2012-10-20, 03:53
Medlem
bodde utomlands under ett par år och arbetade, tjänade pengar som hamnade på kontot i det landet, har även stoppat in lite småsummor där genom min svenska bank, nu har jag kvar utlandsinternetbanken och pengarna, som är tänkta att förbrukas när jag återvänder, men har lite pengabrist nu och tänkte betala köpa lite prylar på webbhallen genom en overseas transfer, finns det någon risk att banken (där webhallen har sitt konto) kollar upp mig, och kanske i ett senare skede SKV? Rätt liten risk va? det handlar om ett par tusen. rent tekniskt så tror jag att jag är skatteskyldig i sverige, fast är inte säker, eh
Senast redigerad av ioio 2012-10-20 kl. 03:56.
Citera
2012-10-20, 08:43
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ioio
bodde utomlands under ett par år och arbetade, tjänade pengar som hamnade på kontot i det landet, har även stoppat in lite småsummor där genom min svenska bank, nu har jag kvar utlandsinternetbanken och pengarna, som är tänkta att förbrukas när jag återvänder, men har lite pengabrist nu och tänkte betala köpa lite prylar på webbhallen genom en overseas transfer, finns det någon risk att banken (där webhallen har sitt konto) kollar upp mig, och kanske i ett senare skede SKV? Rätt liten risk va? det handlar om ett par tusen. rent tekniskt så tror jag att jag är skatteskyldig i sverige, fast är inte säker, eh
har du också betalat skatt i det landet du jobbade i?

Risken finns alltid,om man gör rättelse i efterhand gentemot skatteverket så kommer man inte påföras skattetillägg.Det minsta du behöver skatta är ev.för de räntebelopp du fått på sparkontot.
På denna länk kan du hitta svar på en som haft liknande situation.

http://www.skatter.se/?q=node/2973
Citera
2012-10-25, 00:38
Medlem
[quote=zorze]har du också betalat skatt i det landet du jobbade i?

Risken finns alltid,om man gör rättelse i efterhand gentemot skatteverket så kommer man inte påföras skattetillägg.Det minsta du behöver skatta är ev.för de räntebelopp du fått på sparkontot.
På denna länk kan du hitta svar på en som haft liknande situation.

[url="[/QUOTE]

ok, men om situationen är så här då: tjänat 100 lax på jobb för mediabolag i USA, men meddelat mitt konto i HK (bott där, dock ej under exakt den perioden då jag intjänade pengarna).
Citera
2012-10-25, 08:30
Medlem
zorzes avatar
Citat:
ok, men om situationen är så här då: tjänat 100 lax på jobb för mediabolag i USA, men meddelat mitt konto i HK (bott där, dock ej under exakt den perioden då jag intjänade pengarna).

Ok,men läste du på länken som jag länkade till?.....där kan du ju ställa frågan!....som jag fattar det så är du svensk medborgare och ska beskattas i Sverige oavsett var inkomsten intjänas,beskattas du i det landet du har inkomsten så avräknas det vad jag förstår om det är del av inkomst under året.

Just här kan det uppstå tveksamheter,är du bosatt hela inkomståret så deklarerar du i det land du bor i så då kan inte svenska myndigheter lägga sig i ,kan jag tycka men det är vär att undersöka.

Bor man halva året utomlands,har inkomst där, så är du skattskyldig i Sverige.

hela EU samarbetar i det här,man bevakar tex VISA kort där konton finns utomlands men konsumtion i Sverige .var vanligt förut .Du måste enl.svensk skattelag deklarera kapitalinkomst på utländska konton.

Det finns länder som inte lämnar ut kontohavare,bla. i många asiatiska länder.

Som sagt,ställ frågan för säkerhetsskull på www.skatter.se
Citera
2012-10-25, 08:42
Medlem
[quote=zorze]Ok,men läste du på länken som jag länkade till?.....där kan du ju ställa frågan!....som jag fattar det så är du svensk medborgare och ska beskattas i Sverige oavsett var inkomsten intjänas,beskattas du i det landet du har inkomsten så avräknas det vad jag förstår om det är del av inkomst under året.

Just här kan det uppstå tveksamheter,är du bosatt hela inkomståret så deklarerar du i det land du bor i så då kan inte svenska myndigheter lägga sig i ,kan jag tycka men det är vär att undersöka.

Bor man halva året utomlands,har inkomst där, så är du skattskyldig i Sverige.

hela EU samarbetar i det här,man bevakar tex VISA kort där konton finns utomlands men konsumtion i Sverige .var vanligt förut .Du måste enl.svensk skattelag deklarera kapitalinkomst på utländska konton.

Det finns länder som inte lämnar ut kontohavare,bla. i många asiatiska länder.

Som sagt,ställ frågan för säkerhetsskull på [url="[/QUOTE]
tackar
Citera
2012-10-25, 09:42
Medlem
zorzes avatar
Citat:
tackar
Glömde säga att myndigheter har en benägenhet att skrämmas, så det är lite att köra för fort, ibland har de kontroll, så ren otur om du fastnar.Banker har också skyldighet att skicka info vidare då mer än 50000kr sätts in på konto. Samma här, slumpvisa kontroller, har du en ovän i bekantskapskretsen så kollas det alltid om denne informerat skattemyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in