Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Den når inte upp till Empire, men skulle ändå säga att för mig är den tillsammans med A New Hope delad 2a i rankingen. Finns saker som TFA gör bättre (skådesspelet) men ANH har ju nostalgin och det faktum att de gjorde många saker först. Personligen stör det mig inte att de lånar story-element från en nästan 40 år gammal film i en ny film som ändå fungerar som en blandning av reboot och uppföljare, men jag känner personer som stör sig på det enormt, så det beror väl helt på hur man ser på det.
Det går att klaga på att det blir tjatigt med alla dödsstjärnor, men problemet ligger ju någonstans i uppfinningen i sig. Har man introducerat ett vapen så massivt som en dödsstjärna som spränger planeter, då vore det väl nästan mer konstigt om det onda imperiumet INTE försökte bygga en ny? De vill ju ha världsdominans trots allt. Däremot tar det ju tid att bygga, och med Starkiller Base ur bilden så dyker det nog inte upp en till i denna trilogin, om de inte lånar lite av Jedi i 9an sen.
Jag håller med dig helt och fattar inte heller allt gnäll över detta? Exempelvis var Hitler fascinerad av stridsvagnar och hetsade sina ingenjörer att hela tiden göra dessa större och större. Trots att det var ineffektivt på slagfältet så vägrade han att ge med sig.
Detta tog sitt mest extrema uttryck i stridsvagnen Landkreuzer som skulle väga 1000 ton. Lämnade dock aldrig ritbordet.
Ett annat exempel är järnvägskanonen Schwerer Gustav. Stor, skräckinjagande och dyr. 1350 ton. Också ett kapitalt misslyckande.
Storhetsvansinne bokstavligt talat. Precis som hos imperiet.
Angående om vi kommer få se en till i nästa film, inte omöjligt. Finns ju inget som säger att de inte simultanbyggt en till någon annanstans.