2012-10-12, 01:06
Medlem
Ja, som rubriken lyder - Bör jag ha kontakt med en psykiater för att sätta ut Mirtazapin eller kan man klara det lika bra själv?

Har ätit 45 mg/dag i drygt ett år mot panikångest, och nu är jag så sjukt less på att ständigt försova mig och känna det här suget efter mat. Hur dumt det än är så är jag nästan hellre smal och ångestfylld ibland, än att vara tjock och ångestfri.

Såvitt jag förstår kan man vänta sig ungefär samma symtom vid utsättning som vid insättningen, och jag kan inte minnas att jag mådde så himla mycket sämre under insättningsperioden. Kanske aningen mer frekventa ångestattacker.

Har försökt få kontakt med vårdcentralen, men de säger att de ska skicka en kallelse - som sen inte kommer. Så nu vill jag ta tag i det själv.

Kan jag göra det på egen hand, och hur bör jag isåfall gå tillväga? Hur snabbt ska man trappa ner? -15 mg per vecka?
Citera
2012-10-12, 02:43
Medlem
woodpeckerfrommarss avatar
Alltså, det är ju alltid bättre att ha en läkarkontakt när du slutar ta en medicin man ätit längre, eftersom det finns risk att du mår dåligt när du slutar. Men jag har själv ätit mirtazapin och även slutat med dom. Jag slutade cold turkey utan läkarkontakt och det var relativt smärtfritt. Fick inga psykiska påfrestningar förutom lite ångest, men väldigt mycket fysiskt. Konstanta och jätteintensiva "elchocker" genom kroppen som gjorde mig GALEN. Dock ska det tilläggas att jag slutade med _alla_ mina mediciner, inte bara mirtazipinet, så jag vet inte exakt vad gjorde vad. Fick ökade sömnproblem, mer ångest, elchockerna som nämnt (detta var absolut det jobbigaste), ryckningar i kroppen, total avsaknad av aptit (total verkligen), illamående, yrsel. Inget som inte var hanterbart dock. Allt försvann inom loppet av en månad, lite mer kanske. Svårt att säga.

Enda rekommendationen jag ger är att trappa ner, och jag vet inte exakt hur man gör detta då jag aldrig gjort det hehe, så det kan vara bra att ha en läkarkontakt så han eventuellt kan skriva ut det i mindre doser etc. Sedan kan det vara bra för din läkare att veta anledningen till att du slutar, och du kanske borde diskutera beslutet med din läkare. Men du vet bäst själv. Lycka till
Citera
2012-10-12, 02:47
Medlem
LittlePerverts avatar
Jag slutade tvärt med läkares inrådan men hade då bara ätit 4 månader.

Jag skulle nog trappa ur långsamt själv. 7.5 mg i veckan, man kan ju ta medicin varannan dag om det är svårt att dela tabletten i så små delar. Sen känna efter, hade jag börjat må dåligt hade jag stannat eller kanske ökat lite tills jag blev stabil och sen dra igång igen.
Citera
2012-10-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightofcydonia
Ja, som rubriken lyder - Bör jag ha kontakt med en psykiater för att sätta ut Mirtazapin eller kan man klara det lika bra själv?

Har ätit 45 mg/dag i drygt ett år mot panikångest, och nu är jag så sjukt less på att ständigt försova mig och känna det här suget efter mat. Hur dumt det än är så är jag nästan hellre smal och ångestfylld ibland, än att vara tjock och ångestfri.

Såvitt jag förstår kan man vänta sig ungefär samma symtom vid utsättning som vid insättningen, och jag kan inte minnas att jag mådde så himla mycket sämre under insättningsperioden. Kanske aningen mer frekventa ångestattacker.

Har försökt få kontakt med vårdcentralen, men de säger att de ska skicka en kallelse - som sen inte kommer. Så nu vill jag ta tag i det själv.

Kan jag göra det på egen hand, och hur bör jag isåfall gå tillväga? Hur snabbt ska man trappa ner? -15 mg per vecka?

crazymeds.us:

How to Stop Taking Remeron (mirtazapine)
Your doctor should be recommending that you reduce your dosage by 7.5 - 15mg a day every week if you need to stop taking it, if not more slowly than that.

Stövel-Anders
Citera
2012-10-12, 18:18
Avslutad
Jag slutade med mina Mirtazapin på egen hand. Jag åt 30 mg dagligen, o först testade jag att sluta tvärt, men det resulterade i att jag bara kunde lägga mig ner o börja gråta. Sen började jag trappa ner från 30 mg, sen 15 mg i två veckor, sen 7,5 mg i två veckor, sen delade jag dem med kniv o åt 3,75 mg i två veckor. Det gick jättebra.
Citera
2012-10-13, 15:49
Medlem
Tack, uppskattar svaren! Jag börjar nog på egen hand, minskar 10 mg/vecka. Sen kanske den där kallelsen trillar in ändå
Tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in