2012-10-13, 20:51
Medlem
Jag ska försöka förklara läget så bra det går.

Vi bor i villa och har en liten honkatt på 7 år. Hon är helt och hållet en innekatt, och har aldrig tidigare bott tillsammans med någon annan katt sen hon lämnade sin mamma. Förra året fick vi ta farväl av våran hund som utöver jag och min sambo har varit kattens enda sällskap. Dom gillade varandra, men inte på så sätt att dom låg och myste ihop, ömsesidig respekt så att säga!

Katten i sig är väldigt lugn, lite blyg men samtidigt väldigt fäst vid oss som hon känner väl. För det mesta har antingen jag eller min sambo varit hemma, men framöver kan det bli så att katten blir ensam mycket mer.

Nu har det blivit så att en bekant fått problem med allergi, och behöver snabbt ett nytt hem till sin katt som annars kanske måste avlivas. Det rör sig om en hona på 5 år som till sättet också verkar vara lite blyg mot främlingar, men verkar vara en väldigt fin och mysig katt.

Det som oroar oss mest är hur våran katt kommer att reagera och eventuellt påverkas av att få en "syster", då hon i princip aldrig levt med andra katter förut. En gång smet en katt in hos oss och fräste åt våran katt som blev skräckslagen och gömde sig. Vi har läst lite kring ämnet och känner till det faktum att katter behöver tid och tålamod att lära känna varandra, men vår största oro är att vår katt ska förändras och "inte vara sig själv" så att säga. Båda katterna är okastrerade honor och kommer inte att ta p-piller.

Det skulle vara välkommet med lite tankar kring detta, kommer det att fungera bra, är det någon som varit i en liknande situation etc?

Det är välkommet med snabba svar då beslut måste tas omgående.

Tack på förhand!
Citera
2012-10-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea

Vi bor i villa och har en liten honkatt på 7 år. Hon är helt och hållet en innekatt, och har aldrig tidigare bott tillsammans med någon annan katt sen hon lämnade sin mamma. Förra året fick vi ta farväl av våran hund som utöver jag och min sambo har varit kattens enda sällskap. Dom gillade varandra, men inte på så sätt att dom låg och myste ihop, ömsesidig respekt så att säga!

Katten i sig är väldigt lugn, lite blyg men samtidigt väldigt fäst vid oss som hon känner väl. För det mesta har antingen jag eller min sambo varit hemma, men framöver kan det bli så att katten blir ensam mycket mer.

Nu har det blivit så att en bekant fått problem med allergi, och behöver snabbt ett nytt hem till sin katt som annars kanske måste avlivas. Det rör sig om en hona på 5 år som till sättet också verkar vara lite blyg mot främlingar, men verkar vara en väldigt fin och mysig katt.

Det som oroar oss mest är hur våran katt kommer att reagera och eventuellt påverkas av att få en "syster", då hon i princip aldrig levt med andra katter förut. En gång smet en katt in hos oss och fräste åt våran katt som blev skräckslagen och gömde sig. Vi har läst lite kring ämnet och känner till det faktum att katter behöver tid och tålamod att lära känna varandra, men vår största oro är att vår katt ska förändras och "inte vara sig själv" så att säga. Båda katterna är okastrerade honor och kommer inte att ta p-piller.

Det skulle vara välkommet med lite tankar kring detta, kommer det att fungera bra, är det någon som varit i en liknande situation etc?

Tack på förhand!
Det kan gå bra men också inte.Ge det en vecka och tala om att ni ev måste lämna tillbaka katten.De kan slåss på liv o död, totalignorera varandra eller bli någorlunda vänner.
Är de innekatter behövs två separata lådor och matplatser.
Citera
2012-10-13, 21:46
Medlem
Mossilurs avatar
Eftersom det är en bekant som har katten så kan ni väl låna den nån vecka och prova.
Citera
2012-10-13, 21:53
Medlem
Har svarat på annat forum, men ja det går nästan alltid bra - förutsatt att du kastrerar katterna. Tycker absolut ni ska prova!
Citera
2012-10-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Eller avlivning.......
Varför svarar du när du inte har något vettigt att tillföra öht???
Gå och lek med Lego..
Citera
2012-10-13, 22:00
Medlem
ganglere2s avatar
Jag har själv två hundar och vet massor med människor som har hundar och katter tillsammans, flera katter m.fl. kombinationer. Jag anser att det fungerar bäst att ha flera. Detta då de har sällskap av varandra när man är borta. Man slipper tänka så mycket på att en levande varelse får vara ensam så länge.
Jag tycker absolut att ni ska försöka. Ge bara katterna tid att bekanta sig med varandra. Lämna dem inte ensamma i början. Om ni måste åka bort så ha dem i olika rum. Du ska se att det går bra. Efter en tid så går de säkert bra ihop. Katter är inte alltid så sällskapliga, varken med andra katter eller människor. Olika med olika individer men säkert kommer de att uppskatta varandras sällskap iaf.
Citera
2012-10-14, 09:12
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea

Tack på förhand!

Allergi i inledningen har if JAG läst om......... (se ovan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in