2014-02-02, 19:56
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Då kanske användaren äntligen lär sig någon gång.

BigFatCone
Så det är den verkliga anledningen till att man inte får någon information. Jag tror att ni redan nu har fult av användare som ska hävda sin rätt hela tiden redan nu. Ni har ingen anledning att behöva svara alla användaren om det ifrågasätter moderingen. Däremot är det inte mycket begärt att man får reda på att man gjort regeltramp. istället för att man ska behöva fundera över "Fick jag verkligen iväg det där inlägget? , "vad är det för hemlig moderator som inte gillar det jag skriver ".

Förövrigt kunde informationen om flashback hårda offtopicregler vara bättre . FB har betydligt hårdare OT-regler än andra forum . Säkert av bra själ men det vore bra om användarna fick reda på det istället för den hårda vägen via "tyst censur",

Fast nu har vi ju den informationen dels i reglerna och dels i FAQ:en, och om man trots allt inte fattar tror jag inte en drös PM funkar heller.

Som vanligt så är det ju så att om man tar sig 5-10 minuter och läser regler/FAQ så blir det mycket enklare och man behöver inte bli så förvånad/arg när regelverket efterlevs.
Citera
2014-02-02, 22:16
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad problemet är.

Flashback har en regel som säger att det inte är tillåtet att posta trams och OT och att sådana inlägg kan raderas utan förvarning eller motivering. Det är väl ingenting konstigt med det? I princip alla forum som ö.h.t. har någon form av ämnesindelning har liknande regler och alla stora forum tillämpar reglerna mer eller mindre hårt helt enkelt för att det skulle bli kaos om de inte gjorde det.

Vad är det användare behöver "lära sig"? Att det inte är tillåtet att posta trams/OT? Det vet ju alla redan, det står i reglerna, och om nu någon ändå inte förstår det så lär de knappast lära sig någonting av att få en hög med PM som förklarar att inlägg raderats för att det var OT. Dessutom så är det förmodligen den kategorin av användare som förr eller senare drar på sig varningar för att de vanemässigt postar trams/OT och därmed får de PM om saken hur som helst.

Det är inte heller speciellt svårt att lista ut vad som är OnT i en given tråd och om man trots allt har problem med att avgöra det så är det knappast p.g.a. någon otydlighet från Flashbacks sida utan snarare trådstartarens egen oförmåga att förklara vad denne är ute efter eller trådläsarens egen brist på läsförståelse och det kan ju inte Flashback lastas för. Det finns ju anledningar till att det är 18 års åldersgräns på Flashback, en sådan anledning är att 18-åringar antas ha gått i grundskolan och därmed lärt sig läsa och skriva.

Sen upplever jag det lite som att många missförstår själva konceptet kring OT och moderatorernas roll i det hela. En moderator är en person vars primära uppgift är att moderera en diskussion (det framgår liksom av benämningen), det innebär alltså att det är moderatorns jobb att styra diskussionen så att den håller sig till ämnet vilket görs bl.a. genom att OT-inlägg ibland raderas. Att sånt som inte tillför diskussionen någonting raderas är inte censur och det är inte heller något ingrepp i yttrandefriheten, det är helt enkelt ett styrmedel vars syfte är att möjliggöra att en diskussion ö.h.t. kan föras och följas, d.v.s. moderatorerna finns ju där för vår skull och inte tvärt om.

Jag har, precis som förmodligen alla andra som skrivit mer än enstaka inlägg, fått ett och annat inlägg raderat utan förvarning/motivering men det har aldrig, åtminstone inte de fåtal gånger jag har märkt att inlägg försvunnit, handlat om någonting särskilt viktigt eller funnits någon anledning ö.h.t. att ifrågasätta raderingen, d.v.s. inläggen har varit trams/OT. Att kunna se dessa inlägg eller få PM när de tas bort är helt ointressant för min del då det inte är någonting som händer speciellt ofta och jag utgår från att jag inte är unik i det sammanhanget, d.v.s. att det finns ganska många användare som inte upplever några som helst problem med att något trams/OT-inlägg försvinner ett par gånger i halvåret eller så.

Jag kanske har helt fel där och den stora massan i själva verket skriver massor av OT/trams-inlägg dagligen utan att fatta varför de försvinner...men jag tvivlar.
Citera
2014-02-03, 06:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Då kanske användaren äntligen lär sig någon gång.

BigFatCone
Så det är den verkliga anledningen till att man inte får någon information. Jag tror att ni redan nu har fult av användare som ska hävda sin rätt hela tiden redan nu. Ni har ingen anledning att behöva svara alla användaren om det ifrågasätter moderingen. Däremot är det inte mycket begärt att man får reda på att man gjort regeltramp. istället för att man ska behöva fundera över "Fick jag verkligen iväg det där inlägget? , "vad är det för hemlig moderator som inte gillar det jag skriver ".

Förövrigt kunde informationen om flashback hårda offtopicregler vara bättre . FB har betydligt hårdare OT-regler än andra forum . Säkert av bra själ men det vore bra om användarna fick reda på det istället för den hårda vägen via "tyst censur",

Om man behöver fundera på om inlägget har "gått iväg" är det något fel på en eftersom inlägget faktiskt postas så fort man klickar på "Skicka svar" alternativt så bör man fundera på att bara posta när man är nykter. Tror man att någon hemlig moderator är ute efter en så är man en foliehatt men man kan alltid kontakta en moderatorer som man har förtroende för och kolla med denna. Har man inte förtroende för någon moderator, ja då är det nog hos en själv som problemet ligger faktiskt.

Sen är grejen att jo, vi är tvungna att svara på PM som rör modereringen, it comes with the territory. Sen är det ju kanske inte helt svårt att förstå att om ens inlägg är raderat så har det brutit mot någon regel. Information som finns på flera ställen bara man tar sig tiden att kolla upp det.
Citera
2014-02-05, 14:01
Medlem
Skrev de här inlägget igår 12.55:
https://www.flashback.org/sp47359483

och idag när jag ska gå in på Mina inlägg och leta upp de så finns de inte där, inlägg som jag hade skrivit 12.52 & 12.59 finns där men inte mitt fina 12.55-inlägg, varför?
Citera
2014-02-05, 15:57
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle

och idag när jag ska gå in på Mina inlägg och leta upp de så finns de inte där, inlägg som jag hade skrivit 12.52 & 12.59 finns där men inte mitt fina 12.55-inlägg, varför?

Hur fasen kan du posta denna fråga i en tråd som heter "Var hamnar min inlägg som försvinner", när svaren på varför inlägg försvinner finns postat flera gånger i tråden?

Samt som påpekats i reglerna och i FAQ:en.
Citera
2014-02-05, 16:13
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Hur fasen kan du posta denna fråga i en tråd som heter "Var hamnar min inlägg som försvinner", när svaren på varför inlägg försvinner finns postat flera gånger i tråden?

Samt som påpekats i reglerna och i FAQ:en.

Mjo men i just detta fallet gällde det inte ett raderat eller korgat inlägg utan skulle tippa på att det är det vanliga med tidsfördröjning tills det har uppdaterats under mina inlägg.
Databasen släpar efter och det har hänt förr så om ett tag dyker det säkert upp i listan.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2014-02-05 kl. 16:16.
Citera
2014-02-05, 17:25
Medlem
najass avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Mjo men i just detta fallet gällde det inte ett raderat eller korgat inlägg utan skulle tippa på att det är det vanliga med tidsfördröjning tills det har uppdaterats under mina inlägg.
Databasen släpar efter och det har hänt förr så om ett tag dyker det säkert upp i listan.

Aha, jaha var det så det var menat. Då ber jag om ursäkt för min syrliga ton.

Håller med att det är skumt att inlägg före och efter finns med i listan.

EDIT: ska kolla om en tekniker kan gå in i tråden och svara
Senast redigerad av najas 2014-02-05 kl. 17:52.
Citera
2014-02-05, 17:41
Medlem
BigFatCones avatar
Något annat som är lite lustigt att på den här datorn så finns alla min inlägg, både citerade och "vanliga" men byter jag till min andra dator så kan det fattas inlägg.
Citera
2014-02-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Aha, jaha var det så det var menat. Då ber jag om ursäkt för min syrliga ton.
Håller med att det är skumt att inlägg före och efter finns med i listan.
EDIT: ska kolla om en tekniker kan gå in i tråden och svara

Exakt ZoeJane, men nu har faktiskt inlägget dykt upp i Mina inlägg så det var ju säkert bara en fördröjning, dock så är det märkligt att inläggen före och efter kom med men inte detta. Därav nyfikenheten
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in