2012-10-22, 18:31
Medlem
Hej alla!

Funderar på att starta enskild firma där jag säljer en momsbefriad tjänst och undrar då naturligtvis vilka fördelar detta medför till skillnad från att ta anställning för att sälja min tjänst.

Exempelvis kan du ju med enskild firma kvitta ingående (arbetsrelaterade inköp) och utgående moms (= det du fakturerar den utför tjänsten för). Om tjänsten nu då är momsbefriad finns ju så att säga ingenstans att kvitta den ingående momsen.

Finns andra fördelar med enskild firma när man säljer momsbefriad tjänst eller skapar man bara massa extrajobb?

Tack på förhand!

/Snabelkran
Citera
2012-10-22, 20:02
Medlem
Goldmanns avatar
Du kan inte kvitta momsen eftersom du har momsbefriad verksamhet. Men du vinner en massa annat. Du kan dra av en massa saker så att den enskilda firman bara har en minimal vinst så att Skattestöldmyndigheten inte reagerar. Bara fantasin och din revisor (vilket jag rekommenderar) sätter gränsen. Pappersarbetet är minimalt. Du kan alltså köpa en mängd saker oskattat, men du får betala momsen.
För att allt skall vara lönt får du ha en viss snurr på firman och en viss omsättning. Skulle säga att 50 000 är ett minimum.
Är du anställd får du skatta för allt och ka inte dra av ngt. Glöm inte att resultatet i en enskild firma läggs på din ev andra lön. Har du en högre omsättning är det ofta kanske ibland bättre med ett AB.
Citera
2012-10-23, 20:39
Medlem
Skatteavdrag föreställer jag mig är en vetenskap för sig men de mest uppenbara avdragen för mitt vidkommande är telefon (inkl. abonnemang), laptop/ stationär dator, skrivare, internetabonnemang samt diverse kontorsrelaterat förbrukningsmaterial.

Finns det mer kostnader man som kostymkonsult kan tänkas lägga på den enskilda firman?

/Snabelkran
Citera
2012-11-01, 17:31
Medlem
Finns det egentligen några nackdelar att lägga till några sidoverksamheter i samma enskilda firma som den huvudsakliga inkomstkällan? Jag skall nämligen satsa på två helt skilda verksamheter där den ena är en säker och stabil inkomstkälla medan den andra är oerhört chansartad.

Jag menar, det sticker sannolikt i ögonen på skatteverket om jag exempelvis köper in en fågelskådarkikare till min grävmaskinsfirma. Men om jag istället reggat firman som "grävmaskinsuthyrning" och kanske "fotograferingsverksamhet" eller liknande torde det gå lättare. Min tanke är då att om jag i slutet av året gått back med fågelskådarverksamheten kan kvitta förlusten av kikarinköpet mot vinsten i grävningsverksamheten och alltså helt lagligt köpt in kikaren till företaget.

/Snabelkran
Citera
2012-11-02, 02:35
Medlem
Askenars avatar
Är ju inte direkt rättvist, en läkare få bedriva momsfri verksamhet men en tillverkare av medicinsk utrustning får inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in