2005-04-08, 17:24
Medlem
Aardwolfs avatar
Det går inte att få upp det så enkelt är det. Minsta lilla brutala åverkan på det resulterar i att det låser sig som berget i patronläget.

Tro mig det finns folk som har försökt på alla dom sätt.
Citera
2005-04-08, 18:50
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Det går inte att få upp det så enkelt är det. Minsta lilla brutala åverkan på det resulterar i att det låser sig som berget i patronläget.

Tro mig det finns folk som har försökt på alla dom sätt.

Jo, tjena.

Med hänsyn till att alltför många hemvärnsförmågor har fullständigt struntat i att anbringa patronlägeslåset utan förvarat det behändigt vid sidan av vapnet har låsen redan kommit ut på marknaden.
Och då är det ingen större konst att knäcka "koden". Det har redan skett och är redan allmängiltigt gods i de mer suspekta kretsarna.

Slutsatsen är given: Avväpna hemvärnet.

Det finns inte ett (1) enda argument för att behålla automatvapen i garderoberna hemma hos redan rätt suspekta individer. Ja, förutom att det blir svårare att rekrytera hemvärnsförmågor i framtiden.

Å andra sida. Om hemvärnet slapp de som joinar i syfte att de få ha en AK4:a i garderoben skulle organisationen kanske ha en liten, liten möjlighet att helt plötslig bli någorlunda bra (godkända) på att göra det som de egentligen är tänkta att användas till.

Nämligen släcka skogsbränder och leta reda på vilsegångare.
Citera
2005-04-08, 23:02
Medlem
sevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Jo, tjena.
Med hänsyn till att alltför många hemvärnsförmågor har fullständigt struntat i att anbringa patronlägeslåset utan förvarat det behändigt vid sidan av vapnet har låsen redan kommit ut på marknaden.
Och då är det ingen större konst att knäcka "koden". Det har redan skett och är redan allmängiltigt gods i de mer suspekta kretsarna.

Tillåt mig tvivla, upp till bevis grabben.
Citera
2005-04-08, 23:10
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
lås..

Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
FFS. Lite flytande kväve och sen en hammare?

har hört att dessa lås ska innehålla sprängämne så om man försöker dyrka upp dem så ska dom smälla och förstöra pipan! men men vet inte vilka lås och om det stämmer!
Citera
2005-04-08, 23:46
Medlem
hehehehehh
seven , http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=197
alla lås går att få upp
Citera
2005-04-09, 06:48
Medlem
sevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neslo
hehehehehh
seven , http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=197
alla lås går att få upp

Och var fanns beviset?
Någon påstår sig ha hört att någon snubbe som skulle vara låsexpert kan få upp låset på under 10 minuter. Låter som en säker källa, ja visst kan han slänga sig med titlar, det kan jag också - men det finns fortfarande inget bevis.
Men ska saningen fram så tvivlar jag inte på att en låsexpert kan få upp låset med all sin utrustning med ritningar och tid. Vad "ZätaGustav" påstår är dock att det skulle vara, citat: "allmängiltigt gods i de mer suspekta kretsarna". DET tvivlar jag väldigt mycket på.
ZätaGustav har med stor sanolikhet ett konto på soldf.com, läst den där tråden och sedan omformulerat det lite till att bli "allmängiltigt gods i suspekta kretsar".
Citera
2005-04-09, 07:44
Medlem
pickopungs avatar
Dom har provat att få upp låsen utan nyckel i Eskilstuna, och inte ens de kunde få upp låsen utan att förstöra vapnet.

//Pickopung
Citera
2005-04-09, 08:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickopung
Dom har provat att få upp låsen utan nyckel i Eskilstuna, och inte ens de kunde få upp låsen utan att förstöra vapnet.

//Pickopung

Av vad jag förstår på beskrivningen av låset så innehåller den en (fjäderbelastad?) expanderbult. Om Låskolven bryts upp så löser bulten ut och trycker sönder vapnet.

Enda sättet att få upp låset är nog att dyrka den, men det gör man inte manuellt utan måste nog ha specialutrustning..
Citera
2005-04-09, 08:22
Medlem
Hagriddens avatar
Är det ingen som äger en gnistmaskin..
Citera
2005-04-09, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Av vad jag förstår på beskrivningen av låset så innehåller den en (fjäderbelastad?) expanderbult. Om Låskolven bryts upp så löser bulten ut och trycker sönder vapnet.
Trycka sönder vapnet? Jag är långt ifrån en expert, men baserat på storleken på låset och våra AK4rs förväntade hållbarhet tvivlar jag på att det får plats en så kraftig fjäder så vapnet kan gå sönder.
Citera
2005-04-10, 13:18
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
Trycka sönder vapnet? Jag är långt ifrån en expert, men baserat på storleken på låset och våra AK4rs förväntade hållbarhet tvivlar jag på att det får plats en så kraftig fjäder så vapnet kan gå sönder.

Nja, det är inte fjädern som trycker sönder vapnet, utan puckot som försöker avlägsna det med en slägga typ!

Ju mer "puckot" slår desto mer fastnar låset, som en expander bult för betong ungefär.

tillslut förstör "puckot" vapnet, inte mycket men det blir oandvädbart att skjuta med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in