Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-23, 21:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Ja, vi vet ju att raidtrådar inte är tillåtet, och har inte varit det på mycket länge. Men vad är definitionen av en raidtråd?

Är det trådar vars syfte är att sabotera andra forum?

Eller

Är det trådar vars mål är att sabotera för andra webbsidor?
Citera
2012-10-23, 21:47
Medlem
En uppenbar raid enligt mig.

"Att samla en grupp människor i syfte att sabotera något"
Citera
2012-10-23, 22:47
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Question2

Precis så ser jag det, speciellt då detta ofta ska utföras i Flashbacks namn.

Flashback är ett opartiskt diskussionsforum, och ska heller inte sammankopplas med "raider" a la 4chan.
Citera
2012-10-23, 23:43
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Question2

Jag håller med det du och andra av samma åsikt skriver, men måste det verkligen handla om förstörelse och sabotage? Gäller det inte även om man samlar en grupp för att besöka en sida för att förvränga något t.ex. en undersökning?
Citera
2012-10-23, 23:56
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Jag håller med det du och andra av samma åsikt skriver, men måste det verkligen handla om förstörelse och sabotage? Gäller det inte även om man samlar en grupp för att besöka en sida för att förvränga något t.ex. en undersökning?
Nja, det vete fan om jag skulle tycka räcker faktiskt. De ska till att man allvarligt skadar eller omöjliggör "civilas" tillgång till en sida, genom att t.ex. ddos:a eller spamma ett forum.

Vi har inte någon jättetydlig definition av vad en raidtråd är, vi bedömer det från fall till fall. Och det har inte varit något problem på väldigt länge, de flesta användare klarar gränsdragningen väldigt bra.
Citera
2012-10-24, 00:04
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Nja, det vete fan om jag skulle tycka räcker faktiskt. De ska till att man allvarligt skadar eller omöjliggör "civilas" tillgång till en sida, genom att t.ex. ddos:a eller spamma ett forum.

Vi har inte någon jättetydlig definition av vad en raidtråd är, vi bedömer det från fall till fall. Och det har inte varit något problem på väldigt länge, de flesta användare klarar gränsdragningen väldigt bra.

Okej, tänkte kolla bara, som tur är så har vi sluppit tramset sen ledningen sa till på skarpen iaf. Men för att leka med tanken; En tråd som är ungefär detta "Aftonhoran har en omröstning där dom undrar om heroin bör legaliseras, in och rösta!!!" är inget mer än OT och ingen raidtråd?
Citera
2012-10-25, 12:19
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Okej, tänkte kolla bara, som tur är så har vi sluppit tramset sen ledningen sa till på skarpen iaf. Men för att leka med tanken; En tråd som är ungefär detta "Aftonhoran har en omröstning där dom undrar om heroin bör legaliseras, in och rösta!!!" är inget mer än OT och ingen raidtråd?

Jag skulle vilja säga att det beror lite på trådstarten och hur tråden har utvecklats under tiden från starten till när vi får in ärendet. Ska man se det svart och vitt så tycker jag nog det är raidvibbar men skulle nog hantera en sådan trådstart som är lik den du skriver som ren OT och trams.
Citera
2012-10-25, 12:51
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Ja, vi vet ju att raidtrådar inte är tillåtet, och har inte varit det på mycket länge. Men vad är definitionen av en raidtråd?

Är det trådar vars syfte är att sabotera andra forum?

Eller

Är det trådar vars mål är att sabotera för andra webbsidor?

Trådar vars syfte är att genom sabotage motverka andras yttrandefrihet.
Detta inkl. både andra forum och webbplatser.

admin
Citera
2012-10-26, 14:20
Medlem
ulexs avatar
Det fanns ju en tråd för någon dag sedan som var till syfte att "jaga pedofiler på snyggast" vilken låstes med motiveringen raid-tråd.

Tanken bakom den tråden var ju inte att stänga ner chatten i fråga, eller att hindra chattens användare från att göra sin röst hörd. Utan att fiska fram obehagliga element som rör sig i sagda chattrum. Nu var det många år sedan jag besökte sidan men jag vill minnas att man där chattar en och en. Dvs man spamar inte sönder chatten eller saboterar på något vis. Utan pratar med enskilda användare.
Rimmar lite illa med definitionen av raid-tråd, kan jag tycka
Citera
2012-10-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Det fanns ju en tråd för någon dag sedan som var till syfte att "jaga pedofiler på snyggast" vilken låstes med motiveringen raid-tråd.

Tanken bakom den tråden var ju inte att stänga ner chatten i fråga, eller att hindra chattens användare från att göra sin röst hörd. Utan att fiska fram obehagliga element som rör sig i sagda chattrum. Nu var det många år sedan jag besökte sidan men jag vill minnas att man där chattar en och en. Dvs man spamar inte sönder chatten eller saboterar på något vis. Utan pratar med enskilda användare.
Rimmar lite illa med definitionen av raid-tråd, kan jag tycka

Trådens syfte var bra. Tyvärr så var det några som sett tråden och gick in och spammade i öppna chatten vad vi gjorde. De enda vi som var seriösa gjorde var att skriva hej och sen fortsätta att snacka med dom i pm.
Citera
2012-10-26, 18:54
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Trådens syfte var bra. Tyvärr så var det några som sett tråden och gick in och spammade i öppna chatten vad vi gjorde. De enda vi som var seriösa gjorde var att skriva hej och sen fortsätta att snacka med dom i pm.
Men att folk spårar ur är väll ingen anledning att låsa tråden, om jag startar en tråd där jag argumenterar för att medborgargarden borde kastrera alla mea invandrare. Ska den då låsas om ett medborgargarde faktiskt börjar kastrera negrer med inspiration av min tråd? Ganska kasst exempel men förhoppningsvis förstår du vad jag menar

Trådens topic var tydligt, och den föll inte inom ramen för "raid-trådar". Vad enskilda individer utanför flashback gör kan man knappast lasta tråden för.

Sen förstår jag såklart att det inte ser "snyggt" ut för FB när sådant här händer. Sen var ju tråden som sådan aningen misslyckad när användare låtsas var 15-17 åriga tjejer och tror att de jagar pedofiler, och det gör det hela än pinsammare. Man vet inte vad man jagar.
Citera
2013-01-15, 03:18
Medlem
Läste inläggen. Hur vet man vad som är tillåtet eller inte om det inte finns en def.? Och är inte raid ganska misslyckat för att förklara vad det är man syftar till? Såg en stängning på en tråd om en rhodos-sexvideo. Nu vet jag (inte?) varför en del sånna kan få så mycket inlägg och svammel men spekulationer kan ju ingå i en diskus. Man kan ju inte som läsare av i princip anonyma (ibland sjuka) personer (som får flb att hamna i tidningen) lita på innehållet i alla inlägg. haha! Skulle det vara Solsidans fel att ha skapat legitimitet på flb? =P Vilketdera är det inte roligt att det inte finns en vettig def. så att man vet vad som gäller. Särskilt när det står som anledning till stängningen i en tråd. Moddarna får snacka ihop sig. Och välj ett mer tydligt namn är mitt råd! Raid-tråd låter som en polisdiskus om vilken mp3laddande 5åring dem ska ställa i skamvrån(gryningsräd). Pantyraid! Limp Bizkit's Rollin! (Air R...). Filmen "The Raid"! En person som heter Reidar(Dahlén? /Rederier/Raideriet). Redundant Array of Inexpensive Disks. Är dessa förbjudna diskusämnen? Nähämendåså spam, svammel, skräp, kvalitetsbegränsat. Eller av vad syftats ovan; omdirigeringstråd, reklamtråd, osv.. Vad är en raid kan man nämligen rimligen fråga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in