan inte lägga till någonting där.

Ok vad är det för symboler ni vill ha i menu baren?
Citera
2012-10-31, 21:49
Medlem
Citat:

har försökt lagt till klockan och batteri, men händer samma sak på båda.
jag går in på inställningar, hakar i att klockan/batteri ska visas, allt ok nu, men ingen kommer upp på menu. Sen när man håller musen över "hakan i" knapper kommer "timglas" symbolen upp i ca 1 min, sen hakar den av att det ska synas i menu.

Kan som sagt ingenting om mac, och har ingen aning vad som kan vara fel. Internet och mycket annat fungerar 100% tex safari. Min kompis säger att hon nästan aldrig sett "timglaset/kugghjulet" mer än nån sek i taget detta började. Har uppdaterat software men samma problem. Har lullat runt lite på macen nu, allt verkar 100 men så fort vi ska uppdatera menu bar + program som krashar, (excel som jag själv har upptäck "Dyld Error Message:
Library not loaded: @rpath/XPG.framework/Versions/14/XPG
Referenced from: /Applications/Microsoft Office 2011/*/MicrosoftOffice.framework/Versions/14/../../../DocEx.framework/Versions/14/DocEx
Reason: image not found"

Ingen aning förutom att formater
Citera
2012-10-31, 21:52
Medlem
Citat:

Tack som fan att du lägger tid på detta kung!!!!!
Citera
2012-11-01, 03:52
Medlem
smurfehs avatar
Hårdvara - Mac - > Programvara - Mac OS

/MOD
Citera
2012-11-01, 04:07
Medlem
smurfehs avatar
Prova flytta ~/Library/Preferences/com.apple.systemuiserver.plist till skrivbordet, starta om datorn alt. killall SystemUIServer via Terminal och se hur det går efter det.

~/Library/ (Bibliotek) är normalt sett gömd. Men om du håller in alt och går in under ”Gå” i menyraden när du har Finder aktivt så hittar du dit.

Återkom med resultat eller om det är något som är oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in