Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-23, 15:45
Medlem
Detta är ett mycket skumt problem som förtjänar en egen tråd. När man kollar runt omkring på nätet ser man liknande problem som många tror är hårdvarurelaterat och dessa problem blir oftast aldrig lösta. Detta sker i princip alla windows-operativsystem enligt vad jag har läst om.

Problemet började för cirka 2 veckor sedan. Datorn hängde sig till och från vid olika tillfällen, precis allting frös och jag var tvungen trycka på RESET-knappen för att kunna använda den igen.

Testade mina RAM:minnen och kollade mina VOLTAGE så allt stämde. Tillslut började jag lära mig att det enbart frös när jag hade internet igång och när nätverkskabeln var inkopplad så jag trodde det var nätverkskortet. Detta skedde normalt efter att jag scrollat eller använt musen på något sätt.

När jag inaktiverade nätverkskortet frös datorn till igen. Sedan när jag lyckades få den inaktiverad efter många RESET:s så fungerade datorn. Såklart utan tillgång till internet. Testade ett annat nätverkskort, men det blev samma sak där.

Jag kom på att det inte var hårdvarurelaterat eftersom det fungerade felfritt om jag startade i felsäkert läge MED NÄTVERK. Då kunde jag surfa utan problem. Så jag började avinstallera alla program förutom de som är standard. Tog även bort grafikdrivrutinerna och Antivirusprogrammet. Problemet kvarstod. Jag kollade upp vilka tjänster som var igång under felsäkert läge. Dessa var:

computer browser
cryptographic services
DCOM server process launcher
DHCP Client
DNS Client
Event Log
Server
Workstation
TCP/IP NetBios Helper
Network connections
Plug and Play
REmote Procedure (RPC)
Windows firewall/Internet connection
System Restore Service
Terminal Services
Windows Management instrumentation
Wireless Zero Configuration

Jag gjorde då så att det normala läget blev likadant som felsäkert läge genom att stänga av tjänsterna i msconfig. Observera att jag även har ingenting i autostart. Nu fungerade såklart datorn. Försökte pinna av tjänst för tjänst för att komma på problemet. Det tog alldeles för länge att ta en och en. Så jag tog 4-5 åt gången. Tillslut frös datorn och jag försökte komma på vilka av tjänsterna det var. Men datorn frös inte till mer och jag har ingen aning nu vilka tjänster jag stängde av och satte på eftersom jag inte skrev upp allt.

Det måste iaf ha varit någon av dessa tjänster:

Automatic updates
Application Layer Gateway
Application management
Background intelligent Transfer Service
COM+Event
COM+System
Infrared monitor
Fast user switching
HID INPUT
HTTP SSL
Logical Disk
Microsoft framework
Netdriver HPZ12
network location awareness
SSDP discovery
PML Driver HPZ12
Protected Storage
REmote Access Connection
Security Accounts manager
Secondary Logon
security center
System Event Notification
Task Scheduler
Windows Audio
windows driver foundation
wireless zero config
windows time

Det verkar hittills som att problemet är löst. Dock känner man sig inte säker nu när man inte vet vad det var som strulade. Känns som om det kommer komma tillbaka när som helst. Är det någon som har varit med om något liknande eller kan ha en aning om vilken tjänst som kan ha strulat?
Citera
2012-10-23, 18:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2012-10-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?

Windows XP, Windows Vista och Windows 7..
Citera
2012-10-23, 21:17
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Windows XP, Windows Vista och Windows 7..
Alla 3 på en gång?
Citera
2012-10-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Alla 3 på en gång?

Jag kör med 2 operativsystem och samma problem har hänt på båda nyss. Samma problem har även uppstått för en kompis nyligt som kör med Vista. Undrade om någon vet vad det är som orsakar detta? Är ju lätt att säga drivrutiner, tjänster osv. Men specifikt vad skulle vara intressant.

Jag löste problemet med windows 7 på samma sätt som med XP. Stängde ner alla tjänster som om man körde i felsäkert läge. Satte på de flesta igen och då fungerade det. Utan att veta varför och det gör mig jävligt frustrerad. Måste iaf ha varit samma typ av tjänst. Jag vill dock ha svaret på vilken tjänst annars kommer jag aldrig få sova lugnt igen...
Citera
2012-10-26, 10:46
Medlem
Som jag misstänkte, nu hände det igen. Efter flera timmars datoranvändande i Windows 7. Så det var helt slumpmässigt. Nu verkar det ske med väldigt långa mellanrum. Ska nu köra med XP igen och se om det händer där igen också. Det hade varit trevligare med blåskärm faktiskt. Som det är nu kan man inte lokalisera problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in