Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-18, 09:22
Medlem
InkMeBabys avatar
Jag har sökt men inte hittat liknande förslag. Kanske är det självklart och kanske är det världens dummaste idé men jag måste ändå fråga. Något jag stör mig på är att jag ofta tenderar att missa många svar för att vissa användare inte citerar ens inlägg. Dessutom är det inte alltid man vill/kan citera någon utan bara hänvisa till en särskild användare.

Skulle man då inte kunna göra på något sätt så att när jag skriver in någons användarnamn så kan denna person lättare se det, som "mina citerade inlägg"? På Twitter t.ex så behöver man bara lägga till @användarnamn för att personen ska meddelas om att någon har nämnt en.

Är det möjligt, finns det redan, något att fundera på eller helt efterblivet? Säger ni efterblivet kommer jag gråta resten av dagen.
Citera
2012-10-18, 09:42
Medlem
negerbarns avatar
Ett problem är att många har användarnamn som är mer eller mindre vanliga ord. Ditt är iofs ganska unikt, men ta mitt som exempel. Gör jag en sökning på mitt eget namn kommer hundratals trådar upp som jag aldrig postat i eller ens läst, och även i de jag postat i kan det nämnas utan att ha med mitt användarnamn att göra. Hur ska programvara kunna avgöra om inlägget där negerbarn nämns är en referens till mitt användarnamn eller om ynglingar i afrika (eller mer troligt hitflyttade afrikanska ynglingar)? Det kanske kan gå om man har tillgång till datorer så som Watson eller andra smarta datorer, men sist jag kollade så låg Watson en bit utanför Flashbacks budget.
Citera
2012-10-18, 10:16
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Ett problem är att många har användarnamn som är mer eller mindre vanliga ord. Ditt är iofs ganska unikt, men ta mitt som exempel. Gör jag en sökning på mitt eget namn kommer hundratals trådar upp som jag aldrig postat i eller ens läst, och även i de jag postat i kan det nämnas utan att ha med mitt användarnamn att göra. Hur ska programvara kunna avgöra om inlägget där negerbarn nämns är en referens till mitt användarnamn eller om ynglingar i afrika (eller mer troligt hitflyttade afrikanska ynglingar)? Det kanske kan gå om man har tillgång till datorer så som Watson eller andra smarta datorer, men sist jag kollade så låg Watson en bit utanför Flashbacks budget.

Jag förstår, och det är därför @ gör ditt smeknamn till en länk och inte ett vanligt ord i sökresultaten. Vet inte vad Watson är för något, trodde att det var relativt enkelt att göra som Twitter, lägga till @ och på så sätt länka till @negerbarn och det kan inte förväxlas med vanliga ord. Eller? Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2012-10-18, 10:34
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Jag förstår, och det är därför @ gör ditt smeknamn till en länk och inte ett vanligt ord i sökresultaten. Vet inte vad Watson är för något, trodde att det var relativt enkelt att göra som Twitter, lägga till @ och på så sätt länka till @negerbarn och det kan inte förväxlas med vanliga ord. Eller? Hoppas du förstår vad jag menar.
Det han säger är att det skulle behövas en del resurser för att baka in en slik funktion på Flashback.

För övrigt låter det fruktansvärt onödigt när "mina citerade inlägg" redan gör mer eller mindre samma sak.
Citera
2012-10-18, 10:39
Medlem
epost72s avatar
"Mina citerade inlägg"
https://www.flashback.org/sok/quote=InkMeBaby?sp=1&so=d

Radera quote=

https://www.flashback.org/sok/InkMeBaby?sp=1&so=d

InkMeBaby citerad

InkMeBaby nämnd

Varför kan inte folk själva söka vid behov?
Att ha script som ligger och belastar sökmotorn konstant för att folk är bekväma av sig låter inte som någon strålande idé precis.

Sedan detta med att man ska "meddelas"?
Hur menar du att man ska bli upplyst om att nicket har nämnts?

EDIT:
Vidare kan man adressera en användare med quote=

quote=crillecrille
quote=negerbarn
quote=epost72

Inlägget dyker då upp bland citerade inlägg...

EDIT2:
Vidare kan man även prenumerera per default på trådar som man deltagit i så ser man när det blivit nya inlägg i dem.
Senast redigerad av epost72 2012-10-18 kl. 11:01.
Citera
2012-10-18, 11:19
Medlem
Grymt bra idé, men det känns inte som om utvecklingsavdelningen på Flashback är speciellt pigga på förändringar. Jag har inte upptäckt några förbättringar under de år jag har varit på FB, men det kanske finns en tråd med uppdateringar som gjorts?
Citera
2012-10-18, 11:38
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det han säger är att det skulle behövas en del resurser för att baka in en slik funktion på Flashback.

För övrigt låter det fruktansvärt onödigt när "mina citerade inlägg" redan gör mer eller mindre samma sak.

Visste inte att det krävde mycket jobb, är inte så insatt, ville bara komma med en idé.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
"Mina citerade inlägg"
https://www.flashback.org/sok/quote=InkMeBaby?sp=1&so=d

Radera quote=

https://www.flashback.org/sok/InkMeBaby?sp=1&so=d

InkMeBaby citerad

InkMeBaby nämnd

Varför kan inte folk själva söka vid behov?
Att ha script som ligger och belastar sökmotorn konstant för att folk är bekväma av sig låter inte som någon strålande idé precis.

Sedan detta med att man ska "meddelas"?
Hur menar du att man ska bli upplyst om att nicket har nämnts?

EDIT:

quote=crillecrille
quote=negerbarn
quote=epost72

EDIT2:
Vidare kan man även prenumerera per default på trådar som man deltagit i så ser man när det blivit nya inlägg i dem.

Men du, det där fungerade alldeles utmärkt och nu skäms jag som en hund. Visste verkligen inte att det gick att kolla upp när man blir omnämnd. Behöver ju inte ändras någonting då. Jag har ingen aning om hur man skulle kunna få meddelande men det är egentligen en onödig funktion. Så länge man kan kolla upp via länk som du la upp så är det tillräckligt. Tusen tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Michalishenko
Grymt bra idé, men det känns inte som om utvecklingsavdelningen på Flashback är speciellt pigga på förändringar. Jag har inte upptäckt några förbättringar under de år jag har varit på FB, men det kanske finns en tråd med uppdateringar som gjorts?

Jo jag tycker att det har skett många förbättringar men självklart ska man inte göra onödiga förändringar. Som den här uppenbarligen, handlar mer om att jag inte var så insatt i FBs alla befintliga möjligheter.
Citera
2012-10-18, 12:12
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
EDIT:

quote=crillecrille
quote=negerbarn
quote=epost72

Det var det där jag menade med att "mina citerade inlägg" gör samma sak.

quote=InkMeBaby

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in