2012-10-28, 20:41
Medlem
SoulSurvivors avatar
För många år sen, när Åhléns i Stockholm hade livsmedel och en delikatessdisk, köpte jag rätt ofta rostbiff och potatissallad där. Rostbiffen var saftig, röd och fin och skars upp när man beställde. Potatissaladen fanns i stora bunkar i delikatessdisken, och på samma sätt så beställde man så mycket man ville ha och personalen grävde fram den önskade mängden. En väldigt snarlik potatissallad fanns också i ettkilosförpackningar i en plockasjälvdisk, den var nästan lika god som den i delikatessdisken, men hade mycket längre hållbarhet än den färska.

Samma potatissallad och rostbiff tillagad på samma sätt fanns förutom i Åhléns City också i andra Åhléns som t ex Kista och Skärholmen.

Det betydde att Åhléns rostbiff och potatissallad var ett koncept som man framgångsrikt applicerade i troligtvis alla sina butiker.

Sen la Åhléns ner alla sina livsavdelningar, eller överlåt åt någon annan typ Hemköp eller liknande. Och efter det har jag inte hittat samma delikata rostbiff och potatissallad någonstans. Jag minns att jag kollade i någon av de affärer som tog över efter Åhléns, men där fanns det inte. Jag har i och för sig inte besökt Åhléns City på massor av år, så kanske finns samma recept kvar där.

Hoppas nu att någon på Flashback vet att den här potatissalladen finns att köpa någon annanstans.

Oj. Hittade just en gammal tråd där man efterlyste receptet, men det är inte intressant för mig om inte någon startar tillverkning. Då kommer jag och köper en hink.

https://www.flashback.org/t979034
Citera
2012-10-28, 21:46
Medlem
apanola IIs avatar
Minns också rostbiffen och potatissalladen, jäkla goda saker. Rostbiffen kunde variera i färg från djupt röd till mer välgrillad, men sånt är bara tecken på hantverk. Men det gick alltid att få röd/rosa rostbiff. Potatissalladen var för jäkla god! minns den med saknad och har letat efter något liknande men inget kommer sådär lagom i närheten, nära men inte riktigt.
Vill minnas från innehållsdeklarationen att det var kaffegrädde (som fanns på den tiden) i salladen förutom majonnäs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in