Citat:
Men nu får du väl för fan ge dig. Så mycket som du tjatar om status och knulla så verkar det ju vara det enda du tänker på. Om du nu är man, ska du inte ta och låsa in dig i labbet och rädda världen istället för att sitta och spy ur dig "tyck-synd-om-mig"-inlägg på Flashback?
Ursprungligen postat av LaBoum
Tror inte att det blir speciellt vanligt med vetenskapskvinnor för kvinnor är bara intresserade av status och att knulla, ni vill inte göra världen till ett bättre ställe att leva på, saknar man den inre känslan så blir man aldrig en framgångsrik person inom vetenskapen. Om kvinnor sysslar med vetenskap så är det bara för att de känner att de höjer deras status inte för att de brinner för vetenskapen som män.
Det finns massor med kvinnliga vetenskapsmän. Förr var det svårt för kvinnor att bli forskare, eftersom de som kom ur medel- och överklassen ofta giftes bort och blev mödrar, och det var väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, för någon ur arbetarklassen att bli forskare.
Det finns dock flera exempel på framgångsrika kvinnliga forskare under 1900-talet, såsom Curie, Goeppert-Mayer, Kovalevsky, Franklin, Payne-Gaposchkin för att nämna några, och idag på universiteten är det massor med kvinnor. Inom mitt område som jag pluggar är det mest kvinnor som forskat och kommit fram med teorier, som sedan lärs ut.
Så kom inte och säg att de inte finns.
I andra forum här ser jag dagligen nya trådar som handlar om hur synd det är om svenska killar för att de inte får ligga, sedan sitter samma personer här och säger att kvinnor inte blir forskare för att de bara är intresserade av status och knull. Ja, hujedamej. Stenkastningen i glashuset forsätter...