Hej alla Flashbackare!
Jag har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Bakgrundsfakta:
Jag har haft en bil som gått dåligt och har "tickat", därför lämnade jag in den på en märkesverkstad. Där sade de att bilen gick dåligt för att det fanns olja i tändstiftshålen och att tickandet kom från ventilerna/ventillyftarna.
Jag bad dem då att ta bort oljan vilket de gjorde direkt och sedan bokade jag en tid för att byta ventilerna 2 veckor senare. Att byta ventilerna skulle gå på 7000 kr.
Nu har det då gått 2 veckor och jag lämnade in bilen. Efter några timmar får jag ett telefonsamtal där mekanikern säger att han har bytt ventilerna men att tickandet fortfarande är där. Han misstänker då att det är något annat (jag vet inte vad) vid insuget som gör att det låter. Att byta det skulle gå på 5000kr.
Det var alltså inte ventilerna som var trasiga. Så de hade aldrig behövts bytas!
Dvs totalt ventilerna + insugssaken = 12 000 kr.
Då jag är beroende av min bil så måste jag ju givetvis se till att den blir reparerad.
Nu till min fråga:
Ska jag behöva betala 12 000kr för något som de från början sade skulle kosta 7000 kr?
Det är ju inte mitt fel att de hade fel från början vad gäller vad som var trasigt.
Som jag ser det så borde jag bara behöva betala för ventilerna (7000kr) och sedan får verkstaden själv stå för det andra.
Men somsagt jag är inte säker, så vad är det som gäller?
Tacksam för svar!