2012-10-25, 21:17
Medlem
Jag vann ett föremål på en nätauktion, inte Tradera eller liknande utan en sida som säljer diverse saker från bl.a. konkurser. Hoppas ni förstår vilken typ jag menar.

Mitt bud hamnade under reservationspriset och jag avvaktade besked om säljaren ändå tänkte godkänna budet, något jag var helt införstådd med. Ett mail kom någon dag senare som gjorde klart att säljaren INTE godkände budet, och att jag var välkommen att förbättra mitt bud om jag ville, något jag inte gjorde. Vid det här laget hade jag gått vidare och uppfattat den här saken som avslutad.

Över en vecka senare damp det in ett nytt mail. Inga som helst kommentarer, bara en faktura på beloppet som säljaren "inte godkände".

Kan de helt oannonserat komma över en vecka efter att mitt bud avslagits och hävda att budet plötsligt gäller? Skulle de kunna komma en månad senare? Skulle uppskatta tankar kring detta.
Citera
2012-10-25, 21:36
Medlem
Nej.

Det ska korrekt vara att anse som ett nytt anbud från säljaren, som du har att ta ställning till att acceptera eller inte.
Citera
2012-10-25, 21:45
Medlem
Intressant! Undrar vad bästa sättet att hävda detta till auktionssajten är, vill gärna undvika att de slår bakut och säger "då får du stämma oss" eller liknande.
Citera
2012-10-25, 22:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akesson4life
Intressant! Undrar vad bästa sättet att hävda detta till auktionssajten är, vill gärna undvika att de slår bakut och säger "då får du stämma oss" eller liknande.

Att reda ut: Finns det något i villkoren som gör säljaren en tidsfrist att acceptera ett bud under någon viss tid? Dvs, hur länge är du bunden av ditt bud enligt det avtal du ingått?

Sedan bör du tänka på att det är i så fall auktionsfirman som stämmer dig på pengar, inte du dem.

Du bör förstås genast förklara att fakturan bestrides i sin helhet därför att något köpeavtal aldrig ingåtts, hur som helst.
Citera
2012-10-25, 23:03
Medlem
Okej, så här står det:

Citat:
Egendom som bjuds ut har reservationspris. Högst bud som avgivits kontrolleras mot säljarens reservationspris. Har ej reservationspriser uppnåtts reserverar sig uppdragsgivaren (säljaren) för att få godkänna högsta bud. VAKab underrättar den som avgivit högsta bud inom 24 timmar från det auktionen är avslutad.
Högsta budet är dock bindande även om det ej uppnår reservationspris, ert bud kan komma att godkännas i efterhand.

Jag blev underrättad inom 24 timmar att mitt bud inte accepterats. Hur ska man tolka denna text i ljuset av detta? Kan budet verkligen "godkännas i efterhand" en godtycklig tid efter det att budet inte godkänts?
Citera
2012-10-26, 08:08
Medlem
Personligen tycker jag det är ganska klart.

Avtalslagens §5:
Citat:
Avslås anbud, vare det förfallet, ändå att den tid, varunder det eljest skolat gälla, ej gått till ända.

Visserligen är den dispositiv, men jag skulle inte göra tolkningen att formuleringen att de kan komma att godkänna det i efterhand förändrar saken.

Situationen det tar fasta på bör helt enkelt vara det som hände dig i första ledet. Att du bjöd under reservationspriset och säljaren alltså inte automagiskt var bunden, utan hade rätt att ta ställning till budet. Säljaren tog ställning och avböjde. Allt senare bör i min mening vara att anse som ett nytt anbud från säljaren.
Citera
2012-10-26, 08:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Okej, så här står det:

Jag blev underrättad inom 24 timmar att mitt bud inte accepterats. Hur ska man tolka denna text i ljuset av detta? Kan budet verkligen "godkännas i efterhand" en godtycklig tid efter det att budet inte godkänts?

Nurka har svarat på den rimliga tolkningen redan.

Men, ja, du har givit ett anbud som du är bunden av till dess anbudsmottagaren tackat ja eller nej, utan en specificerad tidsangivelse. Hur länge du är bunden får då prövas efter någon sorts skälighet - handlar det om ett anbud på ett hus eller på ett parti färskvaror (typ). Detta om "hur länge budet gäller".

Har du något (email t e x) som styrker att säljaren avslagit ditt anbud bör det här inte vara ett problem givet att auktionsföretaget vet vad de sysslar med, men det kan man inte vara säker på.

Men din invändning bör vara att du ansåg dig bunden av anbudet från din sida tills dess att anbudet avslogs. Du har en kopia av avslaget, som i sin tur har en begäran om ett förnyat anbud. Något sådant har du inte avgivit.

Sedan, bestrid fakturan skriftligen (bestrides i sin helhet, ej ingånget avtal) korrekt och tydligt oavsett vad som sägs i telefonen. Skicka gärna en kopia (utskrift) på mailet tillsammans med bestridandet. Företag har ofta högre skott mellan avdelningarna än man kan tro, och vad du säger till säljavdelningen (och de till dig) kanske aldrig når ekonomiavdelningen i sin rätta form.

Återigen, du har pengarna som firman vill ha. Det är inte du som får stämma dem, de behöver stämma dig. Dvs, om du inte låter fakturan förfalla och de genom din passivitet lyckas få ett utslag hos KFM. Men det kan de inte få bara du förklarar läget, först för dem, sedan för KFM och ytterst i rätten då de stämmer dig.
Citera
2012-11-03, 11:37
Medlem
Tack för era bra svar som gav mig kött på benen. En uppdatering i fallet:

Jag lyckades få dem att avskriva fakturan på själva köpeskillingen, men de vill fortfarande ha "inropsavgiften" på en tusenlapp. Enligt dem har det blivit extrajobb för dem, vilket säkert är sant, men kan jag lastas för det?

Har de rätt till inropsavgiften?
Citera
2012-11-03, 11:55
Medlem
Citat:
Tack för era bra svar som gav mig kött på benen. En uppdatering i fallet:

Jag lyckades få dem att avskriva fakturan på själva köpeskillingen, men de vill fortfarande ha "inropsavgiften" på en tusenlapp. Enligt dem har det blivit extrajobb för dem, vilket säkert är sant, men kan jag lastas för det?

Har de rätt till inropsavgiften?

Det kan jag aldrig tänka mig.

Extrajobbet för dem beror inte på dig, utan antingen på säljaren eller de själva.

Deras villkor är inte direkt uttömmande, men vad jag förstår tas inropsavgift på vinnande bud. Något man kan ifrågasätta om ditt bud var att anse som med tanke på att det inte ledde till ett avslut med säljaren.

Om jag vore dig skulle jag vänligt men bestämt tacka nej till att betala någonting alls. Föreslå att de övertygar en tingsrätt om att de har en giltig fodran på dig istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in