2013-03-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Eftersom kvinnan är död har hon ingen möjlighet att ge sin version så allt som mannen säger bör tas med en nypa salt.

Det är den åtalades version som gäller om han inte blir överbevisad. Det gjorde inte åklagaren och han gick fri från dödsfallet.
Citera
2013-03-07, 22:14
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Det är den åtalades version som gäller om han inte blir överbevisad. Det gjorde inte åklagaren och han gick fri från dödsfallet.

Jag menade ryktesmässigt, vad han uppger om hennes bakgrund mm som inte överenssstämmer med vad hennes vänner säger om densamma. Där bör man tänka på vem/vilka som har störst anledning att ljuga i den uppkomna situationen.
Citera
2013-03-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Ser att BO kallas "Britta N." i tysk media. Antar att det är det korrekta namnet, så långt!? Detta sagt mot bakgrund av ett inlägg av en tidigare postare, som undrade vem kvinnan var.

Kan man se GM oretuscherad på någon nättidning?

(Varför är det märkligt att GM inte var pixlad?)

Tja, det finns ju i alla länder något som kallas pressetiska regler. I Sverige brukar man endast publicera namn och eventuellt bild på GM, förutsatt att brottet renderat minst tio års fängelse. Så var det förut, dock kan ribban ligga lite lägre numera, säg omkring 8 år eller mer. Hur reglerna ser ut i Tyskland vet jag inte.

Jag påpekade alltså detta enbart av den anledningen - inte för att jag tyckte synd om GM, om nu någon trodde det.
Citera
2013-03-08, 16:11
Medlem
Citat:
Jag menade ryktesmässigt, vad han uppger om hennes bakgrund mm som inte överenssstämmer med vad hennes vänner säger om densamma. Där bör man tänka på vem/vilka som har störst anledning att ljuga i den uppkomna situationen.

Nu har jag inte hunnit läsa vare sig dom eller FUP, men uppenbarligen var det fråga om en kvinna, som hade dessa ganska märkliga sexuella böjelser, BDSM. Jag tippar, att man inom rättsväsendet anser, att den som ger sig in på sådana här dumheter får skylla sig själv. Naturligtvis är det ett cyniskt synsätt! Straffet borde ha blivit flera år i detta fall.
Citera
2013-03-08, 16:22
Medlem
Nu, när jag läst domen, är jag inte helt övertygad om att ett längre straff är en självklarhet. Tydligen var båda två missbrukare. Etylfenidat...?
Citera
2013-03-08, 18:16
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vem är åklagaren? Finns en del gamla och trötta åklagare i Västerbotten som inte har alla bestick i lådan, så jag tror inte man ska hoppas för mkt på en överklagan.

Åklagaren heter Jonsson, Åsa Jonsson.
Citera
2013-03-08, 18:20
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Tja, det finns ju i alla länder något som kallas pressetiska regler. I Sverige brukar man endast publicera namn och eventuellt bild på GM, förutsatt att brottet renderat minst tio års fängelse. Så var det förut, dock kan ribban ligga lite lägre numera, säg omkring 8 år eller mer. Hur reglerna ser ut i Tyskland vet jag inte.

Jag påpekade alltså detta enbart av den anledningen - inte för att jag tyckte synd om GM, om nu någon trodde det.

Nej då, men jag tänkte – kanske i min enfald – att den typen av ytterst rigida "pressetiska regler" är något ganska så unikt för ängsliga PK-Sverige. Bara det faktum att man i Tyskland tydligen omnämner brottsoffer med riktiga förnamn och äkta initial, säger ju en del om hur sakernas tillstånd kan skilja sig från land till land.
Citera
2013-03-08, 18:33
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Eftersom kvinnan är död har hon ingen möjlighet att ge sin version så allt som mannen säger bör tas med en nypa salt. När dödsorsaken inte gick att fastställa kan tingsrätten knappast fälla för ansvar i dödsfallet.

Det finns ju en hel räcka indicier, men det kanske tyvärr inte räcker? FF förnekar att de ens haft något umgänge (!), sjukvårdaren ser strypmärken på halsen som ser ut att komma från ett snöre, suspekta grejer (bl.a. snören!) hittas i en papperskorg, skriftliga meddelenden rörande "strypsex" förekommer.

Den för en lekman som mig högst troliga förklaringen till att BN efter några dagar avlider på det sätt som sker, blir då helt frankt att FF (trots sitt absurda nekande till allt) inte bara utövat BDSM – utan också gjort det på ett ytterst ansvarslöst sätt, med känd tragisk utgång.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-03-08 kl. 18:35.
Citera
2013-03-08, 22:21
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det här får mig att fundera på rättsväsendet, på mansdominansen som finns där och på att offret här var en kvinna involverad i en sexlek.

Tror faktiskt inte alls att det är sådan mansdominans inom rättsväsendet som du vill göra gällande! 48 procent av domarna är kvinnor. Se t.ex.: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article16377827.ab. Skulle tro att siffrorna är minst lika – förmodligen högre – för åklagare. Vad gäller nämndemän, brukar det ju handla om avdankade och/eller andra rangens kommunpolitiker – så om dem är det kanske vanskligare att uttala sig i generella termer.
Citera
2013-03-10, 23:03
Medlem
nu blir jag lite fundersam... bilden som var upplagd på länk i början med ev GM i blå mössa känns inte rätt... googlade namnet FF och fick upp denna länk: http://www.folkbladet.se/nyheter/?articleid=6169806 som förmodligen är den rätta FF precis innan händelsen, plus att det finns en kille på myspace som förmodligen också är rätt kille då han skrev att han jobbade i videoaffär, som killen i artikeln. och i min värld ser de vääääldigt olika ut, (alltså killen i blå mössa vs killen i artikeln/myspace) deras ögonbryn t.ex. är grymt olika vilket innebär att killen i blå mössa blivit uthängd felaktigt? not cool isåfall...

lägger länken till bilden på killen i blå mössa här: http://i.imgur.com/wnIgt.jpg

och länken till myspacekillen här: http://www.myspace.com/fredhard/photos/389339#%7B%22ImageId%22%3A7859413%7D
Senast redigerad av goboobog 2013-03-10 kl. 23:06.
Citera
2013-03-11, 02:49
Medlem
luclucs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
nu blir jag lite fundersam... bilden som var upplagd på länk i början med ev GM i blå mössa känns inte rätt... googlade namnet FF och fick upp denna länk:

Jag är ännu mer fundersam. Vem i helvete är du? Varför försöker du outa en helt annan FF för? Den kille du länkar till är född 1984, den dömde FF är född 1981.

Du kanske skulle gå en kurs i att söka information på internet? (Det tog mig cá 1 minut att kolla upp denna info.) IDIOT!
Senast redigerad av lucluc 2013-03-11 kl. 02:51. Anledning: tillägg
Citera
2013-03-11, 10:31
Medlem
okej, my bad då! men finner det mkt märkligt att det skulle finnas två med samma namn i umeå som går mediautbildning..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in