Citat:
Bilden kompliceras iofs av att Sara om jag förstår det rätt ur något gemensamt nyttoperspektiv hade skrivit över tillgångar på fadern och att han därför skulle ta ifrån henne pengar som ur ett strikt juridiskt perspektiv förvisso var hans, men där det är möjligt att ha ett annat moraliskt perspektiv. Dottern eller hennes pojkvän kan ju definitivt haft en annan syn på saken.
Det är lite oklart exakt vad som hände när Sara skrev över tillgångarna på sin far, Sara säger att det fanns skattemässiga skäl till det hela. Vad jag förstår har följande, i korthet, hänt.
Göran och Jösse (Görans far) äger tillsammans ett antal gårdar med mark, c:a hälften var. Jösse ger i gåva fastigheterna till Sara. Anledningen till detta är, vad jag tror, två.
Dels att Sara ska kunna få en mycket större del av familjens bestånd när Göran går ur tiden eftersom halvsysterns laglott då, när Göran går bort bara behäver räknas på Görans ägandedel och inte på hela beståndet som det skulle blivit om Göran ärvde från Jösse och egendomarna sen ärvdes vidare till Sara och halvsystern. Sara skulle då, efter Görans död äga 50 % (Jösses del) + 75 % av Görans del av beståndet. Sara skulle således då äga 87,5 % av allt istället för 75 % som det hade blivit om Göran ärvde Jösse.
Dels så tror jag att det faktum att arvs- och gåvoskatten nyligen tagits bort spelade roll. Av rädsla för att denna skulle återinföras innan Göran gick bort och det skulle bli en rejäl skattekostnad i samband med att Sara skulle ärva rubb och stubb från Göran så passar man på att föra över en stor del av beståndet obeskattat så långt fram i arvsledet som möjligt.
Då kan man ju fråga sig varför Göran fick tillbaka halvan efter fem år? Enligt Sara så är det dels en skatteteknisk åtgärd dels då hon inte har möjlighet att få studiebidrag från CSN om fortsatte äga fastigheter. Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut men om hon tänkte ta studielån (vilket jag iofs har svårt att tro) så kan eventuell kapitalvinst från fastigheterna göra att hon har inkomster som överstiger fribeloppet. Själva studiebidraget vet jag inte om man får oavsett inkomster eller inte, men studiebidraget (som inte behöver återbetalas) är runt 10 000 kr per år.
Sara säger också att det var problem för henne att betala fastighetsskatt/avgift på det hon ägde eftersom hon inte hade några inkomster att tala om. Att hon fick kvarskatt skulle alltså vara ett av skälen. Jag har svårt att de att detta skulle vara ett verkligt problem eftersom skatten på fastigheterna är lika stor oavsett om Göran eller Sara äger dessa.
Sara har också uppgett att beståndet skrevs över på Göran för att det vid Görans död skulle bli rättvist mellan Sara och halvsystern. Så kan det vara.
Det sista skälet som framkommit är att Göran var övertygad om att Martin var en golddigger som bara ville ha Sara pga hennes pengar.
Göran ska pga detta gjort en deal med Sara. OM hon skrev över fastigheterna på Göran och gjorde sig själv "fattig" OCH berättade för Martin att hon inte ägde något mer OCH Martin stannade hos Sara trots det, så skulle Göran acceptera deras förhållande och gå dem till mötes.
Sara berättade dock aldrig för Martin och dennes familj att hon inte ägde något längre, det kom fram efter Görans död när ÅT terroriserade en av de goda männen.
Enligt ett vittne så ska Göran ha sagt att han lovat att Sara skulle få lägenheten på Vasallgatan och bo där med Martin om hon skrev över egendomarna. Det tycker jag verkar mindre troligt. Jag tror nämligen inte att vare sig Martin eller Sara hade någon som helst lust att bo i en skruttig etta i Kalmar. Sara kunde dessutom ha bosatt sig med Martin i någon av de egendomar hon ägde om hon ville det, det är inte ett rimligt skäl att skriva över 25 miljoner för att få en etta i Kalmar. Däremot kan det, tillsammans med skälet ovan, möjligtvis vara en föklaring.
Sara ville bevisa för Göran att han hade fel när det gällde Martin och trotsig som hon var skrev hon därför över fastigheterna på Göran. Hon "glömmer" dock att berätta för T-bladarna att hon inte längre äger något.