2012-10-23, 13:57
Medlem
XpS06s avatar
Hej alla Flashbackare!

Jag har en liten fundering som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.

Bakgrundsfakta:

Jag har haft en bil som gått dåligt och har "tickat", därför lämnade jag in den på en märkesverkstad. Där sade de att bilen gick dåligt för att det fanns olja i tändstiftshålen och att tickandet kom från ventilerna/ventillyftarna.

Jag bad dem då att ta bort oljan vilket de gjorde direkt och sedan bokade jag en tid för att byta ventilerna 2 veckor senare. Att byta ventilerna skulle gå på 7000 kr.

Nu har det då gått 2 veckor och jag lämnade in bilen. Efter några timmar får jag ett telefonsamtal där mekanikern säger att han har bytt ventilerna men att tickandet fortfarande är där. Han misstänker då att det är något annat (jag vet inte vad) vid insuget som gör att det låter. Att byta det skulle gå på 5000kr.

Det var alltså inte ventilerna som var trasiga. Så de hade aldrig behövts bytas!

Dvs totalt ventilerna + insugssaken = 12 000 kr.

Då jag är beroende av min bil så måste jag ju givetvis se till att den blir reparerad.

Nu till min fråga:

Ska jag behöva betala 12 000kr för något som de från början sade skulle kosta 7000 kr?
Det är ju inte mitt fel att de hade fel från början vad gäller vad som var trasigt.
Som jag ser det så borde jag bara behöva betala för ventilerna (7000kr) och sedan får verkstaden själv stå för det andra.

Men somsagt jag är inte säker, så vad är det som gäller?

Tacksam för svar!
Senast redigerad av XpS06 2012-10-23 kl. 14:06.
Citera
2012-10-23, 18:04
Medlem
Sjalvklart ska du betala de 12000. Du godkande ventilreparationen for 7000.
Sedan ringer verkstaden och talar om att ytterligare ett fel hittats som kommer kosta 5000.
Du godkanner aven denna reparation.

Sa nu ska du betala 12000.

Vad du mojligtvis kan ta upp med kundmottagaren ar feldiagnos vad galler ventilerna da det inte avhjalpte ditt problem,a andra sidan kanske det behovdes iallfall?
Men verkstaden har onekligen bytt dessa efter du godkant denna reparation.

MvH
Peller
Citera
2012-10-23, 19:38
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Sjalvklart ska du betala de 12000. Du godkande ventilreparationen for 7000.
Sedan ringer verkstaden och talar om att ytterligare ett fel hittats som kommer kosta 5000.
Du godkanner aven denna reparation.

Sa nu ska du betala 12000.

Vad du mojligtvis kan ta upp med kundmottagaren ar feldiagnos vad galler ventilerna da det inte avhjalpte ditt problem,a andra sidan kanske det behovdes iallfall?
Men verkstaden har onekligen bytt dessa efter du godkant denna reparation.

MvH
Peller

Fast det var inte "ytterligare ett fel" . Det var alltså inget fel på mina ventiler, utan problemet var i insuget. Något som de fann efter att de bytte mina ventiler.

Dvs, mina ventiler behövde aldrig bytas!

Då bör jag ju inte behöva betala för det anser jag?
Citera
2012-10-23, 19:41
Medlem
Ställ frågan i juridikforumet istället.

Man borde rimligtvis lita på vad märkesverkstaden rekommenderar. Sa de till dig att det verkligen var detta fel, eller fanns där en smula tveksamhet? Hur la det fram det så att säga.
Citera
2012-10-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XpS06
Fast det var inte "ytterligare ett fel" . Det var alltså inget fel på mina ventiler, utan problemet var i insuget. Något som de fann efter att de bytte mina ventiler.

Dvs, mina ventiler behövde aldrig bytas!

Då bör jag ju inte behöva betala för det anser jag?

Las vad du skriver.

Verkstaden bytte dina ventiler vilket ni kommit overens om.
De upptacker att ditt insug har problem,ringer och ger dig ett prisforslag vilket du accepterar.
Du vill nu slippa betala for ventilreparationen da det enl verkstaden inte avhjalpte ditt problem,utan felet lag i insuget.

Vad du kanske kan reklamera ar ventiljobbet, om det gjorts helt i onodan/verkstaden skulle ha vetat som fackman att felet bortom rimligt tvivel inte kunde vara dina ventiler men anda valde att byta dessa.

Som nagon skrev Vad sa/garanterade verkstaden?
Att felet garanterat skulle avhjalpas med ventilbyte,eller vi tror att det kommer losa dina problem men vi vet inte 100?

MvH
Peller
Citera
2012-10-23, 20:42
Medlem
zepofans avatar
Självklart skall du inte betala. Alla mekaniker är spåmän som genom handpåläggning kan avgöra exakt vilka delar som måste bytas. Verkstaden försöker bara sno dig på pengar, de skruvar inte ens något på bilen utan trollar dit nya delar.
Citera
2012-10-23, 22:04
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Las vad du skriver.

Verkstaden bytte dina ventiler vilket ni kommit overens om.
De upptacker att ditt insug har problem,ringer och ger dig ett prisforslag vilket du accepterar.
Du vill nu slippa betala for ventilreparationen da det enl verkstaden inte avhjalpte ditt problem,utan felet lag i insuget.

Vad du kanske kan reklamera ar ventiljobbet, om det gjorts helt i onodan/verkstaden skulle ha vetat som fackman att felet bortom rimligt tvivel inte kunde vara dina ventiler men anda valde att byta dessa.

Som nagon skrev Vad sa/garanterade verkstaden?
Att felet garanterat skulle avhjalpas med ventilbyte,eller vi tror att det kommer losa dina problem men vi vet inte 100?

MvH
Peller

De sade att det var ventilera som tickade, det var aldrig något prat om att det var något annat. Så som jag ser det så var de säkra på att det var ventilera som var felet.
Kan även meddela att det löst sig nu, jag kommer få betala 9000kr för båda arbetena. Det kan man ju också ta som att de visste att de gjort fel, i alla fall enligt mig. Hur som helst är jag nöjd!

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Självklart skall du inte betala. Alla mekaniker är spåmän som genom handpåläggning kan avgöra exakt vilka delar som måste bytas. Verkstaden försöker bara sno dig på pengar, de skruvar inte ens något på bilen utan trollar dit nya delar.

Sluta bete dig som en fjant, det är faktiskt 18-årsgräns här på Fb...
Citera
2012-10-23, 22:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XpS06
De sade att det var ventilera som tickade, det var aldrig något prat om att det var något annat. Så som jag ser det så var de säkra på att det var ventilera som var felet.
Kan även meddela att det löst sig nu, jag kommer få betala 9000kr för båda arbetena. Det kan man ju också ta som att de visste att de gjort fel, i alla fall enligt mig. Hur som helst är jag nöjd!

Sluta bete dig som en fjant, det är faktiskt 18-årsgräns här på Fb...
Sluta att bete dig som en gnällig unge. Det kostar att ha bil och vill du inte betala för det så har du två alternativ: Sälj bilen eller skruva själv så får du se hur enkelt det är att felsöka.
Jävla nittiotalister som ska ha allting gratis.
Citera
2012-10-23, 22:28
Medlem
Offices avatar
Citat:
Haha, kunde inte hålla mig när jag läste detta

Ja, det är tråkiga pengar men även mekaniker kan ha fel och när de har det så är du som får betala - precis som med allt annat i samhället.

Däremot hade inte mekanikern fått byta ventilerna och sen kommit fram till summan 12 000 kr utan att först kontakta dig, men nu var det ju inte så det gick till.
Citera
2012-10-23, 22:31
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Sluta att bete dig som en gnällig unge. Det kostar att ha bil och vill du inte betala för det så har du två alternativ: Sälj bilen eller skruva själv så får du se hur enkelt det är att felsöka.
Jävla nittiotalister som ska ha allting gratis.

Snälla, skärp dig är du snäll.
Jag vet mycket väl att det kostar att äga bil, men säger en verkstad att en viss del är fel och sedan inser att det inte var den delen det var fel på så anser jag inte att jag ska betala för det. Självklart betalar jag dock för set som ÄR fel..
Har du förstått nu vad jag menar eller ska jag ta det en gång till?

Jag kan vidare tala om för dig att jag skruvat tillräckligt i motorfordon för att veta att ibland så är det svårt att veta vad som felar.
Nittiotalist som ska ha allting gratis? Ojoj, snacka om att göra bort sig. Förutfattade meningar visar bara på bristande verklighetsförankring och intelligens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in