2012-10-30, 11:01
Medlem
euqueros avatar
Jag undrar hur man skriver in referenser som hänvisar indirekt till källan. Jag har tagit fram en review article och vill kunna skriva att "Andersson skriver i sin artikel att forskningen som Bertilsson, Cesarsson och Davidsson gjort...".

Ska jag skriva:
1. "Andersson (2012) skriver i sin artikel att forskningen som Bertilsson (1990), Cesarsson (2003) och Davidsson (2004) gjort..."
2. "Andersson (2012) skriver i sin artikel att forskningen som Bertilsson, Cesarsson och Davidsson gjort..."

Eftersom jag inte hänvisar direkt till originalkällorna så kan jag ju inte ta med dessa i referenslistan, eller? Behövs då årtalen till dessa i själva texten eller endast till den indirekta källan?
Citera
2012-10-30, 11:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Jag undrar hur man skriver in referenser som hänvisar indirekt till källan. Jag har tagit fram en review article och vill kunna skriva att "Andersson skriver i sin artikel att forskningen som Bertilsson, Cesarsson och Davidsson gjort...". :

Hänvisa till artikeln och var den är hämtad:

Andersson. (År). Namn på tidskrift. Namn på artikel, ss. vilka sidor den finns på.
Citera
2012-10-30, 12:44
Medlem
euqueros avatar
Jag vet hur man skriver referensen i referenslistan. Det jag undrar över är om jag måste ha med originalkällorna (Bertilsson, Cesarsson och Davidsson) i referenslistan eller om jag endast behöver nämna de i själva texten? Jag undrar också om jag ska ha med årtalen till B, C och D i själva texten eller om det inte behövs eftersom jag inte refererar direkt till dem utan till en sekundär källa.
Senast redigerad av euquero 2012-10-30 kl. 13:16.
Citera
2012-10-30, 14:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Jag vet hur man skriver referensen i referenslistan. Det jag undrar över är om jag måste ha med originalkällorna (Bertilsson, Cesarsson och Davidsson) i referenslistan eller om jag endast behöver nämna de i själva texten? Jag undrar också om jag ska ha med årtalen till B, C och D i själva texten eller om det inte behövs eftersom jag inte refererar direkt till dem utan till en sekundär källa.

Vilket jag alltså svarar att du inte behöver om du refererar till artikeln.
Citera
2013-09-15, 19:42
Medlem
dxdts avatar
Hur gör man med interpunktionen när en artikeltitel slutar med frågetecken?

Om vi utgår från grundformatet:
Fikonsthråle, M. (1948) Världens bästa titel. Skitbra tidsskrift, vol. 11, nr 5, ss. 23-44.

Vad händer om titeln istället är "Världens bästa titel?"? Blir det "[...] Världens bästa titel? Skitbra tidsskrift, [...]" eller blir det "[...] Världens bästa titel?. Skitbra tidsskrift, [...]"?

Det första känns inkonsekvent, det andra känns bara... efterblivet. Pest eller kolera?
Citera
2013-09-15, 19:55
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Hur gör man med interpunktionen när en artikeltitel slutar med frågetecken?

Om vi utgår från grundformatet:
Fikonsthråle, M. (1948) Världens bästa titel. Skitbra tidsskrift, vol. 11, nr 5, ss. 23-44.

Vad händer om titeln istället är "Världens bästa titel?"? Blir det "[...] Världens bästa titel? Skitbra tidsskrift, [...]" eller blir det "[...] Världens bästa titel?. Skitbra tidsskrift, [...]"?

Det första känns inkonsekvent, det andra känns bara... efterblivet. Pest eller kolera?
Nu finns det ju mängder av referensstilar inom Harvardsystemet så det är rätt svårt att ge ett exakt svar då olika institutioner och tidskrifter har egna bestämmelser. Enligt APA 5/6 skall det dock skrivas så här:

Alesina, A. (2003). Joseph Schumpeter lecture: The size of countries: Does it matter? Journal of the European Economic Association, 1(2/3), 301–316.

Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2008). Planning and financial literacy: How do women fare? American Economic Review, 98(2), 413–417. doi:10.1257/aer.98.2.413

Notera punkteringen, kursiveringen och versaliseringen.
Senast redigerad av VonFanderblad 2013-09-15 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in