2006-07-16, 00:15
Medlem
Grön eternit

Citat:
Ursprungligen postat av thoronath
Jag passerade platsen idag, och gick runt och kikade lite. Det höga spetsiga huset med gröna eternitfasaden är nog mycket riktigt en gammal transformatorstation. Lite intressant är att det på staketet sitter skyltar med texten "Tillträde och fotografering förbjudet. Länsstyrelsen" Inget om skyddsobjekt dock. Denna transformator har nog varit mer viktig än dagens stationer är, det finns en del större industrier inte så långt därifrån, som den säkert varit enda matningen för.

Huset är rätt väl inhägnat, med staket i rätt bra skick, om än inte omöjligt att passera. I berget rätt långt innanför staketet syns en smal öppning, som ser ut som ingångar till små bergskyddsrum brukar se ut. Kan kanske vara värt att undersöka.

På vägen ovanför ligger en modern transformator, och nedanför ligger ett bebott bostadshus, och sedan ett elkabeluppplag, med skyltar om bevakning.
Jag tror att kommunen har köpt in den gamla trans.stn men det hindrar inte att det kan vara nå´t hål i berget.
Citera
2006-07-16, 08:04
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag har ingen aning om det finns några förbindelser in mot Gbg. Bergrummet som Jörnmark redovisar på sin sida är ett som ligger på förbjuden mark.
Jag har hört att det skall finnas fler bergrum vid Säve förutom Aeroseum och Jörnmarks men vet inget om det.

Bilderna på Jörnmarks sida är från Gamla berget på Säve. Det ligger på samma "förbjudna mark" som Aeroseum, tillhörande Försvarsmakten.
Citera
2006-07-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Bilderna på Jörnmarks sida är från Gamla berget på Säve. Det ligger på samma "förbjudna mark" som Aeroseum, tillhörande Försvarsmakten.

Kunde inte sagt det bättre själv...
Dock är nya berget (Aeroseum) tillgängligt för gemene man, det är inte det gamla berget.
Citera
2006-07-17, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Borta vid Eriksberg på Hisingen så ligger det en stor parkering. På bortre änden av denna parkering, mot statoil och på andra sidan järnvägsrälsen, så ligger det någon slags öppning i berget, öppningen har inga dörrar utan det är bara öppet rakt in, tänkte gå in och kolla en gång men det var för mörkt och jag hade ingen lampa med mig. Kan kanske vara intressant för någon? (Järnvägsspåren ligger bakom eriksbergs köpcentrum)

.

Nedanför berget va ?? Det brann därinne för inte så länge sen nu. Förmodligen några pundare som ville ha koppar.... (!)
Men men jag å en kompis var därinne det var några rätt stora salar och ett skyddrumsliknande rum med en feeeeeeeting stor tjock dörr till. Därinne fanns gamla papper som var från 50-talet jag läste lite om löner å sånt på dom hehe.
Tror dom har bommat igen det nu dock...

det finns ett annat rum inärheten därinne fanns det hur jävla många militärcyklar som helst men rummet var litet... lite bygglampor å annan skit. By the way finns det en ingång som ligger i tågtunneln

ha d kul nu å se för fan upp för tåg hehe
Citera
2006-07-17, 23:26
Medlem
Cypresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooky
Nedanför berget va ?? Det brann därinne för inte så länge sen nu. Förmodligen några pundare som ville ha koppar.... (!)
Men men jag å en kompis var därinne det var några rätt stora salar och ett skyddrumsliknande rum med en feeeeeeeting stor tjock dörr till. Därinne fanns gamla papper som var från 50-talet jag läste lite om löner å sånt på dom hehe.
Tror dom har bommat igen det nu dock...

det finns ett annat rum inärheten därinne fanns det hur jävla många militärcyklar som helst men rummet var litet... lite bygglampor å annan skit. By the way finns det en ingång som ligger i tågtunneln

ha d kul nu å se för fan upp för tåg hehe

Cyklarna finns ej kvar utan förvarades bara temporärt i anslutning till O-ringen. Funktionärer etc ska ha använt cyklarna.

MVH
Cypress
Citera
2006-07-18, 12:46
Medlem
[BBB]Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
nya berget (Aeroseum) är tillgängligt för gemene man, det är inte det gamla berget.

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/bunkerivast.html

under Säve Berghangar
Citera
2006-07-21, 20:52
Medlem
Angående tunneln vid Rosenlund.

Det står en skyllt med texten "Oriteringsskylt 280 meter". Om det står att det är en oriteringsskylt, då byter det att Tunneln delar upp sig åt olika håll? Finns det någon kart att få tag i över "tunnelsystemet" om det finns något sådant.
Citera
2006-07-21, 20:58
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Angående tunneln vid Rosenlund.

Det står en skyllt med texten "Oriteringsskylt 280 meter". Om det står att det är en oriteringsskylt, då byter det att Tunneln delar upp sig åt olika håll? Finns det någon kart att få tag i över "tunnelsystemet" om det finns något sådant.

Kartor finns det säkert, men eftersom allmänheten inte har tillträde till tunnelsystemet lär inte allmänheten heller ha tillgång till kartorna. Men ring Stadsbyggnadskontoret och fråga, du kan inte få mer än ett nej.
Citera
2006-07-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [BBB]Thor
http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/bunkerivast.html

under Säve Berghangar

...och du menar?
Citera
2006-07-22, 11:06
Medlem
Jag har lite frågor ang tunneln mellan Kungälv och Rya.

Finns den på riktigt? Vad var syftet med den? Om det tog 5 år att bygga Götatunneln, måste det tagit minst 15 år att bygga den tunneln. Har någon varit i den?

Den som vet nått om den, får gärna berätta.
Citera
2006-07-22, 11:15
Medlem
Citat:

Finns den på riktigt? Vad var syftet med den? Om det tog 5 år att bygga Götatunneln, måste det tagit minst 15 år att bygga den tunneln. Har någon varit i den?

Det är lite skillnad på tunnel och tunnel...

En biltunnel under stan har en drös med säkerhetsaspekter att ta hänsyn till. Dessutom är det en betydligt större tunnel (bortfraktat material) i Götatunneln än vad det skulle bli i en gemensamhetstunnel.

Tunnelytan i en gemensamhetstunnel kanske är 5x6 meter (30 kvm) medans Götatunneln har 16x8 meter (128 kvm). För varje meter du driver in i berget blir det en stor skillnad.
Citera
2006-07-22, 11:22
Medlem
McBs avatar
Citat:

http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_30_Det_kommunala_avloppet.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in