2013-04-16, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av czinn
Det är inte det faktum att resebyrån går i konkurs som är problemet (de har dock inte gått i konkurs ännu såvitt jag vet).

Nej jag såg det, vilket är lite underligt faktiskt...eller ja, det är VÄLDIGT underligt, eftersom det pratades om att dom inte hade betalat hyran för lokalen t.ex. så borde fastighetsägaren rimligtvis ha begärt henne/dom i konkurs. Om jag hade betalat 160.000 så hade JAG nog också försökt mig på det, att gå till kronofogden och hävda att jag har en fordran på bolaget (det kan man ju alltid göra). Väldigt underligt som sagt (men jag har absolut noll förtroende för Plus, så som jag ser det så är det inte alls omöjligt att det finns flera aspekter bakom det här som inte tas upp)

Jag hatar t.ex. "tycka synd om" vinkeln man har. Dom ("offren") bor i en lägenhet som jag gissar kostar runt 1.5Miljoner, Skypear med varsin iPad, och har 160.000 kr att betala bara sådär, så nog fan hade dom kunnat ta sig till Thailand om dom verkligen hade velat det..

Citat:
Begrunda detta istället: Trots att resebyrån gått dåligt i flera år så väljer ägaren att låna ut 600000 kr till sambons företag (en enskild firma där sambon nu är begärd i personlig konkurs, så sannolikheten att få tillbaka de pengarna är låg.. visste resebyråägaren inget om detta var på gång?)

Självklart, var och en står sig själv närmast. Man ser till sina egna behov först, allt annat vore ju naturvidrigt, så har man inte pengar till mat och hyra, så tar man dom pengarna som finns närmast till hands....(jag försvarar inte handlingen, men det finns inget att "begrunda"...)

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget går till en sådan resebyrå!?

Borås är litet, 300meter därifrån har du stora seriösa resebyråer, där du kan betala med kort, och på så sätt skydda dig mot sådant här.

Citat:
Dessutom väljer ägaren plötsligt att öka sin lön med nästan en faktor 10 (okej, jag håller väl egentligen med om att hon ska ta ut vilken lön hon vill, men det är ändå intressant i sammanhanget).

Det finns mycket att säga om den här typen av småföretag som man hittar i var och varannan källarlokal. Jag skulle ju SNARARE säga att man borde reagera på att det INTE tagits ut någon lön under flera år....men man har inget problem med att hon fuskar med skatt och grejer så länge det inte drabbar en själv?

Du ser samma sak i "Fuskbyggarna" t.ex, hur många av dom som är med där tror du har betalat jobben svart!? Vilket aaaaaaldrig nämns...
Senast redigerad av AndersJoh 2013-04-16 kl. 13:39.
Citera
2013-04-16, 19:46
Medlem
friendzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nej jag såg det, vilket är lite underligt faktiskt...eller ja, det är VÄLDIGT underligt, eftersom det pratades om att dom inte hade betalat hyran för lokalen t.ex. så borde fastighetsägaren rimligtvis ha begärt henne/dom i konkurs. Om jag hade betalat 160.000 så hade JAG nog också försökt mig på det, att gå till kronofogden och hävda att jag har en fordran på bolaget (det kan man ju alltid göra). Väldigt underligt som sagt (men jag har absolut noll förtroende för Plus, så som jag ser det så är det inte alls omöjligt att det finns flera aspekter bakom det här som inte tas upp)

Jag hatar t.ex. "tycka synd om" vinkeln man har. Dom ("offren") bor i en lägenhet som jag gissar kostar runt 1.5Miljoner, Skypear med varsin iPad, och har 160.000 kr att betala bara sådär, så nog fan hade dom kunnat ta sig till Thailand om dom verkligen hade velat det..

Självklart, var och en står sig själv närmast. Man ser till sina egna behov först, allt annat vore ju naturvidrigt, så har man inte pengar till mat och hyra, så tar man dom pengarna som finns närmast till hands....(jag försvarar inte handlingen, men det finns inget att "begrunda"...)

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget går till en sådan resebyrå!?

Borås är litet, 300meter därifrån har du stora seriösa resebyråer, där du kan betala med kort, och på så sätt skydda dig mot sådant här.

Det finns mycket att säga om den här typen av småföretag som man hittar i var och varannan källarlokal. Jag skulle ju SNARARE säga att man borde reagera på att det INTE tagits ut någon lön under flera år....men man har inget problem med att hon fuskar med skatt och grejer så länge det inte drabbar en själv?

Du ser samma sak i "Fuskbyggarna" t.ex, hur många av dom som är med där tror du har betalat jobben svart!? Vilket aaaaaaldrig nämns...

Nu var det ju inte paret i lägenheten som betalat 160 tusen själva utan det var ett tiotal personer som sammanlagt betalat den summan, så som jag förstod det. Sen att man har en ipad är väll inget speciellt och den där lägenheten kan man ha ett stort lån på. Vi har ingen aning om de har pengar på kontot eller inte.
Citera
2013-04-17, 05:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av friendzone
Vi har ingen aning om de har pengar på kontot eller inte.

Du ger en intressant vinkel..så du säger att dom har lånat pengar till en helt nybyggd lägenhet när dom inte har tillräckligt? Att dom har levt över sina tillgångar, och lånat...precis som JL Resebyrå AB? Att man har lånat, och räknat med att dom intäkter man har (löner/pension) täcker dom kostnaderna, precis som JL Resebyrå?

(ser man det ur broderns perspektiv, som lånade ut 80.000kr, så gjorde han/dom som lånade dom precis samma sak som JL)

Men "på kontot" är ju ett relativt begrepp, men bara genom att titta på dom så VET jag att dom har pengar "på kontot" (något konto).
Senast redigerad av AndersJoh 2013-04-17 kl. 05:30.
Citera
2013-04-17, 10:23
Medlem
friendzones avatar
Citat:
Du ger en intressant vinkel..så du säger att dom har lånat pengar till en helt nybyggd lägenhet när dom inte har tillräckligt? Att dom har levt över sina tillgångar, och lånat...precis som JL Resebyrå AB? Att man har lånat, och räknat med att dom intäkter man har (löner/pension) täcker dom kostnaderna, precis som JL Resebyrå?

(ser man det ur broderns perspektiv, som lånade ut 80.000kr, så gjorde han/dom som lånade dom precis samma sak som JL)

Men "på kontot" är ju ett relativt begrepp, men bara genom att titta på dom så VET jag att dom har pengar "på kontot" (något konto).

Det är ju ändå väldigt stor skillnad på att låna pengar från en bank för en bostad. Ett lån som man varje år betalar av på och att sno pengar av en som köpt en resa!
Citera
2013-04-17, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av friendzone
Det är ju ändå väldigt stor skillnad på att låna pengar från en bank för en bostad. Ett lån som man varje år betalar av på och att sno pengar av en som köpt en resa!

Nej det är det inte (igen, jag försvarar inte det här...jag försöker bara få er att förstå hur det fungerar)

Det är ju inte så att dom/hon (JL) har snott pengarna, hon har använt dom till andra saker i bolaget.
Men det här gör ju ALLA bolag. I en "dagisvärld" så tycker man ju att inbetalade pengar ska täcka dom kostnaderna som bolaget har, men så är det nästan ALDRIG.

Ta CDON som ett exempel, eftersom dom är ett annat Borås-företag, dom gör i dagarna en nyemmission på 500Miljoner kronor. Alltså, dom plockar ut löner ur bolaget, som inte täcks av intäkterna som genereras av kunderna. Precis samma sak som JL....

SIBA, OnOff, Volvo, Spotify, KF, Carnegie osv. osv....ALLA företag gör det här, det är bara det att alla har olika "position" i lånekarusellen, men till slut rasar hela korthuset...
Citera
2013-04-26, 20:59
Medlem
burkturkens avatar
Citat:
I en "dagisvärld" så tycker man ju att inbetalade pengar ska täcka dom kostnaderna som bolaget har, men så är det nästan ALDRIG.
....
det är bara det att alla har olika "position" i lånekarusellen, men till slut rasar hela korthuset...

Det ligger en hel del i vad du säger - pengar in i ett företag är inte stämplade för en viss uppgift.
Men i vanliga fall köper företaget varor, säljer vidare till kunder och betalar förhoppningsvis fakturan för varorna.
Om man sedan säljer för lite, eller på andra sätt inte får det att gå ihop, så är det leverantörerna som till slut blir drabbade.
I den bästa av världar har dom fått betalt 100 ggr, och sista 2 blir det förlust. Då har dom gått plus i alla fall. Tricket är att dom återkommande har affärer med företagaren.
Sådan är världen - och det är många konkurser i landet (563 st i mars 13 enligt UC, 25 per arbetsdag).

I detta fall är det kunder som drabbats. Det kan hända om man betalar i förskott. Byggen, resor och postorder är exempel på när sådant händer.
Vid byggen kan man försäkra sig (vilket visar att det behövs försäkring).

I fallet "JLR - JL Resebyrå" var det i en del fall så här: (enligt tidningar och Plus)
1: Kunden betalar en summa för ett antal biljetter. Denna summa skall betalas tillbaka när alla deltagare betalat sin biljett.
2: Alla betalar in sin biljett.
3: Nu borde JL betala tillbaka den 1:a summan. Enligt avtalet med kunden. Det har man säkert gjort ibland.
4: Och dessutom borde JL köpa biljetter för pengarna (minus sitt påslag). Det har man säkert gjort ibland.

Att inte köpa biljetter kan ju möjligen vara "att försöka rädda företaget". JLR har väl hoppats att det skulle komma in mer pengar längre fram - så att man kunde lösa problemet. Och det har man nog lyckats med ibland.

Punkt 3 - betala tillbaka förskottet - är ett avtal. Vilket visar sig i en lagakraftvunnen tredskodom mot JLR på 93 000.
(Tredskodom - JLR har struntat i domstolens skrivelser). Man har antagligen inte betalat efter domen heller - pengarna finns inte. Korthuset rasar som AndersJoh säger.

KK närmar sig för JL Resebyrå Borås AB. Om inte ägaren har en massa pengar att stoppa in i bolaget är det smartare att själv begära sig i KK.

En konspiratorisk teori: Man vill ha resebyrålokalen kvar för att låta pilbågshandlaren överta den. KKar man så kommer förvaltaren omedelbart att lämna den.
Någon som är i Halmstad som kan rapportera om det ser ut som en resebyrå fortfarande - eller kanske som en pilbågsaffär.
Citera
2013-04-30, 20:47
Medlem
burkturkens avatar
Borås tidning rapporterar
"Utredningen om Tripp öppnas sedan drabbade kunder klagat"
http://www.bt.se/nyheter/boras/utredningen-om-tripp-oppnas-sedan-drabbade-kunder-klagat%283755619%29.gm

Hej alla i Halmstad:
Någon som har koll - ser resebyrålokalen ut som en resebyrå - eller som en pilbågsaffär!
Eller har dom flyttat ut? Eller ... ???
Citera
2013-04-30, 21:45
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Hon har en bild på sitt Twitter-konto..

Bilden är numera borta men hon verkar ha tid att träna bort sina + kg
Citera
2013-05-01, 08:16
Medlem
burkturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Bilden är numera borta men hon verkar ha tid att träna bort sina + kg
Tid har hon nog - knappast nersprungen av kunder i resebyrån

https://picasaweb.google.com/VetlandaBSK/SMInne2013Eslov#5861924346327700114

Killen på bild 27 i samma serie är pilbågshandlaren
Citera
2013-05-15, 17:40
Medlem
burkturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frisedel
Jaha, så fortsätter snurren. Nu med 160k borta och folk utan biljetter. JL verkar vara enna riktiga räknesnillen. Nu kan man ju börja undra om de saknas uppsåt eller inte.

http://www.svt.se/plus/lurade-pa-160-000-kr-av-resebyran

Plus rapporterar att förundersökningen startar om:
http://www.svt.se/plus/forundersokning-om-bedrageri-vid-uteblivna-resor-tas-upp-igen
Citera
2013-06-04, 22:54
Medlem
burkturkens avatar
Lite korspostning

Pilbågshandlaren förlorade sitt mål om trasig pilbåge i tingsrätten:
https://www.flashback.org/t1834212p3

Fast han lär väl överklaga
Citera
2013-06-12, 13:44
Medlem
burkturkens avatar
Konkurs för sambon

Halmstad tingsrätt har försatt pilbågshandlaren i konkurs.
Därmed är hans enskilda firma "Hus 4*" också i konkurs.
* = 3

Skatteverket anger att skatteskulden är 370 kkr, och att det
inte kommit in några pengar som minskat den.

Även pilbågsaffären Archer*shop *=y som drivits av "Hus 4*"
bör ju därmed också upphöra.

===
Däremot klarade sig resebyrån ur en konkursansökan för någon tid sedan.
Men nu blir ju helt plötsligt det lån som resebyrån givit till "Hus 4*"
en väldigt osäker tillgång.
Enligt SVT/Plus var det nästan 400 kkr.
===
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här